A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).

Authors

  • José Weinstein Fundación Chile
  • Mario Uribe Fundación Chile

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.671

Keywords:

management, certification, effectiveness, improvement, leadership

Abstract

Abstract. Chile Foundation has developed an innovative initiative in order to certify the quality of management in hundreds of Chilean schools. This article summarizes the lessons learned in this process. Among them the following should be emphasized: the creation of a “quality model” has enabled to have a reference point for improvement; the proposal of an “improvement cycle” has opened practical modes of work; political and technical conditions to reach a national scale have been generated; certification processes had an impact on demonstrable advances in academic results; new information on the most deficient areas of school management has become available for the school system. The main challenges are: to support schools for them to perform the whole improvement cycle, to combine the existence of a voluntary quality certification for the most pro-active schools with an ensuring system that may force all schools to comply with minimum standards.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Weinstein, Fundación Chile

Gerente del Área de Educación de Fundación Chile

Mario Uribe, Fundación Chile

Director del Programa de Gestión Escolar de Fundación Chile

References

Bellei, Cristián. Asistencia técnica educativa en Chile: ¿aporte al mejoramiento escolar? Santiago de Chile: CONICYT – FONDEF - Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile, 2010.

Consejo Nacional de la Gestión Escolar. http://www.consejogestionescolar.cl/interior.htm

Fullan, Michael. “El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje” en Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, vol 6, Universidad de Granada, 2002, pp. 1-14.

Gestión y Dirección Escolar de la Calidad. www.gestionescolar.cl

Garay, Sergio y Mario Uribe. “Dirección Escolar como factor de eficacia y cambio: situación de la Dirección Escolar en Chile” en Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4e), 2006, pp. 39-64.

McMeekin, Robert (2006) “Acreditación, accountability y mejoramiento de la calidad de la educación en escuelas vulnerables” en Revista Pensamiento Educativo, Pontificia Universidad Católica de Chile, Vol. 39, n.2, pp. 237-53.

Montero, Rodrigo y Claudio Thieme. Resultados del estudio evaluación de impacto del “Sistema de autoevaluación y certificación de la calidad de la gestión escolar de la Fundación Chile”. Santiago de Chile: Fundación Chile, 2009. Disponible en

http://www.gestionescolar.cl/UserFiles/P0001/File/Ev%20de% 20impacto%20resumen%20ejecutivo.pdf

OCDE. Improving School Leadership: Volume 1: Policy and Practice. 2008. Disponible en http://www.oecd.org/dataoecd/32/12/44374889.pdf

OCDE. “Climbing on Giants Shoulders: Better Schools for All Chilean Children” en Economic Survey of Chile, OCDE, 2010, pp. 103-38. Disponible en http://www.oecd.org/document/43/ 0,3343,en_2649_34571_44434283_1_1_1_1,00.html

TALIS. “Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS” en Leading to Learn: School Leaderships and Management

Styles. TALIS, 2009, pp. 189-205. Disponible en http://www.institutodeevaluacion.mec.es/contenidos/internacional/talis_2009_informe_esp.pdf

UNESCO-LLECE. “Avance de los Estudios de Factores Asociados SERCE” en Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo, 2008, en pp. 151-70. Disponible en http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001606/160660S.pdf

Uribe, Mario. “Liderazgo y competencias directivas para la Eficacia Escolar: Experiencia del Modelo de Gestión Escolar de Fundación Chile” en Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(5e), 2007, pp. 149-56. Disponible en http://www.rinace.net/arts/vol5num5e/art21.pdf.

Uribe, Mario. “Aplicaciones de un Modelo de Gestión Escolar de Calidad: de la teoría a la práctica” en Organización y Cambio en las organizaciones educativas, vol.5, ICE-Universidad de Deusto Bilbao, 2008, pp. 915-47.

Weinstein, José. “Liderazgo educativo. Asignatura pendiente de la Reforma Educacional Chilena” en Revista Estudios Sociales, n.117, CPU, pp. 123-49, SIMCE 2009.

Weinstein, José y Gonzalo Muñoz, Gonzalo. “Una agenda para la calidad de nuestra educación”, en Fundación Dialoga. Disponible en http://www.dialoga.cl/content/view/838270/UNA-AGENDA-PARA-LA-CALIDAD-DE-NUESTRA-EDUCACION.html

Weinstein, José y Gonzalo Muñoz. “Calidad para todos: la Reforma Educacional en el punto de quiebre” en Bascuñán, Carlos, Germán Correa, Jorge Maldonado y Vicente Sánchez (eds.) Más acá de los sueños, más allá de lo posible: La concertación en Chile, vol.2, LOM, Santiago de Chile, 2008, 299-341.

Published

2010-11-30

How to Cite

Weinstein, J., & Uribe, M. (2010). A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010). Páginas De Educación, 3(1), 186–202. https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.671

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.