Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay

Authors

  • Juan Pablo Móttola Universidad de la República (UdelaR) Universidad Católica del Uruguay (UCU)

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.660

Keywords:

education, family, teenagers, poverty

Abstract

Abstract. Chances of dropping out formal education are far from being a simple function oh inherited familiar capitals (specially the cultural capital). The main hypothesis dealt with in this article maintains that there are other aspects related with the study continuity, such as intra-family socialization, characteristics of the peer group or educational expectations of teenagers themselves. A better use of opportunities of education continuance would vary with the interactions between agents, within or out the family, as well as with other subjective aspects of the action, such as expectations about their education path.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Pablo Móttola, Universidad de la República (UdelaR) Universidad Católica del Uruguay (UCU)

Licenciado en Sociología por la Universidad Católica del Uruguay (UCU) Y Magister en Sociología por la Universidad de la República (UDELAR). Actualmente es profesor de Metodología de la Investigación el Departamento de Sociología de la UDELAR y en la Facultad de Ciencias Humanas de la UCU. También se desempeña como coordinador de Planificación y Monitoreo del Tercer Proyecto de Apoyo a la Escuela Pública (Ex MECAEP).

References

Allerbeck, Klaus y Leopold Rosenmayr. Introducción a la sociología de la juventud. Buenos Aires: Kapelusz, 1979.

Bernstein, Basil. La estructura del discurso pedagógico vol. I. Madrid: Morata, 1989.

---. La estructura del discurso pedagógico vol. IV. Madrid: Morata, 1993.

Boado, Marcelo y Tabaré Fernández. Estudio longitudinal de estudiantes PISA. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2008.

Boudon, Raymond. Education, Opportunity, and Social Inequality. New York: Wiley, 1974.

---. La desigualdad de oportunidades. Barcelona: Laia, 1983.

---. La lógica de lo social. Madrid: RIALP, 1981.

Boudon, Raymond y Francois Bourricaud. Diccionario crítico de sociología. Buenos Aires: Edicial, 1990.

Bourdieu, Pierre. Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI, 1997.

---. Sociología y cultura. México: Grijalbo, 1990.

---. La distinción: criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus, 1998.

---. Poder, Derecho y Clases Sociales. Bilbao: Desclèe de Brauwer, 2000.

Bourdieu, Pierre y Jean Claude Passeron. Los herederos. Buenos Aires: Siglo XXI, 2003.

Cardozo, Santiago. El comienzo del fin: la desafiliación en la educación media y superior del Uruguay. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2010. En publicación.

Duschatzky, Silvia y Cristina Corea. Chicos en banda. Buenos Aires: Paidós, 2001.

Elster, Jon. Tuercas y tornillos, Barcelona: Gedisa, 1993.

Fernández, Tabaré. Distribución del conocimiento escolar, clases sociales, escuelas y sistema educativo en América Latina. México: Colmex, 2007.

---. Incidencia de la desafiliación y sus trayectorias: la desafiliación en la educación media y superior del Uruguay. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2010. En publicación.

Fernández, Tabaré, Santiago Cardozo y Marcelo Boado. La desafiliación y el abandono. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2009.

Fernández, Tabaré, Santiago Cardozo y Cecilia Pereda. Desafiliación y desprotección social. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2010. En publicación.

Filgueira, Carlos. Santiago Cardozo y Cecilia Llambí. Predisposición al abandono escolar. Montevideo: MEMFOD. 2000.

Filgueira, Carlos y Álvaro Fuentes. Emancipación juvenil. Montevideo: CEPAL, 1998.

---. Jóvenes que no trabajan ni estudian. Montevideo: MEMFOD, 2001.

Hosmer, David y Stanley Lemeshow. Applied Logistic Regression. New York: Wiley, EEUU, 2000.

Infamilia (Programa Infancia, Adolescencia y Familia) – IPES (Instituto de Investigación sobre Integración, Pobreza y Exclusión Social de la Universidad Católica del Uruguay). Proyecto Integral de Infancia, Adolescencia y Familia, módulo: adolescentes de 13 a 17 años, 2004.

King, Gary y Robert O. Keohane, R. y Sidney Verba. El diseño de la investigación social. Madrid: Alianza, 2000.

Margulis, Mario y Marcelo Urresti. La juventud es más que una palabra. Buenos Aires: Biblos, 2000.

Móttola, Juan Pablo (2009). Los adolescentes desencantados. Tesis de Maestria, Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2009.

Shadish, William R., Thomas D. Cook y Donald T. Campbell. Experimental and quasi-experimental designs. Boston: Houghton Mifflin, 2002.

Published

2010-11-30

How to Cite

Móttola, J. P. (2010). Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay. Páginas De Educación, 3(1), 83–103. https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.660

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.