Drop out in High School final years and labor situation: the case of three institutions near Montevideo.
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v4i1.633Keywords:
high school, drop out, reasons, early labor, UruguayAbstract
Abstract. The aim of this paper is to analyze the views and hopes from students and principals involved in the final courses of high school in three schools near Montevideo (Solís de Mataojo, Tala, and Rincón de la Bolsa) about drop-out high rates; it attempts to distinguish the specific features that this phenomena acquires in these areas. We have entered into a field of study connected with the problems of these young people who drop out final courses of high school and early enter in different jobs (related to agricultural and livestock production and industry) following, in many cases, their family labor level and being drifted, maybe forever, from a possible postsecondary or university education.Downloads
References
Apple, Michael. Ideología y Currículo. Madrid: Akal-Universitaria, 1986.
CEPAL-Foro Juvenil. “Mujeres jóvenes en América Latina. Aportes para una discusión”. Montevideo: Arca, 1984.
CEPAL-CECLAC-OIJ. Adolescencia y juventud en América Latina: problemas, oportunidades y desafíos en el comienzo de un nuevo siglo. Serie Población y Desarrollo. Santiago de Chile: CEPAL-CECLAC, 2004. Disponible en http://www.eclac.org/publicaciones/xml/3/5663/lcl1445.pdf. [Accedido en octubre de 2011].
CEPAL. Los bachilleres uruguayos: quiénes son, qué aprendieron y qué opinan”. Montevideo: CEPAL, 1994.
Durkheim, Émile. Educación y Sociedad. Buenos Aires: Centro Editorial de América Latina, 1991.
Gimeno Sacristán, José. Poderes inestables en educación. Madrid: Morata, 1998.
Giddens, Anthony. Las nuevas reglas del método científico. Madrid: Alianza Editorial, 1971.
Marrero, Adriana. Promesas Incumplidas. Las percepciones divergentes del bachillerato y sus funciones. El caso uruguayo. Montevideo: USAL- Departamento de Sociología, 2002.
Quintana Cabanas, José María. Sociología de la educación. Madrid: Editorial: Dikinson, 1989.
TEMS (Transformación de la Educación Media Superior). Una mirada a la Educación Media Superior en Uruguay. Montevideo: TEMS, 2002.
Weber, Max. La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Barcelona: Orbis, 1985.
Willis, Paul. Aprendiendo a trabajar. Cómo los chicos de clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madrid: Akal, 1983.
Entrevistas
Seis jóvenes del liceo de Solís de Mataojo (EA1-6)
Cuatro jóvenes del liceo de Rincón de la Bolsa (EB1-4).
Cuatro jóvenes del liceo de Tala (EC1-4)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.