The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2617Keywords:
inequality, schooling, urban space, povertyAbstract
The objective of this article is to describe the (re)configurations of socio-educational inequalities in the Partido de San Martín (Buenos Aires) in the 1990s and 2000s. For this purpose, sociodemographic data from the 1991, 2001 and 2010 censuses are georeferenced in the urban space, with special attention to the relationship between the population that has completed primary and secondary schooling levels and the indicators of unsatisfied basic needs (UBN), overcrowding and unemployment. The results show an increase in primary and secondary schooling over the decades, although with significant variations between places with low poverty conditions and areas with high levels of UBN, overcrowding and unemployment. Therefore, the relationship between social and educational inequalities deepens in a varied way according to the different indicators over time and are dispersed throughout the territory, preventing the analysis in terms of segmentation and fragmentation.
Downloads
References
Acosta, F. (2015). Cambio y escuela secundaria: conceptos y experiencias para analizar la situación en la Argentina. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, 3, 46-59.
Acosta, F. (2021). Diversificación de la estructura de la escuela secundaria y segmentación educativa en América Latina. Documentos de Proyectos (LC/TS.2021/106). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
Arroyo, M. y Litichever, L. (2019). Discusiones sobre el Régimen Académico de la Escuela Secundaria Argentina. Aportes de un Estado del Arte. Propuesta Educativa, núm. 52, 165-181. ISSN: 1995-7785.
Baudelot, C., & Establet, R. (1975). La escuela capitalista. Siglo XXI Editores.
Bonal, X., & Tarabini, A. (2010). Ser pobre en la escuela. Habitus de pobreza y condiciones de educabilidad. Miño y Dávila.
Borsdorf, A. (2003). Cómo modelar el desarrollo y la dinámica de la ciudad latinoamericana. Revista EURE, 29(86), 37-49. http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612003008600002
Braslavsky, C. (1985). La discriminación educativa en Argentina. Flacso y Grupo Editor Latinoamericano.
Buzai, G., Haller, A., & Ruiz, F. (2016). Análisis de la estructura espacial educativa en Tirol (Austria-Italia). Una aproximación basada en la exploración cuantitativa de datos espaciales. Geografía y Sistemas de Información Geográfica (GEOSIG), 8, 248-262.
Carman, M., Da Cunha, N., & Segura, R. (2013). Antropología, diferencia y segregación urbana. En M. Carman, N. da Cunha y R. Segura (Comp.), Segregación y diferencia en la ciudad (pp. 11-34). FLACSO/CLACSO.
Caruso, M. (2005). La biopolítica en las aulas. Prácticas de conducción en las escuelas elementales del reino de Baviera, Alemania (1869-1919). Prometeo.
Castel, R. (2010). El ascenso de las incertidumbres: trabajo, protecciones, estatuto del individuo. Fondo de Cultura Económica.
Castro Gómez, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Siglo del Hombre.
Centro de Estudios Económicos Urbanos (2019). Análisis Integral Territorial. Partido de General San Martín. Buenos Aires, Estudios Económicos Urbanos/Escuela de Economía y Negocios/UNSAM.
Ciccolella, P., & Mignaqui, I. (2009). Capitalismo global y transformaciones metropolitanas: enfoques e instrumentos para repensar el desarrollo urbano. En H. Poggiese y T. Cohen (Comp.), Otro desarrollo urbano: ciudad incluyente, justicia social y gestión democrática (pp. 35-50). CLACSO.
Cohen, D. (2012). Tres lecciones sobre la sociedad postindustrial. Katz
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2019). Panorama Social de América Latina 2019. Naciones Unidas.
Curutchet, G., Grinberg, S., & Gutiérrez, R. (2012). Degradación ambiental y periferia urbana: un estudio transdisciplinario sobre la contaminación en la región metropolitana de Buenos Aires. Revista Ambiente & Sociedad, 2(15), 173-194.
De Marinis, P. (1999). Gobierno, gubernamentalidad, Foucault y los anglofoucaultiano (O un ensayo sobre racionalidad política del neoliberalismo). En R. Torres & F. García (Eds.), Globalización, riesgo, reflexividad. Tres temas de teoría social contemporánea (pp. 73–103). Centro de Investigaciones Sociológicas.
