The Disruption of the Face-to-Face to the Virtual. Perceptions of Teaching Directors on the Use of Digital Platforms in the Context of a Pandemic at a University in Northern Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2607

Keywords:

Remote emergency teaching, educational practice, virtual education, higher education, covid19

Abstract

As a result of the COVID-19 pandemic, educational practice at different levels of the system was altered and subjected to a contingency situation that forced teachers to use technological tools and strategies for teaching in a virtual context. The purpose of this study is to describe the transition from face-to-face teaching to remote emergency education and the difficulties this presented for academics at the Universidad Arturo Prat (UNAP) in Chile, in terms of the use of available technologies for the development of teaching activities in the context of the pandemic. Qualitative research is developed to characterize the disposition and problems that the academics evidenced regarding remote teaching, through the perceptions of the teaching directors. The results show that academics have transferred the format of their face-to-face classes to virtuality, thus generating the application of a new teaching format in remote modality. Likewise, there is a differentiated use of the available digital technologies according to the age groups of the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badia, A. (2020). La mediación pedagógica y tecnológica para el desarrollo de competencias. En A. Sangrà (Coord.), Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos (pp. 138-149). Editorial UOC.

Bentes, J., Ortiz, L., & Cuadra, F. (2017). Las TIC en la integración curricular transversal del quehacer educativo. Conhecimento & Diversidade, 9(17), 48-60. https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/3736

Buckingham, D. (2006). La educación para los medios en la era de la tecnología digital. Trabajo presentado en el congreso del décimo aniversario de MED La sapienza di comunicare. Roma, Italia.

Cea, F., García Hormazábal, R. A., Turra Chico, H., Moya Figueroa, B., Sanhueza Jara, S., Moya Sobarzo, R., & Vidal Hernández, W. A. (8 de junio de 2020). Educación online de emergencia: Hablando a pantallas en negro. CIPER-Chile. https://www.ciperchile.cl/2020/06/08/educacion-online-de-emergencia-hablando-a-pantallas-en-negro/

Delgado, K. (2020). La conectividad como recurso de aprendizaje durante la emergencia en los países de América Latina. En I. Aznar, M. Cáceres, J. Marín, & A. Moreno (Coords.), Desafíos de la investigación educativa durante la pandemia Covid-19 (pp. 70-77). Editorial Dykinson.

Goodyear, P. (2005). Educational design and networked learning: Patterns, pattern languages and design practice. Australasian journal of educational technology, 21(1), 82-101. https://doi.org/10.14742/ajet.1344

Gutiérrez, A., & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 19(38), 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. En A. Cabrales, A. Graham, P. Sahlberg, C. Hodges, S. Moore, B. Lockee, T. Trust, A. Bond, D. Lederman, J. Greene, J. Maggioncalda, L. Soares, G. Veletsianos & J. Zimmerman (Coords.), Enseñanza de emergencia a distancia: textos para la discusión. (pp. 12-22). The Learning Factor.

Jiménez, I. (2020). Rasgos y tendencias de la Didáctica con TIC: retos a partir de la nueva ecología del aprendizaje. Estudios Pedagógicos, 46(2), 215-229. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000200215

López, M., & López, A. (2013). Los enfoques de aprendizaje, revisión conceptual y de investigación. Revista Colombiana de Educación, 64, 131-153. https://doi.org/10.17227/01203916.64rce131.153

Maina, M. (2020). E-actividades para un aprendizaje activo. En A. Sangrà (Coord.), Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos (pp. 81-98). Editorial UOC.

Ministerio de Educación de Chile. (2020). Mineduc lanza nueva oferta formativa para apoyar a la comunidad docente en el contexto de emergencia sanitaria. https://www.mineduc.cl/desarrollo-docente-en-linea/

Ministerio de Salud de Chile. (2020). Plan de acción Corona virus Covid 19. http://epi.minsal.cl/plan-de-accion-coronavirus-2019-ncov/

Organización Mundial de la Salud. (2019). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19). https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019?gclid=CjwKCAiAu8SABhAxEiwAsodSZNX2YF0X3dggMvYEpLEaKgPymQzifZuFKgZMdOCrtp1rzDQxo5uE2RoCe9YQAvD_BwE

Palacios, A., & Barroso, J. (2020). Innovación y uso de la tecnología digital. Estudio de la Competencia digital docente. En I. Aznar, M. Cáceres, J. Marín, & A. Moreno (Coords.), Desafíos de la investigación educativa durante la pandemia Covid-19 (pp. 196-206). Editorial Dykinson.

Pardo, H., & Cobo, C. (2020). Expandir la Universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Outliers School.

Rodríguez, B. (2020). Entornos virtuales de aprendizaje y aprendizaje colaborativo en una sociedad que avanza. En B. Rodríguez (Comp.), Docencia Colaborativa Universitaria: planificar, gestionar y evaluar con los entornos virtuales de aprendizaje. Ediciones de la Universidad Castilla de la Mancha.

Romeau, T. (2020). Cinco estrategias claves para la docencia en línea. En A. Sangrà (Coord.), Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos (pp. 138-149). Editorial UOC.

Sangrà, A. (Coord.). (2020). Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos. Editorial UOC.

Sierra, J., Romero, B., & Palmezano, Y. (2018). Causas que determinan las dificultades de la incorporación de las TICS en las Aulas de Clases. Revista Panorama, 12(22), 32-41. https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i22.1064

Soriano, I. (2015). El Ser Docente digital en el Siglo XXI. ¿Hacia dónde vamos?. Revista Educación y Tecnología de la Sociedad Mexicana de Computación en la Educación (SOMECE),3(8), 46-66.

Stephenson, J., & Sangrá, A. (s.f.). Fundamentos del diseño técnico-pedagógico en elearning. Modelos pedagógicos y e-learning. Editorial UOC.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC (Versión 3). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Published

2021-11-17

How to Cite

Rivera Olguin, P., Sánchez Espinoza, E., & Cortés Díaz, B. (2021). The Disruption of the Face-to-Face to the Virtual. Perceptions of Teaching Directors on the Use of Digital Platforms in the Context of a Pandemic at a University in Northern Chile. Páginas De Educación, 14(2), 77–95. https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2607

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.