Educación, laicismo aggiornado e Iglesia Católica.

Authors

  • Carlos Daniel Lasa Universidad Nacional de Villa María Universidad Católica de Córdoba Universidad Católica de San Juan Universidad Autónoma de Guadalajara CONICET

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v5i1.600

Keywords:

rationalism, neolaicism, school, totalitarianism, Catholic Church

Abstract

Abstract. Firstly, this paper analyzes Habermas's concept of new secularism and its effects on the field of education. It reveals the relationship between rationalism and this updated version of secularism and the contradiction that lies at the very starting point of rationalism: its foundation not on reason but on arbitrariness. Thus rationalism needs to keep an iron grip on thought while banning all considerations on the ultimate questions. In consequence, schools, as a product of this secularism, are completely taken by immediate concerns which deprive men of a genuine culture. Secondly, the paper presents the powerlessness that lies in the consciousness of modern Catholics to reestablish the connection between today´s man with such ultimate questions.

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Author Biography

Carlos Daniel Lasa, Universidad Nacional de Villa María Universidad Católica de Córdoba Universidad Católica de San Juan Universidad Autónoma de Guadalajara CONICET

Profesor Asociado de la Cátedra de Filosofía (Universidad Nacional de Villa María). Profesor de Filosofía en la Universidad Católica de Salta (Sede Villa María). Profesor de Ética en la Licenciatura en Educación y ex Profesor Titular de Metafísica en la Licenciatura en Filosofía (Universidad Católica de Córdoba). Profesor de la Maestría en Investigación Educativa de la Universidad Católica de Córdoba, del Doctorado en Educación de la Universidad Católica de San Juan y del Doctorado en Filosofía de la Universidad Autónoma de Guadalajara (México). Es investigador Independiente del CONICET y autor de varios libros y artículos de filosofía.

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Published

2012-11-30

How to Cite

Lasa, C. D. (2012). Educación, laicismo aggiornado e Iglesia Católica. Páginas De Educación, 5(1), 37–54. https://doi.org/10.22235/pe.v5i1.600

Issue

Section

Dossier: Educación y Laicidad

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