Representations of the Uruguayan Dictatorship from the Perspective of Filmmakers Born in Democracy
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v39.4761Keywords:
Uruguay, cinema, documentary, postmemory, dictatorshipAbstract
This article explores how new generations of filmmakers represent the last Uruguayan dictatorship (1973–1985) through a comparative analysis of two documentaries directed by filmmakers born in democracy: Ópera Prima (Banina, 2018) and Delia (Pena, 2022). Framed within debates on memory, postmemory, and intergenerational transmission, the study identifies a shift from the cinematographic discourses of earlier generations, which were generally characterized by the direct depiction of historical events and explicit political advocacy. In contrast, recent productions adopt first-person narratives that examine the consequences of the past from an intimate, domestic, and affective perspective.
Downloads
References
Aprea, G. (2015). Documental, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Manantial.
Barnow, E. (1996). El documental. Historia y estilo. Gedisa.
Cassariego, F. (2023). Cine sobre pasado reciente en Uruguay. Miradas de mujeres que nacieron durante el terrorismo de Estado (1968-1985) [Tesis de maestría inédita]. Universidad de la República, Montevideo.
Hirsch, M. (1997). Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory. Harvard University Press.
Hirsch, M. (2008). The Generation of Postmemory. Poetics Today, 29(1), 104-128.
Jelin, E. (2002) Los trabajos de la memoria. Siglo XXI.
Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Siglo XXI.
Jelin, E. (2020). Subjetividad y esfera pública. El género y los sentidos de familia en los modelos de la represión. En L. Da Silva, M. Cerruti, & S. Pereyra (Comp.), Elizabeth Jelin. Las tramas del tiempo. Familia, género, memorias, derechos y movimientos sociales. Antología Esencial (pp. 343-370). Clacso.
Mujeres Audiovisuales del Uruguay. (2020). ¿Quienes cuentan las historias? [2008-2018] El cine uruguayo desde una perspectiva de género. MAU. https://www.mau.uy/wp-content/uploads/MAU-Publicacion-Digital-CON-ANEXOS_compressed.pdf
Muñoz Quintero, C. (2024). La dictadura militar y el cine documental uruguayo. Archipiélago, 31(125), 41-46.
Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós.
Nichols, B. (2013). Introducción al documental. UNAM.
Ortega, M. L. (2005). Documental, vanguardia y sociedad. Los límites de la experimentación. En M. Torreiro & J. Cedrán (Eds.). Documental y vanguardia: lenguajes fronterizos (pp. 185-217). Cátedra-Festival de Málaga.
Piedras, P. (2014). El cine documental en primera persona. Paidós.
Pollock, G. (2003). Visions and Difference. Feminism, femininity and the histories of art. Routledge.
Pollock, G. (2010). Encuentros en el museo feminista virtual. Tiempo, espacio y archivo. Cátedra.
Rancière, J. (2013). Figuras de la historia. Eterna Cadencia.
Ricoeur, P. (1999). La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido. Arrecife-Universidad Autónoma de Madrid.
Renov, M. (2004). The subject of documentary. University of Minnesota.
Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Siglo XXI.
Seliprandy, F. (2018). Documentário e memória intergeracional das ditaduras do Cone Sul [Tesis doctoral, Universidade de São Paulo]. https://doi.org/10.11606/T.8.2018.tde-25092018-125808
White, H. (1992). Metahistoria. La imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. FCE.
Referencias fílmicas
Banina, M. (Director). (2018). Ópera prima [Película]. Monarca Films.
Castillo, L., Azarini, N., & López, M. (Directoras). (2024). Donde estemos juntas [Película].
Gabay, L. (Directora). (2023). Para no olvidar [Película]. Écran Mobile.
Grassi, E. (Director). (2024). Memoria común [Película]. Digawhisky.
Pena, V. (Directora). (2022). Delia [Película]. Monarca Films.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dixit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











