Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v0i24.1170Keywords:
historiography, Mexican silent films, cinema chronicle, film culture, Mexican womenAbstract
This text aims to rescue and evaluate the Mexican Silent Film´s chronicles published by Elena Sánchez Valenzuela between 1919 and 1929. It does so through an historiographic perspective and as a first approach to the women´s history and the film culture that led to the readers of the newspapers in the Mexican capital of these years. To the women´s history, because the particular case of Sánchez Valenzuela is linked to a career attached to a society in which a patriarchal ideology prevailed. To the silent Mexican´s film history, because it points on the cinema conception as art, spectacle and cultural industry, and to the culture film for better knowing if Sánchez Valenzuela´s work as a cinema chronicler contributed to the audience’s better appreciation of cinema. As a method, this work uses documental research and content analysis.
Downloads
References
“A través de la Pantalla”. La Señorita Valenzuela hará nuestra sección de cines (1922, febrero 1). El Universal Gráfico.
Alba, L. (1928, enero 2 ). Opiniones de una cineasta de buena fe. El Universal Ilustrado, p 8.
Chartier, R. (1995). El mundo como representación. Historia Cultural. Entre práctica y representación. Barcelona: Gedisa.
Reyes De la Maza, L. (1968). Salón Rojo. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
De los Reyes, A. (1977). El cine en México 1896-1930. De los Reyes, A. et al (1977). 80 años del Cine Mexicano. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
De los Reyes, A. (1983). Vivir de sueños. Cine y sociedad en México 1896-1920. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
De los Reyes, A. (1986). Filmografía del cine mudo mexicano 1896 -1920. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
De los Reyes, A. (1994). Bajo el cielo de México. Cine y sociedad en México. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Kay Vaughan, M., Cano, G., y Olcott, J. H. (Eds.). (2006). Sex in Revolution: Gender, Politics and Power in Modern Mexico. Durham: Duke University Press.
Lamas, M. (2007). Miradas feministas sobre las mexicanas del siglo XX. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Miquel, Á. (1995). Por las pantallas de la ciudad de México. Periodismo del cine mudo. Guadalajara: Universidad de Guadalajara/Centro de Investigación y Enseñanza Cinematográficas.
Miquel, Á. (2002). Mimi Derba. Colección Cine de Mujeres en México. Guadalajara: Archivos Agrasánchez/Universidad de Guadalajara.
Muñoz, F. (2011). Me llamé Santa. [Documento inédito]. Cineteca Nacional. Ciudad de México.
Nuestra corresponsal cinematográfica en Los Ángeles, California (1920, agosto 30). El Demócrata, p. 14.
Rashkin, E. (2001). Women Filmmakers in Mexico. The Country in which we dream. Austin: University of Texas Press.
Rashkin, E. (2015). Mujeres cineastas en México. El otro cine. Xalapa: Universidad Veracruzana.
Sánchez García, J. M. (1955). Bosquejo histórico y gráfico. Rangel, R., Portas, R. Enciclopedia Cinematográfica Mexicana 1897 -1955. Ciudad de México: Publicaciones Cinematográficas.
Sanchez Valenzuela, E. (1919, julio 21). Por la pantalla. El Heraldo de México.
Sánchez Valenzuela, E. (1919, julio 15). Por la pantalla. El Heraldo de México, p. 4.
Sánchez Valenzuela, E. (1919, julio 17). Por la pantalla. El Heraldo de México, p. 4 y 10.
Sánchez Valenzuela, E. (1919, julio 18). Por la pantalla. El Heraldo de México, p. 4.
Sánchez Valenzuela, E. (1922, agosto 5). Crónicas de Cine. La pretendida decadencia de la cinematografía. El Universal Gráfico, p.14.
Sánchez Valenzuela, E. (1922, agosto 10). A través de la pantalla. El Universal Gráfico, p. 10.
Sánchez Valenzuela, E. (1922, agosto 17). A través de la pantalla. El Universal Gráfico, p. 14.
Sánchez Valenzuela, E. (1925, abril 14). El cine y sus artistas. El Universal Gráfico, p. 11.
Sánchez Valenzuela, E. (1925, agosto 1). El cine y sus artistas. El Universal Gráfico.
Sánchez Valenzuela, E. (1929, enero 5). Película en que los hombres salen mal parados. El Universal Gráfico, p. 4.
Sánchez Valenzuela, E. (1929, enero 11). “Casa de muñecas” y “Labios rojos”. El Universal Gráfico, p. 4.
Sánchez Valenzuela, E. (1929, enero 14). El alma de París. El Universal Gráfico, p. 5.
Sánchez Valenzuela, E. (1929, enero 16). El pasado no muere. El Universal Gráfico, p. 6.
Sánchez Valenzuela, E. (1929, abril 10). El carnaval de la vida. El Universal Gráfico, p. 4.
Sánchez Valenzuela, E. (1929, abril 20). Madame Dubarry. El Universal Gráfico, p. 4.
Sánchez Valenzuela, E. (1929, abril 16). Sin derecho a la vida. El Universal Gráfico, p. 4.
Sánchez Valenzuela, E. (1929, mayo 30). El Infierno de una madre. El Universal Gráfico.
Sánchez Valenzuela, E. (1929, junio 11). Casamiento forzado. El Universal Gráfico, p. 5.
Schneider, L. M. (1986). Jaime Torres Bodet. La cinta de plata. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Todorov, T. (1978). Los géneros del discurso. Caracas: Monte Ávila Editores.
Torres P. (1992). Elena Sánchez Valenzuela. Dicine, 47, 14–16.
Torres P. (1993). Crónicas tapatías del Cine Mexicano. Guadalajara: Universidad de Guadalajara/Centro de Investigación y Enseñanza Cinematográficas.
Torres P. (2011). Las mujeres y el reportaje documental (1920 –1936). Raab, J., Thies, S., Noll – Optiz, D. (Eds.). Screening the Americas. Narration of Nation in Documentary Films / Proyectando las Américas. Narración de la nación en el cine documental (pp. 357– 369). Arizona: Wissenschaftlicher/Bilingual Press.
Torres, P., Vega de la, E. (1997). Adela Sequeyro. Colección Cine de Mujeres en México. Guadalajara: Archivos Agrasánchez / Universidad de Guadalajara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.