Ericsson’s Robot as a Representation of Technology, Superiority, and Luxury in 1932 Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v38.3949

Keywords:

robot, advertising, press, technology, telephone

Abstract

In the 20th century, the robot emerged as a symbol of technology, innovation, and the future. The Industrial Revolution left us with a legacy of obsession with process automation, but also with the fear of jobs being replaced by robots and the anxiety that technology and machines might control humanity’s fate. From this perspective, the aim of this article is to show how the Ericsson telephone company, in the early 20th century, sought to establish its presence among the Mexican public by introducing the figure of a robot. The findings are based on two newspaper ads published in 1932, in which the robot emphasizes automation, promoting the replacement of manual services, while also highlighting the safety of the service to dispel fears about machines. Additionally, the ads aimed to position technology as a luxury item, suggesting that through Ericsson’s telephone services, social distinction could be achieved in post-revolutionary Mexican society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abnet, D. A. (2022). Americanizing the Robot: Popular Culture, Race, and the Rise of a Global Consumer Icon, 1920-60. Icon, 27(1), 15-35.

Arenas, D. (1966). El periodismo en la Revolución mexicana. Biblioteca del Instituto Nacional de Estudios Históricos de la Revolución Mexicana.

Arrieta, E. (2010). Patria libre. Edición conmemorativa del centenario de la Revolución mexicana. IMAC.

Barranco, J. (2021, 9 de mayo). ¿Qué obra de teatro originó en 1920 el término ‘robot’? La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/cultura/20210509/7439501/robot-teatro-capek-rur-nobel.html

Baum, L. F. (1900). El maravilloso mago de Oz. George M. Hill Company.

Bermúdez, J. (1994). Gráfica e identidad nacional. Universidad Autónoma Mexicana.

Bonhomme, M. (2019). Human Scale and the Technological Sublime. An Iconology of the “Crisis of Civi-lization” in the 1930s. Shift: Graduate Journal of Visual and Material Culture, 11. https://shiftjournal. org/issue-11/bonhomme/

Bourdieu, P. (1984). Distinction. A Social Critique of the Judgment of Taste. Harvard University Press.

Campos, L. (2005). La electricidad en la Ciudad de México y área conurbada. Siglo XXI.

CFE. (s.f.). Historia de la CFE. https://www.cfe.mx/nuestraempresa/Pages/historia.aspx

Consuegra, C. (2010). El rol económico de la mujer colombiana y su representación en las caricaturas entre 1930 y 1950 [Trabajo de grado]. Universidad de los Andes. https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/f7b4d578-63d6-437d-b76d-b20a6989a372/content

Cuchí, V. (2008). Antes de ser compañeras: Gibson Girls mexicanas, 1881-1911. Secuencia, (71), 65-80.

Ericsson. (s.f.). Mexico. https://www.ericsson.com/en/about-us/history/places/latin-america/mexico

Fleming, V. (Director). (1939). El mago de Oz [Película]. Metro-Goldwyn-Mayer.

Halliday, M. (1982). El lenguaje como semiótica social. Fondo de Cultura Económica.

Heredia, F. (2009). La ciudad y el Circo. Revista Esencia y Espacio, (29), 66-75.

Huxley, A. (1927). The Outlook for American Culture. Harper’s Magazine, 155, 265-72.

Jordan, J. (2019, julio 29). The Czech Play that Gave Us the Word “Robot”. The MIT Press Reader. https://thereader.mitpress.mit.edu/origin-word-robot-rur/

Lang, F. (Director). (1927). Metrópolis [Película]. UFA.

Laureano, L. (2009). Fotorretratos de artistas de 1918-1926, una mirada a la compañía industrial fotográfica [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

Ledesma, J. (2005). El humilde arte de la maroma. Revista Luna Córnea, (29), 134-275.

Lipovetsky, G. (1990). El imperio de lo efímero. Anagrama.

Loyo, E. (2007). Gozos imaginados, sufrimientos reales: La vida cotidiana en la revista CROM (1925-1930). En P. Gonzalvo, & M. Bazant (Eds.), Tradiciones y conflictos: Historias de la vida cotidiana en México e Hispanoamérica (pp. 349-384). El Colegio de México.

McLaren, A. (2012). Reproduction by Design: Sex, Robots, Trees, and Test-Tube Babies in Interwar Britain. University of Chicago Press.

Ortega, U. (2021). Pulque, trabajo y trabajadores en la Historia de México: del gremialismo a la era de los servicios. En M. Alemán (Ed.), Memorias del 7o Congreso Nacional del Maguey y el Pulque (pp. 28-35).

Ortiz, J. (1998). Imágenes del deseo, arte y publicidad en la prensa ilustrada mexicana, 1894-1939. Univer-sidad Nacional Autónoma de México.

