The Culture of Convergence in the Framework of the Anglo-Saxon Debate between Political Economy of Communication and Cultural Studies
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v36i1.2804Keywords:
Political Economy of Communication, Cultural Studies, culture of convergenceAbstract
During the 1990s, a controversy developed within communication studies in the English-speaking world between representatives of Cultural Studies and referents of the Political Economy of Communication field. In 2014, in the Spanish-speaking world, this debate returned to the academic scene through Christian Fuchs, who developed a questioning of three books ascribed to the Cultural Studies. The purpose of this paper is, first, to systematize the original debate and then, to carry out the same operation with its most recent version. Finally, to project both controversies on Henry Jenkins' approach to the "culture of convergence". It is understood that the significance of this analytical operation resides in the fact that this category assumes in an extreme form the proposals of Cultural Studies that are the object of the questioning of the Political Economy of Communication. These issues highlight the importance of analyzing communication and culture from this perspective.
Downloads
References
Adorno, T., & Horkheimer, M. (1971). Dialéctica del Iluminismo. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Althusser, L. (1988). Ideología y Aparatos ideológicos de Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Becerra, M., & Mastrini, G. (2019). La convergencia de medios, telecomunicaciones e internet en la perspectiva de la competencia: Hacia un enfoque multicomprensivo. UNESCO.
Fuchs, C. (2014). Karl Marx y el estudio de los medios y la cultura hoy. Telos, 16(3), 495-535.
Garnham, N. (1997). Economía política y estudios culturales: ¿reconciliación o divorcio? Causas y Azares, 6, 33-46.
Grossberg, L. (1997). Estudios culturales versus economía política, ¿quién más está aburrido con este debate? Causas y Azares, 6, 47-60.
Grossberg, L. (2010). Cultural Studies in the Future Tense. Durham, NC: Duke University Press Books
Hall, S. (2013). Sin Garantías Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Quito, Ecuador: Corporación Editora Nacional, Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador.
Hartley, J. (ed.). (2012). Digital Futures for Cultural and Media Studies. Hoboken, New Jersey: Chichester Wiley-Blackwell.
Hay, J., & Couldry, N. (2011). Rethinking convergence/culture. Cultural Studies, 25(4-5), 473-486. DOI: 10.1080/09502386.2011.600527
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, España: Paidós.
Kellner, D. (1998). Vencer la línea divisoria: estudios culturales y economía política. En M. Ferguson & P. Golding (Eds.), Economía política y estudios culturales (pp. 185-212). Barcelona, España: Bosch.
Kellner, D. (2011). Cultura mediática: Estudios culturales, identidad y política entre lo moderno y lo posmoderno. Barcelona, España: Akal.
Marx, K. (2008). Contribución a la Crítica de la Economía Política. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Mattelart, A., & Piemme, J. M. (1982). Las industrias culturales: génesis de una idea. En A. Anverre, A. Breton, M. Gallagher, L. Gawlik, A. Girard, E. González-Manet, I. Heiskanen... K. Przecawski, Industrias culturales: el futuro de la cultura en juego (pp. 62-75). México D. F., México: Fondo de Cultura Económica.
Mosco, V. (2006). Economía Política de la Comunicación: una actualización diez años después. Cuadernos de Información y Comunicación, 11, 57-79.
Murdock, G., & Golding, P. (1981). Comunicaciones, capitalismo y relaciones de clase. En J. Curran (Ed.), Sociedad y comunicación de masas (pp. 22-57). México D. F., México: Fondo de Cultura Económica.
Smith, P. (2011). The Renewal of Cultural Studies. Phliadelphia, PA: Temple University Press.
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Van Dijk, J., & Hacker, K. (2003). The digital divide as a complex and dynamic phenomenon. Information Society, 19, 315-326.
Williams, R. (1988). Marxismo y Literatura. Barcelona, España: Ediciones Península.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.