Motives and expectations of the demand for pedagogical support in secondary education

Authors

  • Agustina María Manavella Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Villa María. Argentina.
  • Rocío Belén Martín Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Villa María

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1423

Keywords:

socio-cultural approach, learning, learning contexts, educational support, secondary education

Abstract

With the purpose of knowing the demands that happen outside of educational institutions, this article approaches the pedagogical support as an educational context that emerges from the intersection between the formal and non-formal contexts of learning, and that produces a relationship of reinforcement and collaboration. This study aims to recognize the reasons why families ask for pedagogical support in the first year of secondary education. To this end, fifteen in-depth interviews were conducted with the mothers of students who attended support classes, the teachers who provided the service and different educational agents of a school located in a town in the south of Cordoba, Argentina. It was found that the reasons for which the relatives demand the contexts of pedagogical support are crossed by issues of academic, socio-familiar and affective nature. This study allows to think of support classes as an educational context that strengthens learning opportunities.

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Author Biographies

Agustina María Manavella, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Villa María. Argentina.

Licenciada en Psicopedagogía (Universidad Nacional de Villa María, Argentina) y psicopedagoga (Escuela Normal Víctor Mercante, Argentina). Becaria de investigación doctoral del CONICET (Universidad Nacional de Villa María, Argentina). Su investigación está centrada en el aprendizaje en contextos no formales, de capacitación para el trabajo.

Rocío Belén Martín, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Villa María

Doctora en Psicología (Universidad Nacional de San Luis, Argentina) y licenciada en Psicopedagogía (Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina). Becaria de investigación posdoctoral del CONICET (Universidad Nacional de Villa María, Argentina). Su investigación está centrada en las comunidades de aprendizaje, comunidades de práctica, aprendizaje situado y contextos de aprendizaje formales, no formales e informales.

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Published

2017-10-11

How to Cite

Manavella, A. M., & Martín, R. B. (2017). Motives and expectations of the demand for pedagogical support in secondary education. Páginas De Educación, 10(2), 44–56. https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1423

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