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2012). Las estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Di Virgilio, M., & Serrati, P. (2019). Las desigualdades educativas en clave territorial. UEICEE-Ministerio de Educación e Innovación.
Dubet, F. (2020). La época de las pasiones tristes. De cómo este mundo desigual lleva a la frustración y el resentimiento, y desalienta la lucha por una sociedad mejor. Siglo XXI.
Foucault, M. (2017). Seguridad, territorio, población. F. de C. Económica.
Gorbán, D. (2006). Trabajo y cotidianeidad. El barrio como espacio de trabajo de los cartoneros del Tren Blanco. Trabajo y Sociedad, 8, 1-23.
Grinberg, S. (2006). Educación y gubernamentalidad en las sociedades de gerenciamiento. Revista Argentina de Sociología, 6, 67-87.
Grinberg, S. (2011). Gubernamentalidad y educación en tiempos de gerenciamiento. Reflexiones en torno de la experiencia de los dispositivos pedagógicos en contextos de extrema pobreza urbana. VIII Encuentro de Cátedras de Pedagogía de Universidades Nacionales Argentinas. http://ecpuna.fahce.unlp.edu.ar/actas/Grinberg-_Silvia.pdf
Grinberg, S. (2015). Dispositivos pedagógicos, gubernamentalidad y pobreza urbana en tiempos gerenciales. Un estudio en la cotidianeidad de las escuelas. Propuesta Educativa, 24(43), 123–130.
Grinberg, S. (2020). Etnografía, biopolítica y colonialidad. Genealogías de la precariedad urbana en la Región Metropolitana de Buenos Aires. Tabula Rasa, 34, 19-39. https://doi.org/10.25058/20112742.n34.02
Gutiérrez, A. (2008). Empleo industrial. https://www.observatoriopyme.org.ar/project/union-industrial-de-gral-san-martin-ano-2008/
Guzmán, M., Grinberg, S., & Langer, E. (2021). El vínculo educación y trabajo desde la perspectiva de estudiantes secundarios en Caleta Olivia (Santa Cruz). Prácticas y discursos. Cuadernos de Ciencias Sociales, 15, 1-27.
Guzmán, M., Langer, E., & Grinberg, S. (2020). Educación, trabajo y redes de escolarización en el capitalismo flexible: Un estudio en localidades del Golfo San Jorge. Trabajo y Sociedad, 35, 603-623.
Harvey, D. (2021). Espacios del capitalismo global. Hacia una teoría del desarrollo geográfico desigual. Akal.
Jacinto, C. (2016). Educación y trabajo en tiempos de transiciones inciertas. Páginas de Educación, 9(2), 1-13. https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1299
Janoschka, M. (2004). El modelo de ciudad latinoamericana. Privatización y fragmentación del espacio urbano de Buenos Aires: el caso Nordelta. Nuevas Formas y Nuevos Contenidos, 85, 80-117. https://doi.org/10.4067/S0250-71612002008500002
Janoschka, M., & Sequera, J. (2014). Procesos de gentrificación y desplazamiento en América Latina, una perspectiva comparativista. En J. J. Michelini (Comp.), Desafíos metropolitanos. Un diálogo entre Europa y América Latina (pp. 82-104). Catarata.
Jelin, E. (2020). Desigualdades y diferencias: género, etnicidad/raza y ciudadanía en las sociedades de clases (realidades históricas, aproximaciones analíticas). En E. Jelin, R. Motta & S. Costa (Coords.), Repensar las desigualdades. Cómo se producen y entrelazan las asimetrías globales (y qué hace la gente con eso) (pp. 155–180). Siglo XXI.
Jiménez, J. P., & Rossignolo, D. (2019). Concentración del ingreso y desigualdad según registros tributarios en América Latina: el caso de la Argentina. CECE.
Jodhka, S., Rehbein, B., & Souza, J. (2018). Inequality in Capitalist Societies. Routdlege.
Kaplan, C., & Llomovatte, S. (2005). Revisión del debate acerca de la desigualdad educativa en la sociología de la educación: la reemergencia del determinismo biológico. En S. Llomovatte & C. Kaplan (Coords.), Desigualdad educativa. La naturaleza como pretexto (pp. 75–100). Novedades Educativas.
Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media en Buenos Aires. UNESCO/Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación.
