Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.

Authors

  • Lidia Barboza Norbis Instituto Universitario Bios Universidad de la República (UdelaR)

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v1i1.711

Keywords:

educational sciences, educational research, methodology of educational research, methods of educational research

Abstract

Abstract. This article will address four key issues which contribute to placing the identity traits of educational research as the primary instrument of knowledge production in the field of educational
sciences. The questions are: 1) educational research and its specificity; 2) field of educational research: basic research, applied research and evaluative research; 3) methods of educational research from a quantitative and qualitative point of view ; 4) educational research in Uruguay: its state of «embryonic» development in the field of educational sciences. The theoretical and methodological foundations of the article have been made based on the works of James H. McMillan and Sally Schumacher, Thomas D. Cook and Charles S. Reichardt and Robert E. Stake.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lidia Barboza Norbis, Instituto Universitario Bios Universidad de la República (UdelaR)

Licenciada en Ciencias de la Educación, Magíster en Currículum y Evaluación y en Estrategia Nacional.
Integra el equipo de trabajo de la División de Planificación y Desarrollo Estratégico Educativo de la Dirección Sectorial de Planificación Educativa de Anep-Codicen. Prof. Adjunta del Departamento de Sociología y Economía de la Educación en Planificación Educativa en la Universidad de la República, profesora en la Universidad de Montevideo en Proyectos Educativos y de Diseño y asesora pedagógica en el Instituto Universitario Bios.

References

Barboza Norbis, Lidia. Planificación estratégica: bases conceptuales y metodológicas para una resignificación de

la Planificación Educativa en el Uruguay. Publicación Nº 1. Reflexiones iniciales. Montevideo: Papeles de trabajo, fhce-UdelaR, 2007.

—. Proyecto software educativo: su potencialidad e impacto en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Investigación educativa en un liceo de Ciclo Básico en Uruguay. Montevideo: Unidad de Investigación del Instituto Universitario bios, 2008.

Bogdan, Robert y Taylor, Steve J. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires:

Paidós, 1987.

Campbell, Donald y Stanley, Julian. Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu, 1982.

Cohen, Ernesto y Franco, Rolando. Evaluación de proyectos sociales. México: Siglo xxi, 1992.

Cook, Thomas D. y Reichardt, Charles S. Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa.

Madrid: Ediciones Morata S.L., 2000.

Denzin, Norman K. y Lincoln, Yvonna S. (eds.) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, 2000.

McMillan, James y Schumacher, Sally. Investigación educativa. Madrid: Pearson Educación, 2005.

Pedró, Francesc y Puig, Irene. Las reformas educativas. Una perspectiva política y comparada. Barcelona: Paidós, 1999.

Quivy, Raymond y Campenhoudt, Luc Van. Manual de investigación en Ciencias Sociales. México: Limusa,

Spector, Paul. Research Designs. Sage, 1981.

Stake, Robert. Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata, 1998.

Stenhouse, Lawrence. La investigación como base de la enseñanza, Madrid: Morata. 1996.

—. Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata, 1998.

Yin, Robert K. Case Study Research: Designs and methods, Londres: Sage, 1994.

Published

2008-11-30

How to Cite

Barboza Norbis, L. (2008). Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay. Páginas De Educación, 1(1), 35–54. https://doi.org/10.22235/pe.v1i1.711

Similar Articles

<< < 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.