Adolescents that do not attend Junior High: Characterization of Their Academic Trajectory, Living Conditions and Decisions to Drop Out.
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v8i2.692Keywords:
drop out, attendance, educational trajectory, UruguayAbstract
Abstract. This article analyzes a survey among 15 year-old adolescents that dropped out the formal educational system before completing junior high. A panel data analysis is performed relating data from the survey with data gathered when these adolescents were attending primary school. We analyze the relationship between school dropout and cognitive skills, self-perception of skills and expectations of future studies from three years before. Over two thirds dropped out when they were 14 year old or younger and 40% never enrolled in junior high. This suggests that the decision of dropping out of school is also significant at earlier ages than those generally discussed in prior studies. In most cases the decision to drop out of school was supported made with the family support or shared with the family.Downloads
References
Bucheli, M. y Casacuberta, C. Asistencia a instituciones educativas y actividad laboral de los adolescentes en Uruguay, 1986-2008. (2010). En T. Fernández (ed) La desafiliación en la Educación Media y Superior de Uruguay: conceptos, estudios y políticas. Montevideo: CSIC-UdelaR.
Calvo, J. y Carrasco, P. (2013). Las Necesidades Básicas Insatisfechas en Uruguay a partir de los Censos 2011. Artículo presentado a las IV jornadas académicas de FCEyA. Montevideo. Disponible en http://www.ccee. edu.uy/jacad/2013/file/ECONOMIA/Ponencia_NBI_Calvo_Carrasco.pdf [Accedido en setiembre de de 2015].
Cardozo, S. (2010). El comienzo del fin: las decisiones de abandono durante la Educación media y su incidencia en las trayectorias” en T. Fernández (ed) La desafiliación en la Educación Media y Superior de Uruguay: conceptos, estudios y políticas. Montevideo: CSIC-UdelaR.
De Melo, G., Failache, E. y Machado A. (2015). Adolescentes que no asisten a Ciclo Básico: caracterización de su trayectoria académica, condiciones de vida y decisión de abandono. Documento de trabajo del Instituto de Economía. Montevideo: DT 04-15.
Fernández, T., Cardozo, S. y Pereda, C. (2010a). Desafiliación educativa y desprotección social. En T. Fernández (ed.) La desafiliación en la Educación Media y Superior de Uruguay: conceptos, estudios y políticas. Montevideo: CSIC-UdelaR.
Fernández, T. (2010b). Incidencia y trayectorias de la desafiliación en T. Fernández (ed.) La desafiliación en la Educación Media y Superior de Uruguay: conceptos, estudios y políticas. Montevideo: CSIC-UdelaR.
Fernández, T. (2010c) Factores escolares y desafiliación en la Enseñanza Media Superior de Uruguay (2003-2007). En T. Fernández (ed.) La desafiliación en la Educación Media y Superior de Uruguay: conceptos, estudios y políticas. Montevideo: CSIC-UdelaR.
Furtado, M. (2003). Trayectoria educativa de los jóvenes: el problema de la deserción. Montevideo: Serie Aportes para la reflexión y la transformación de la Educación Media Superior. Cuaderno de trabajo número 22.
SITEAL (2013). ¿Por qué los adolescentes dejan la escuela?. Dato destacado 28. Montevideo.
Manacorda, M. (2012) The Cost of Grade Retention. Review of Economics and Statistics 94(2), pp.596–606.
Ministerio de Educación y Cultura. (2013). Anuario estadístico de Educación 2012. Montevideo: Dirección Nacional de Educación, MEC-Uruguay.
Pereda, C. (2014). Análisis de las entrevistas realizadas a adolescentes desvinculados del sistema educativo formal en el marco del Proyecto Trayectorias Educativas y Primer Seguimiento a Adolescentes que no Asisten a Ciclo Básico”. Informe de trabajo entregado al INEED. Montevideo: INEED.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.