Ortiz, J. (2006). Casa, vestido y sustento. Cultura material en anuncios de la prensa ilustrada (1894-1939). En A. de los Reyes (Ed.), Historia de la vida cotidiana en México. Siglo XX. La imagen, ¿espejo de la vida? (pp. 117-156). Fondo de Cultura Económica.

Pallol, R. (2017). Trabajadoras en una economía en transformación. La participación laboral de las madri-leñas en el primer tercio del siglo XX. Sociología del Trabajo, (89), 53-74.

Pérez, A. (2004). La Compañía Telefónica Nacional de España en la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930) [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://oa.upm.es/472/1/ANTONIO_PEREZ_YUSTE.pdf

Petrina, S. (2004). Sidney Pressey and the Automation of Education, 1924-1934. Technology and Culture, 45(2), 305-330. http://www.jstor.org/stable/40060743

Queirolo, G. (2008). El mundo de las empleadas administrativas: perfiles laborales y carreras individua-les (Buenos Aires, 1920-1940). Trabajos y Comunicaciones, (34), 129-171.

Ramos Aguirre, F. (s.f.). La piñata navideña. 15 Diario. https://www.15diario.com/la-pinata-navidena-francisco-ramos-aguirre.html

Rasmussen, C. (2001). Robot Salesmen, Robot Entertainers and the “National Machine” of Prosperity in the 1920s and 1930s. Rethinking History, 5(1), 149-162.

Rodríguez, C., & Vargas, M. (2006). El Universal. Espejo de nuestro tiempo. MVS Editorial.

Ruiz, M., Reed, L., & Cordero, E. (1974). La prensa durante el Porfiriato (1880-1910). En M. Ruiz, & L. Reed, El periodismo en México. 450 años de historia (pp. 229-262). Universidad Nacional Autó-noma de México.

Sandoval, G. (2018, marzo 24). Mantiene viva la historia de general Roberto Fierro su sobrino nieto. La Opción de Chihuahua. https://laopcion.com.mx/local/mantiene-viva-la-historia-de-general-roberto-fierro-su-sobrino-nieto-20180324-200920.html

Schaefer, L. (2010, enero 21). The Whole Story. DW. https://www.dw.com/en/rediscovered-footage-from-metropolis-available-for-public-screening/a-5154878

Secretaría de Cultura. (2021, noviembre 26). Exposición fotográfica digital muestra las diversiones y entre-tenimientos de los mexicanos de principios del siglo pasado. Gobierno de México. https://www.gob.mx/cultura/prensa/exposicion-fotografica-digital-muestra-las-diversiones-y-entretenimientos-de-los-mexicanos-de-principios-del-siglo-pasado?idiom=es-MX

Secretaría de la Defensa Nacional. (2015, julio 17). General de División Piloto Aviador Roberto Fierro Villa-lobos. Biografía de la Fuerza Aérea Mexicana. Gobierno de México. https://www.gob.mx/sedena/documentos/gral-de-div-p-a-roberto-fierro-villalobos

Sosenski, S. (2010). Niños en acción. El trabajo infantil en la Ciudad de México. 1920-1934. El Colegio de México.

Toussant, F. (1989). Escenario de la prensa en el Porfiriato. Fundación Manuel Buendía; Universidad de Colima.

Universidad Iberoamericana. (2005). La Ciudad de México a través de la Compañía Industrial Fotográfica.

Veblen, T. (1944). Teoría de la clase ociosa. Fondo de Cultura Económica.

Verón, E. (1985). El análisis del “contrato de lectura”, un nuevo método para los estudios de posiciona-miento de los soportes de los media. En E. Touati (Ed.), Les Médias: expériences, recherches actuelles, applications. IREP.

Vilchis, L. (2010). Historia del diseño gráfico en México. 1920-2010. INBA - Conaculta.

Villasana, C., & Gómez, R. (2018, mayo 1o). El robot mexicano gigante de los años 30. El Universal. https://www.eluniversal.com.mx/colaboracion/mochilazo-en-el-tiempo/nacion/sociedad/el-robot-mexicano-gigante-de-los-anos-30/

Voutssás, J. (2019). Los inicios de la automatización de bibliotecas en México. Universidad Nacional Autónoma de México.

Williams, C. (2016, enero 15). 23 Wild Vending Machines You'll Wish Were Still Around. Huffpost. https://www.huffpost.com/entry/vintage-vending-machines_n_5697cf86e4b0778f46f86016

Published

2024-10-15

How to Cite

López-León, R. (2024). Ericsson’s Robot as a Representation of Technology, Superiority, and Luxury in 1932 Mexico. Dixit, 38, e3949. https://doi.org/10.22235/d.v38.3949

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.