Chilean Students’ Perception of the Right to Philosophy Education
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v15i2.2853Keywords:
philosophy teaching, right to education, philosophy of education, educational policiesAbstract
The following study analyzes the issue of the teaching of philosophy as a right in the current curriculum from the perspective of the central subjects of the educational process: the students. Obtaining data on the perception of those who study contributes to a better knowledge of the school space destined to philosophy and the real access to the right to this training. A qualitative case study methodology was developed. Semi-structured interviews were conducted for data collection, and content analysis was implemented for data processing through open, axial and selective coding procedures, according to the principle of constant comparison of Grounded Theory. The findings show that the students' perception of school philosophical teaching is inclined to understand it as an essential formative factor in the academic process, since they identify it with a process of transformation. Issues related to the expectation of knowing and having a basis for their opinions are highlighted and, in this sense, they value the reading of specialized texts and philosophical questioning. The teaching of philosophy is recognized as a right, as it transforms and impacts from the individual to the collective.
Downloads
References
Agencia de Calidad de la Educación. (2016a). Calidad educativa en educación media técnico profesional desde la perspectiva de los actores clave del sistema. https://hdl.handle.net/20.500.12365/4538
Agencia de Calidad de la Educación. (2016b). Estudio sobre la calidad educativa en la educación media científico humanista desde la percepción de los actores claves del sistema. https://hdl.handle.net/20.500.12365/4537
Arancibia, V. (1994). La educación en Chile: percepciones de la opinión pública y de expertos. Estudios Públicos, (54), 125-151.
Badiou, A. (2007). La filosofía como repetición creativa. Acontecimiento, 7(33-34), 123-131.
Bellei, C. (2015). El gran experimento. Mercado y privatización de la educación chilena. LOM Ediciones.
Cerletti, A. (1996). La Filosofía en la escuela. Caminos para pensar su sentido. Universidad de Buenos Aires.
Cerletti, A. (2008). La enseñanza de la Filosofía como problema filosófico (1° ed.). Libros del zorzal.
Cox, C. (2006). Construcción política de reformas curriculares: el caso de Chile en los noventa. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 10(1), 1-24. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42030
Cox, C. (2012). Política y políticas educacionales en Chile 1990-2010. Revista Uruguaya de Ciencia Política, (1), 13-42.
Derrida, J. (1997). Le droit a la philosophie du poin de veu cosmopolitique. UNESCO; Verdier.
Derrida, J., & Pericles, P. (2002). Ethics, institutions, and the right to philosophy. Rowman & Littlefield.
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n7/v2n7a9.pdf
Donoso-Díaz, S., Castro-Paredes, M., & Alarcón-Leiva, J. (2015). Aspectos críticos en las propuestas sobre una nueva arquitectura de la educación pública chilena. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 41(2), 305-324. https://doi.org/10.4067/s0718-07052015000200018
Eyzaguirre, S. (2018). El rol de la filosofía en el desarrollo del pensamiento crítico. Puntos de Referencia, (485), 1-8. https://www.cepchile.cl/cep/site/docs/20180731/20180731093113/pder485_seyzaguirre.pdf
Gaete, M. (2019). La enseñanza de la filosofía como lucha por el pensamiento. Reflexiones a partir del texto “El rol de la filosofía en el desarrollo del pensamiento crítico” de Sylvia Eyzaguirre. Revista de Filosofía, (76), 263-267.
Gaete, M., Miranda, L., & Ramírez, M. (2007). Entre el desarraigo y el olvido. LOM.
Gómez, C. (2013). La percepción de los alumnos referido a la enseñanza de la Filosofía a través de debates, en el Liceo Polimodal Juan Agustín Morales González: Un estudio de caso [Tesis de maestría, Universidad Católica del Maule]. https://didactifilosofica.files.wordpress.com/2020/04/la-percepcic3b3n-de-los-alumnos-referido-a-la-ensec3b1anza-de-la-filosofc3ada-a-travc3a9s-de-debates-en-el-liceo-polimodal-juan-agustc3adn-morales-gonzc3a1lez.-un-estudio-de-caso.pdf
López Barraza, A., & García Reñasco, C. (2015). Percepciones acerca de la educación escolar en Chile de estudiantes egresados de enseñanza media y que participaron en un programa de talento académico. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 52(2), 4-17. https://doi.org/10.7764/pel.52.1.2015.2
López, J. (2017). Percepción de estudiantes y egresados de la Enseñanza Media Técnico Profesional acerca de la relación entre las habilidades comunicativas que promueve el curriculum y la movilidad social [Tesis de maestría, Universidad Católica de la Santísima Concepción]. UCSC Repositorio académico. http://repositoriodigital.ucsc.cl/handle/25022009/1273
Martínez Carazo, P. C. (2006). El método de estudio de caso Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), 165-193. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64602005
Ministerio de Educación de Chile. (2017). Revisión de las Políticas Educativas en Chile desde el 2004 al 2016. https://hdl.handle.net/20.500.12365/4468
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). La filosofía, una escuela de la libertad: enseñanza de la filosofía y aprendizaje del filosofar; la situación actual y las perspectivas para el futuro. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192689.locale=es
Red Chilena de Profesores de Filosofía. (2016). Declaración por el derecho de la filosofía en el colegio. Mutatis Mutandis: Revista Internacional de Filosofía, 1(6), 7-9. https://revistamutatismutandis.com/index.php/mutatismutandis/article/view/144
Rifo Melo, M. E. (2017). Historia de la transformación en la educación superior. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19(28), 13–36. https://doi.org/10.19053/01227238.4925
Strauss, A., & Corbin, J. (1991). Basics of cualitative research. Grounded Theory. Procedures and technics. Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.