Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v2i1.703Keywords:
learning assessment, grades, primary school, Latin AmericaAbstract
Abstract. This article is aimed at discussing three central aspects in the assessment practice into the classroom: a) the instructions proposed by teachers to students for assessing their learning; b) the kind of feedback that they give to their students; and, c) the use of grades. The discussion is based, on the one hand, on the study of literature on the subject and, on the other hand, on a large bank of information collected within the framework of a research done in classrooms of 6th grade of Primary School in eight Latin American countries. The purpose of the article is to illustrate, with empirical evidence, three main problems in the assessment practices: the decontextualized and purely school nature of the assessment activities, the lack of feedbacks of educative nature, and the arbitrariness and lack of meaning of grades.Downloads
References
Álvarez Méndez, Juan Manuel. «El Alumnado. La evaluación como actividad crítica de aprendizaje» en
Cuadernos de Pedagogía, n.219, 1993, pp. 28-32.
Airasian, Peter y Madaus, George. «Functional types of student evaluation» en Measurement and Evaluation in Guidance, n.4, 1972, pp. 221-33.
Caijao Restrepo, Francisco. «Un recorrido por la geografía de la evaluación» en Revista Internacional
Magisterio, n.35, 2008, pp. 28-31.
Chaiklin, Seth y Lave, Jane (compiladores) Estudiar las prácticas. Perspectivas sobre actividad y contexto.
Buenos Aires: Amorrortu, 2001. Primera edición en inglés: Cambridge: Cambridge UP, 1996.
Gipps, Caroline, McCallum, Bet y Margaret Brown. «Models of teachers assessment among primary school teachers in England» en The Curriculum Journal, vol. 7, n.2, 1996, pp. 167-83.
Linn, Robert y Gronlund, Norman. Measurement and Assessment in Teaching. Nueva Jersey: Prentice-Hall,
López Pastor, Víctor et al. «¿debe el alumnado participar en la evaluación? Propuestas y experiencias de
autoevaluación, coevaluación y evaluación compartida» en Novedades Educativas Año 18, n.195,2007, pp. 24-29.
Mancovsky, Viviana, «De quién es la evaluación? Hacia una concepción ética de las prácticas evaluativas»
en Novedades Educativas Año 18, n.195, 2007, pp. 4-7.
Menéndez, Irma. «Evaluación» en Quehacer Educativo n.38, 1999, pp. 19-20.
Meza, Iván et al. Evaluación Educacional. Manual para Educadores. Santiago de Chile: Universidad
Católica de Chile, Facultad de Educación, 1991.
Ravela, Pedro. Fichas didácticas. Para comprender las evaluaciones educativas. Santiago de Chile: PREAL, 2006.
Shepard, Lorrie. La evaluación en el aula. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación,
Traducción del original en inglés, «Classroom Assesment» en Brennan, Robert (ed.)
Educational Measurement, 4ta. Edición. ACE/Praeger Westport, 2006, pp. 623-46.
Tunstall, Pat y Gipps, Caroline. «How does your teacher help you to make your work better? Children´s
understanding of formative assessment» en The Curriculum Journal vol. 7, n.2, 1996, pp. 185-203.
---. «Teacher Feedback to Young Children in Formative Assessment: a tipology», en British Educational
Research Journal, vol. 22, n.4, 1996, pp. 389-404.
UNESCO/OREALC. Los aprendizajes de los estudiantes de América Latina y el Caribe. Primer reporte de los resultados del Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo. Santiago de Chile, 2008.
Wiggins, Grant. Educative Assessment. Designing Assessments to Inform and Improve Student Performance. San Francisco: Jossey-Bass, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.