How to keep young and adults people in the public educational system?:
Analysis of the strategies developed in three night- shift schools in Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1424Keywords:
adults, formal education, night school, drop out, teaching strategiesAbstract
This article presents some of the results of the research conducted within the framework of the doctoral thesis: "The Teaching of Biology in the Night Shift during the First Four Years of Secondary Education." Emphasis is placed on how the institutions studied deploy strategies for promoting the permanence of young people and adults in formal education. The methodological approach corresponds to a case study based on the night shift of three high schools in Uruguay. The results show the challenges faced by those who are in charge of the education of youth and adults, and the actions they take both inside and outside the classroom in order to prevent the students from dropping out.
Downloads
References
Anguera, M. T. (1985). Posibilidades de la metodología cualitativa versus cuantitativa. Revista Investigación educativa, 3(6), 127-144.
Anijovich, R. (Comp.). (2010). La evaluación significativa. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Barkley, E. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid, España: Morata.
Bastán, M., y Elguero, C. (2005). El escenario socio-cultural en la formación matemática del sujeto adulto. Una indagación en alumnos del nivel medio. Universidad Nacional de Río Cuarto. Recuperado de http://www.soarem.org.ar/Documentos/27%20Bastan.pdf
Blazich, G., y Ojeda, M. (2013). Concepciones y prácticas de los educadores de jóvenes y adultos de educación básica. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 42-53. Recuperado de http://www.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-2013-1/exploraciones2.pdf
Cabrera Borges, C. (2016). La enseñanza de la Biología en el turno nocturno durante los primeros cuatro años de la Educación Media: el caso de la región Centro-Sur del Uruguay (Tesis de Doctorado). Universidad ORT, Montevideo, Uruguay.
Carretero, M., y Castorina, J. (2012). Desarrollo cognitivo y educación II. Procesos del conocimiento y procesos específicos. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
De la Torre, S. (Coord.). (2002). Estrategias didácticas innovadoras. Barcelona: Octaedro.
De Melo, G., Failache, E., y Machado, A. (2015). Adolescentes que no asisten a Ciclo Básico: caracterización de su trayectoria académica, condiciones de vida y decisión de abandono. Páginas de Educación, 8(2), 66-88.
Erazo, M. (2011). Rigor científico en las prácticas de investigación cualitativa. Ciencia, Docencia y Tecnología, 22(42), 107 – 136.
Fernández, T., Boado, M., Bucheli, M., Cardozo, S., Casaucuberta, C., Custodio, L., y Verocai, A. (2010). La desafiliación en la Educación Media y Superior de Uruguay: conceptos, estudios y políticas. Recuperado de www.csic.edu.uy/renderResource/index/resourceId/23112/siteId/3
Ferrés i Prats, J. (2008). La educación como industria del deseo. Un nuevo estilo comunicativo. Barcelona, España: Editorial Gedisa.
Filardo, V., Chouhy, G., y Noboa, L. (2009). Jóvenes y adultos en Uruguay: cercanías y distancias. Recuperado de http://www.inju.gub.uy/innovaportal/file/9649/1/jovenes_y_adultos_uruguay_cercanias_y_distancias.pdf
Filardo, V., y Mancebo, E. (2013). Universalizar la educación media en Uruguay: ausencias, tensiones y desafíos. Montevideo, Uruguay: Universidad de La República - Comisión Sectorial de Investigación Científica.
Glaser, B., y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Nueva York, NY: Aldine Publishing Company.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2014). Informe sobre el estado de la educación en el Uruguay 2014. Recuperado de http://ieeuy2014.ineed.edu.uy/
Ley N° 18.437. (12 de diciembre de 2008). Ley General de Educación. Recuperado de https://legislativo.parlamento.gub.uy/temporales/leytemp7427472.htmMora, D. (2009). Proceso de aprendizaje y enseñanza basado en la investigación. Integra Educativa, 2(2), 13-82. Recuperado de http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rieiii/v2n2/n02a02.pdf
Rivas, A. (2015). América Latina después de PISA. Lecciones aprendidas de la educación en siete países (2000-2015). Buenos Aires, Argentina: Fundación CIPPEC.
Rivero, R., Cabrera, C., y Mañán, O. (2012). Sujetos, aprendizaje y derecho a la educación: jóvenes y adultos que regresan al sistema educativo formal.. Montevideo, Uruguay: ANEP- CODICEN.
Sánchez, C. (Coord.). (2013). Aplicación de estrategias didácticas en contextos desfavorecidos. Madrid, España: UNED. Recuperado de: https://books.google.com.uy/books?id=PmKTVrxLCdcC&pg=PA28&dq=estrategias+did%C3%A1cticas&hl=es&sa=X&sqi=2&redir_esc=y#v=onepage&q=estrategias%20did%C3%A1cticas&f=false
Sirvent, M. (2005). La situación educativa de jóvenes y adultos de los sectores populares en un contexto de injusticia social y múltiples pobrezas. Recuperado de http://pensamientoeducativo.uc.cl/files/journals/2/articles/368/public/368-854-1-PB.pdf
Stake, R. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.
Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (E. Zimmerman, Trad.). Antioquia, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.