Epistemological Reflection in Post-Degree Students in Physical Therapy/Kinesiology According to the Function-Disfunction Model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2189

Keywords:

epistemological reflection, post title, kinesiology, educational needs, professional practice

Abstract

This study investigates the argumentation of a cohort of students at the beginning of their post-degree. In the case of professionals seeking greater validation, it is worth knowing the scope that epistemological reflection provides in an institutionalized framework that is traditionally unfavorable to them. With the consent of the students of the post-title Ventilatory Dysfunction 2018 and through the construction of a modified trial that previously received the support of cognitive, procedural and attitudinal content related to the subject, a content analysis was carried out to identify the categories considered relevant to obtain the status of professional expertise. In the findings, the explicit recognition of the epistemological bases is assigned and highlighted to the foundations that organize consequences and substantive effects for the post title in question. The related and necessary variables to demarcate the specialty and the consequences of their social responsibility are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (1989). Ideología y aparatos ideológicos del estado (Notas para una investigación). En La filosofía como arma de la revolución (pp. 102-151). México D. F., México: Siglo XXI.

American Physical Therapy Association. (2015). Physical therapist practice and the movement system. Recuperado de https://www.apta.org/patient-care/interventions/movement-system-management/movement-system-white-paper

Artigas, A. (2012). Respiratory critical care HERMES syllabus: defining competencies for respiratory doctors. European Respiratory Journal, 39, 1294-1297. https://doi.org/10.1183/09031936.00056212

Atria, F. (2014). Derechos sociales y educación: un nuevo paradigma de lo público. Santiago de Chile, Chile: Ediciones LOM.

Emol. (2017). Escasas oportunidades: Conoce las carreras más saturadas en el mercado laboral chileno. El Mercurio Online. Recuperado de: https://www.emol.com/noticias/Nacional/2017/12/29/889184/Conoce-las-carreras-con-mayores-indices-de-saturacion-en-el-mercado-laboral-chileno.html

Bourdieu, P. y Passeron J. C. (1995). La reproducción: Elementos para una teoría de la enseñanza. Barcelona, España: Laia S.A.

Canales, M. (2014). Metodologías de investigación social: introducción a los oficios. Santiago de Chile, Chile: Ediciones LOM.

Chiappa, P., y Muñoz-García, A. L. (2015). Equidad y capital humano avanzado: Análisis sobre las políticas de formación de doctorado en Chile. Psicoperspectivas, 14(3), 17-30.

CONAKI. (6-7-8 septiembre 2018). Compartiendo conocimiento para una salud de calidad. Presentado en el XXI Congreso Nacional de Kinesiología. La serena-Coquimbo, Chile.

De Ibarrola, M., Sañudo L., Moreno, M. G., y Barrera, M. E. (2012). Los profesionales de la educación con formación de posgrado que México requiere. México D. F., México: IPN/Universidad Autónoma de Yucatán/Red de Posgrado en Educación/REDMIIE/ANEFEP.

Delgado-Domínguez, J. M., y Gutiérrez, J. (1999). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid, España: Editorial Síntesis.

Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa. Madrid, España: Morata.

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.

Goldstein, M. S., Scalzitti, D. A., Craik, R. L., Dunn, S. L., Irion, J. M., Irrgang, J., Kolobe, T… Shields, R. K. (2011). The revised research agenda for physical therapy. Physical Therapy, 91(2), 165-174. https://doi.org/10.2522/ptj.20100248

Gramigna, A. (2005). La epistemología de la diferencia en la formación educativa. Perfiles Educativos, 27(1), 70-94. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982005000100005

Jara, J. (2019). Bioética: ¿Una estrategia biopolítica? (Tesis de Maestría). Universidad de Valparaíso, Chile.

Ley 725. Código Sanitario. (1967). Ministerio de Salud, Chile. Recuperado de https://www.minsal.cl/wp-content/uploads/2019/01/C.-Sanitario-Titulo-Preliminar-y-Libro-V.pdf

Maureira-Pareja, H. (2017). Síntesis de los principales elementos del Modelo Función – Disfunción del Movimiento Humano. REEM, 4(1), 7-24.

Medina-González, P., Muñoz-Cofré, R., Tapia-Gallardo, H., y Escobar-Cabello, M. (2014). Autonomía profesional del kinesiólogo: estrategias de problematización para el diagnóstico en contextos de un adulto mayor postrado. REEM, 1(1), 33-41.

Ministerio de Salud. (29 de enero de 2019). Proyecto: Modificación Código Sanitario, Libro V, “Del ejercicio de la medicina y profesiones afines”. Consejo Asesor [Presentación PowerPoint]. Recuperado de https://www.minsal.cl/wp-content/uploads/2019/01/Presentaci%C3%B3n-Consejo-Asesor-29012019.pdf

Muñoz-Cofré, R., Maureira-Pareja, H., Medina-González, P., Pinochet-Urzúa, R., Villarroel, G., Jalil, Y., Santander-Cabello, R., y Escobar-Cabello, M. (2017). El movimiento del sistema ventilatorio en la función-disfunción humana: Fundamentos de especialidad. Talca, Chile: Universidad Católica del Maule.

Organización Panamericana de la Salud. (2019). Salud Universal en el siglo XXI: 40 años de Alma-Ata. Informe de la Comisión de Alto Nivel. Recuperado de https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/50960/9789275320778_spa.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Pecarevic-Muñoz, M. (2017). DENAKE. Colegio de Kinesiólogos de Chile. Recuperado de: http://www.ckch.cl/colkine/denake/

Pitta, F., Mitchell, S., Chatwin, M., Clini, E., Emtner, M., Gosselink, R., Grant, K.M., Inal-Ince, D., Lewko, A., Oberwaldner, B., Williams, J., y Troosters, T. (2014). A core syllabus for post-graduate training in respiratory physiotherapy. Breathe, 10, 220 - 228.

Rodríguez, B. J., Moreno, V. C., Plaza, M. M., y Retamal, Y. C. (2017). Kinesiterapia Respiratoria en Pediatría. Revista Pediatría Electrónica, 14(1), 26-34. Recuperado de: http://www.revistapediatria.cl/volumenes/2017/vol14num1/pdf/KINESOTERAPIA_RESPIRATORIA_PEDIATRIA.pdf

Román, O., Señoret, M. (2008). Estado actual de las especialidades médicas en Chile: realidad en el sistema público no municipalizado. Revista Médica de Chile, 136, 99-106.

Schön, D. (2010). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Madrid, España: Paidós/MEC.

Strauss, A. y Corbin, J. (2012). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquía.

Vite-Pérez, M. (2000). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Sociológica, 15(44), 229-232.

World Physiotherapy. (2020). Specialisation. Recuperado de https://world.physio/policy/ps-specialisation

Published

2020-11-04

How to Cite

Escobar-Cabello, M. ., & Maureira-Pareja, H. . (2020). Epistemological Reflection in Post-Degree Students in Physical Therapy/Kinesiology According to the Function-Disfunction Model. Páginas De Educación, 13(2), 80–99. https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2189

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.