The Self-Referential Documentary of Agnès Varda: Drifts of a “Self” through the World and Its History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v39.4300

Keywords:

documentary film, female filmmaker, biography, film history, visual arts

Abstract

This article presents a cinematic and contextual analysis of three documentaries by Belgian filmmaker Agnès Varda: L´opéra-Mouffe (1958), Uncle Yanco (1968), and Daguerréotypes (1975), which exemplify a self-referential approach to filmmaking. The central hypothesis suggests that, drawing from self-referential narrative frameworks, Varda produced a series of films that explore her personal subjectivity while simultaneously capturing and revealing meaningful aspects of her social environment. The analysis considers the circumstances that shaped the creation of these works, as well as formal and thematic elements that underpin these creative expressions—three documentaries that have been relatively overlooked in academic literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arfuch, L. (2013). Memoria y autobiografía. Exploraciones en los límites. Fondo de Cultura Económica.

Bellamy, A. (2023). El cine como ensayo entre lo literario y lo fílmico. ENAC.

Bénézet, D. (2014). The cinema of Agnès Varda. Resistance and eclecticism. Columbia University Press; Wallflower Press.

Bonner, V. (2013). The gleaners and “us”. The radical modesty of Agnes Varda´s Les Glaneurs et la glaneuse. En B. Keith & J. Sloniowski (Eds.), Documenting the documentary. Close readings of documentary film and video (pp. 494-506). Wayne State University Press.

Bruzzi, S. (2006). New Documentary. Routledge.

Cortés Solís, T. (2007). La autobiografía como narrativa. Tramas, (5), 267-278. https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/95

Cuevas, E. (2005). Diálogo entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica. En C. Torreiro & J. Cerdán (Eds.), Documental y vanguardia (pp. 219-250). Cátedra.

Dilthey, W. (2014). Obras VII. El mundo histórico (Eugenio Ímaz, Trad.). Fondo de Cultura Económica.

Gasparini, P. (2012). La autoficción. Reflexiones teóricas. Arco Libros.

Geroulanos, S. (2017). Transparency in postwar France. A critical history of the present. California University Press.

Gleizer Salzman, M. (1997). Identidad, subjetividad y sentido en las sociedades complejas. Juan Pablos Editor.

Kline, T. (Ed). (2014). Agnès Varda. Interviews. University Press of Mississippi.

Lagos Labbé, P. (2011). Ecografías del “Yo”: documental autobiográfico y estrategias de (auto) representación de la subjetividad. Comunicación y Medios, (24), 60-80. https://doi.org/10.5354/rcm.v0i24.19894

Méndez García, R. (2024). La autorrepresentación en la obra documental de Agnès Varda: autorretrato y autobiografía cinematográfica en la Francia de la posguerra [Tesis de Grado, Universidad Nacional Autonóma de México]. TESIUNAM. https://tesiunam.dgb.unam.mx/

Merino, I. (2019). Agnès Varda. Espigadora de realidades y de ensueños. Filmoteca Vasca.

Minh-Ha, T. T. (1992). Framer Framed. Routledge.

Obrist, H.U., & Schorr, C. (2018, 5 de setiembre). The life and times of international treasure Agnès Varda. Interview Magazine. https://www.interviewmagazine.com/film/the-life-and-times-of-international-treasure-Agnès-varda

Puliu J., R. (2011). Women and mass consumer society in Postwar France. Cambridge University Press.

Rascaroli, L. (2017). How the essay film thinks. Oxford University Press.

Rascaroli, L. (2019). Cinewriting the self: The letter-film as self-portrait. En M. Tinel-Temple, L. Busetta, M. Monteiro (Eds.), From self-portrait to selfie. Representing the self in the moving image (pp. 23-46). Peter Lang.

Rodríguez Cascante, F. (2000). El género autobiográfico y la construcción del sujeto autorreferencial. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 26(2), 9-24. https://doi.org/10.15517/rfl.v26i2.4514

Sarlo, B. (2012). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y el giro subjetivo. Una discusión. Siglo XXI.

Silva Carreras, A. (2016). Literatura del yo: reflexiones teóricas. Perspectivas de autor en el género autobiográfico. Káñina. Revista de Artes y Letras, 40(2), 149-158. https://doi.org/10.15517/rk.v40i2.26179

Tinel-Temple, M., Busetta, L., & Monteiro, M. (Eds.). (2019). From self-portrait to selfie. Representing the self in the moving image. Peter Lang.

Tranche, R., & García, N. (Ed.). (2006). De la foto al fotograma: fotografía y cine documental, dos miradas sobre la realidad. Ocho y Medio Libros de Cine.

Weintraub, J. K. (1975). Autobiography and Historical Consciousness. Critical Inquiry, 1(4), 821-848. https://www.jstor.org/stable/1342851

Filmografía

Morin E., & Rouch. J. (Directores). (1961). Chronique d´un été [Crónica de un verano] [Film]. Argos Films.

Rogosin, L. (Director). (1957). On the Bowery [En el Bowery] [Film]. Rogosin Films.

Rouch, J. (Director). (1958). Moi, un noir. [Yo, un negro] [Film]. Films de la pléïade.

Varda, A. (Directora). (1957). Ô saisons, Ô châteaux [Oh estaciones, oh castillos] [Film]. Films de la pléïade.

Varda, A. (Directora). (1958). Du côté de la côte [De costa a costa] [Film]. Argos Films; Cine Tamaris.

Varda, A. (Directora). (1958). L´opéra-Mouffe [La ópera Mouffe] [Film]. Cine Tamaris.

Varda, A. (Directora). (1961). Cléo de 5 à 7 [Cleo de 5 a 7] [Film]. Cine Tamaris.

Varda, A. (Directora). (1964). Salut les cubains [Saludos a los cubanos] [Film]. Pathé cinéma.

Varda, A. (Directora). (1965). Elsa la rose [Elsa la rosa] [Film]. Pathé cinéma.

Varda, A. (Directora). (1965). La bonheur [La felicidad] [Film]. Cine Tamaris.

Varda, A. (Directora). (1968). Uncle Yanco [Tío Yanco] [Film]. Cine Tamaris.

Varda, A. (Directora). (1969). Lions Love (…and lies) [Film]. Cinema Tamaris.

Varda, A. (Directora). (1970). Black Panthers [Panteras negras] [Film]. Agnès Varda.

Varda, A. (Directora). (1975). Daguerréotypes [Daguerrotipos] [Film]. Cine Tamaris; L’institut de l’audiovisuel et la ZDF (Mainz).

Varda, A. (Directora). (1980). Murs murs [Film]. Cinema Tamaris.

Varda, A. (Directora). (1981). Documenteur [Film]. Cinema Tamaris.

Varda, A. (Directora). (2007). Introduction from 2007 [Film; introducción para DVD de Uncle Yanco]. Cine Tamaris.

Varda, A. (Directora). (2008). Les plages d’Agnès [Las playas de Agnès] [Film]. Cine Tamaris.

Varda, A. (Directora). (2019). Varda par Agnès [Varda por Agnès] [Film]. Cine Tamaris.

Published

2025-04-24

How to Cite

Méndez García, R. (2025). The Self-Referential Documentary of Agnès Varda: Drifts of a “Self” through the World and Its History. Dixit, 39, e4300. https://doi.org/10.22235/d.v39.4300

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.