Langer, E. (2016). Luchas por la escolarización de jóvenes en condición de pobreza de Argentina. Universitas, Año XIV, núm. 24, 119-142. https://doi.org/10.17163/uni.n24.2016.05
Langer, E. (2017). Escuela, pobreza y resistencia. Defensas y luchas cotidianas de estudiantes. Del Gato Gris.
Langer, E., & Esses, J. (2019). La salida es por arriba. Una historia de juventud, pobreza y educación. Grupo Editorial Universitario.
Langer, E., & Machado, M. (2013). Estudiantes, resistencia y futuro en contextos de pobreza urbana. Polifonías Revista de Educación, 2, 69-96.
Lazzarato, M. (2020). El capital odia a todo el mundo. Fascismo o revolución. Eterna Cadencia Editora.
Motta, R. (2020). Desigualdades socioambientales y cultivos transgénicos. Clase, género y conocimiento. En Repensar las desigualdades. Cómo se producen y entrelazan las asimetrías globales (y qué hace la gente con eso) (pp. 295–318). Siglo XXI.
O’Malley, P. (2006). Riesgo, neoliberalismo y justicia penal. Editorial Ad Hoc.
Paredes, L. (2010, diciembre). Fragmentación socioespacial y oferta educativa del nivel secundario en el Partido de General San Martín, Provincia de Buenos Aires. Presentado en las VI Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Prévôt Schapira, M. (2000). Segregación, fragmentación, secesión. Hacia una nueva geografía social en la aglomeración de Buenos Aires. Economía, Sociedad y Territorio, 2(7), 405-431.
Raspall, T., Rodríguez, M., Von Lücken, M., & Ma. Perea, C. (2013). Expansión urbana y desarrollo del hábitat popular en el área metropolitana de Buenos Aires: continuidades y variaciones en seis localizaciones intraurbanas. Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, UBA http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/iigg-uba/20151015051031/dt66.pdf
Reygadas, L. (2004). Las redes de la desigualdad. Un enfoque multidimensional. Política y Cultura, 22, 7-25.
Reygadas, L. (2020). La construcción simbólica de las desigualdades. En E. Jelin, R. Motta & S. Costa (Coords.), Repensar las desigualdades. Cómo se producen y entrelazan las asimetrías globales (y qué hace la gente con eso) (pp. 201–222). Siglo XXI.
Rose, N. (1996). El gobierno en las democracias liberales ‘avanzadas’: del liberalismo al neoliberalismo. Archipielago, 29, 25–40.
Rougier, M., & Odisio, J. (2019). El ‘canto de cisne’ de la industrialización argentina. Desempeño y alternativas en la etapa final de la ISI. Revista de Estudios Sociales, 68, 52-67.
Saraví, G. (2015). Juventudes fragmentadas. Socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. Flacso/Ciesas.
Segura, R. (2006). Segregación residencial, fronteras urbanas y movilidad territorial. Un acercamiento etnográfico. Cuadernos del IDES, 9, 3-23.
Segura, R. (2017). Desacoples entre desigualdades sociales, distribución del ingreso y patrones de urbanización en ciudades latinoamericanas. Reflexiones a partir de la Región Metropolitana de Buenos Aires (RMBA). Revista CS, 21, 15-39.
Segura, R. (2020). El espacio urbano y la (re)producción de desigualdades sociales. Desacoples entre distribución del ingreso y patrones de urbanización en ciudades latinoamericanas. En Repensar las desigualdades. Cómo se producen y entrelazan las asimetrías globales (y qué hace la gente con eso) (pp. 89–110). Siglo XXI.
Sennett, R. (2006). La cultura del nuevo capitalismo. Editorial Anagrama.
Sirolli, L. (2018). Historia de la industria en el partido de General San Martín. (Trabajo Final de Práctica Profesional). Universidad Nacional de San Martín, Argentina. http://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/224
Tenti Fanfani, E. (2003). La educación media en la Argentina: desafíos de la universalización. En E. Tenti Fanfani (Comp.), Educación media para todos. Los desafíos de la democratización del acceso (pp. 11–33). Unesco-iiPE.
Terigi, F. (2011). Sobre la universalización de la escuela secundaria: la enseñanza como problema. Revista Pasar la Palabra, 4, 2-7.
Tilly, C. (2000). La desigualdad persistente. Manantial.
Therborn, G. (2015). La desigualdad mata. Alianza Editorial
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.