The power of looking: ethical poetics in Agnès Varda's non-fiction cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v37i1.3223

Keywords:

non-fiction cinema, cinematic aesthetics, ethics, film analysis, cinematic language

Abstract

This text examines some of the constituent elements of the poetics of Belgian director Agnès Varda. The hypothesis is that in her non-fiction works, the director establishes a series of ethical parameters that allow for a poetic-ethical discourse, as well as a political practice. To carry out this analysis, the undisciplined practice of visual studies is employed, and three conceptual axes are proposed to comprehend the diverse articulations of meaning in the analyzed works. These axes are: gaze, framing, and affect. Finally, the text concludes with a recapitulation of the elements that constitute the aesthetic power of the director's works, rooted in the notion of encountering the other as the starting point of her poetic-ethical approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amiel, M. (1975). Agnès Varda Talks about the Cinema. Cinéma, 75(204).

Arce, Y. (2016). Los Estudios Visuales y sus articulaciones críticas en trayectorias (des)centradas de historia(s) del arte. En O. Rodríguez (Coord.), Estudios de arte latinoamericano y caribeño (vol. 1, pp. 315-329). Universidad Iberoamericana.

Bal, M. (2016). Tiempos trastornados: análisis, historias y políticas de la mirada. Akal.

Breschand, J. (2004). El documental. La otra cara del cine. Paidós.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Paidós.

Derrida, J. (2013). Artes de lo visible. Ellago.

Didi-Huberman, G. (2014). Lo que vemos, lo que nos mira. Manantial.

Gubern, R. (2019). Historia del cine. Anagrama.

Marcos, M. (2021). La mirada femenina a cine etnográfico documental. Reassemblage (Trinh T. Minh-ha, 1982). Revista Estudos Feministas, Florianópolis, 29(1), 1-10.

Martínez. M. (2022a). Los reversos de la imagen: comentarios en torno a la historia, la memoria y la imagen en Cinévardaphoto. En A. Ortega & S. Anchondo (Eds.), La espigadora y la cineasta. El cine de Agnès Varda (pp. 315-329). Universidad Panamericana, Río Subterráneo.

Martínez, M. (2022b). ¿Qué puede una imagen? Algunos apuntes en torno a las potencias de la imagen a partir de Rostros y lugares (2017) de Agnès Varda y JR. En A. Ortega & S. Anchondo (Eds.), La espigadora y la cineasta. El cine de Agnès Varda (pp. 349-366). Universidad Panamericana, Río Subterráneo.

Mitry, J. (2020). Estética y psicología del cine 1: Las estructuras. Siglo XXI.

Niney, F. (2015). El documental y sus falsas apariencias. Universidad Nacional Autónoma de México.

Ortega, A. (2022). La espigadora, la feminista y la autora: Agnès Varda. En A. Ortega & S. Anchondo (Eds.), La espigadora y la cineasta. El cine de Agnès Varda (pp. 11-26). Universidad Panamericana, Río Subterráneo.

Ros, L. (2014, 15 de diciembre). Los daguerrotipos de Agnès Varda. The Lighting Mind. https://www.thelightingmind.com/los-daguerrotipos-de-agnes-varda/

Sontag, S. (2001). Against Interpretation and Other Essays. Picador.

Vilaró, A. (2013). En busca del rostro de Demy (1931-1990). Los últimos filmes de Agnès Varda. En A. L. Hueso & M.G. Camarero (Eds.), Modelos de interpretación para el cine histórico. Congreso Internacional de Historia y Cine. Universidad de Santiago de Compostela.

Filmes

Thi Min.ha, T. (Directora). (1982). Reassemblage: From the Firelight to the Screen [Cortometraje]. Jean-Paul Bourdier & Trinh T. Minh-ha.

Varda, A. (Directora). (1955). La pointe courte [Punto corto] [Película]. Ciné Tamaris.

Varda, A. (Directora). (1967). Oncle Yanco [Tío Yanco] [Cortometraje]. Ciné Tamaris.

Varda, A. (Directora). (1976). Daguerréotypes [Daguerrotipos] [Película]. RFA, Ciné Tamaris, Institut National de l'Audiovisuel, ZDF.

Varda, A. (Directora). (2000). Les glaneurs et la glaneuse [Los espigadores y la espigadora] [Película]. Ciné Tamaris.

Varda, A. (Directora). (2002). Les glaneurs et la glaneuse... deux ans après [Los espigadores y la espigadora… Dos años después] [Película]. Commission Nationale du Débat Public, Canal+,Ciné Tamaris.

Varda, A. (Directora). (2008). Les Plages d'Agnès [Las playas de Agnès] [Película]. Ciné Tamaris, France 2.

Varda, A. (Directora). (2017). Visages, Villages [Rostros y lugares] [Película]. Ciné Tamaris, Arte France Cinéma, Social Animals.

Varda, A. (Directora). (2019). Varda par Agnès [Varda por Agnès] [Película]. Ciné Tamaris.

Published

2023-05-19

How to Cite

Martínez Bonilla, M. (2023). The power of looking: ethical poetics in Agnès Varda’s non-fiction cinema. Dixit, 37(1), 72–81. https://doi.org/10.22235/d.v37i1.3223

Issue

Section

Essay

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.