Educational-working paths among young students of technical education in Chile: Is it relevant to count on a training system for work at the secondary education level?

Authors

  • Leandro Sepúlveda Universidad Alberto Hurtado

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1297

Keywords:

education system, aspirations, high school students, education-work transitions.

Abstract

This article analyses educational-working paths of a cohort of students graduated from vocational high school in Chile. The background allows indicating that this training modality is no longer an instance of early exit to the world of work for an important segment of youngsters, who pursue higher education after high school graduation. However, it is also observed that approximately 40% of high school graduates do not pursue further studies, engaging in working activities that are not linked to the training received. Most of these students access to temporary jobs, mainly in the service sector and perform tasks that strictly would not require the formal training intended by the curriculum of technical education. This duality points out the need of a deep discussion about a number of issues regarding this educational modality: its characteristics, the place of employability skills training and the reforms eventually needed by the educational system based on the experiences of students themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andres, L. y Wyn, J. (2010). The making of a generation: the children of the 1970s in adulthood. Toronto: University of Toronto Press.

Bassi, M. (2007). Educación Técnica en Chile: Conclusiones de una encuesta sobre inserción laboral de los jóvenes. Santiago: BID.

BID. (2013). Una buena educación técnica empieza por… Aportes, 21, 1-4. Recuperado de: http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=37951456

Biggart, A., Furlong, A. y Cartmel, F. (2008). Biografías de elección y linealidad transicional: nueva conceptualización de las transiciones de la juventud moderna. Bendit, R., Hanh, M. y Miranda, A. (Comps.). Los jóvenes y el futuro: procesos de inclusión social y patrones de vulnerabilidad en un mundo globalizado (pp. 49-72). Buenos Aires: Prometeo.

CEPAL. (1997). La brecha de la equidad: América Latina, el Caribe y la Cumbre Social. Santiago: CEPAL.

CEPAL-UNESCO. (1992). Educación y conocimiento: Eje de la transformación productiva con equidad. Santiago: Tarea.

Cieslik, M. y Simson, D. (2013). Key concepts in youth studies. London: SAGE.

Dávila, O., Ghiardo, F. y Medrano, C. (2005). Los desheredados: Trayectoria de vida y nuevas condiciones juveniles. Valparaíso: CIDPA Ediciones.

Di Gropello, E. (Ed.). (2006). Meeting the challenges of secundary education in Latin America and East Asia. Washington: The World Bank.

Educación 2020 (2016). 15 propuestas para cambiar la historia de la Educación Técnica. Recuperado de: http://www.educacion2020.cl/noticia/las-15-propuestas-de-la-sociedad-civil-para-mejorar-la-educacion-tecnica

Espinoza, O., Catillo, D. y Traslaviña, P. (2011). La implementación de la reforma curricular en la Educación Media Técnico Profesional: evaluación y proyecciones. Santiago: CIE, PIIE, Universidad UCINF.

Evans, K. (2002) Talking control of their lives?: Agency in young adult transitions in England and the New Germany. Journal of Youth Studies, 5 (3), 245-270.

Farías, M. y Carrasco, R. (2012). Diferencias en resultados académicos entre la educación media técnico profesional y humanista científica en Chile. Calidad en la Educación, 36, 88-121.

Fridman, V. y Otero, A. (2015). De estudiantes a trabajadores. Miranda, A. (Comp.) Sociología de la educación y transición al mundo del trabajo (pp. 169-198). Buenos Aires: Teseo-FLACSO.

Furlong, A. (2011). El cambio social y las transiciones de la educación al

mundo laboral en Asociación Internacional de Ciudades Educadoras. Monográfico. Ciudad, Juventud y Educación. Recuperado de: http://www.edcities.org/wp-content/uploads/2011/07/Monografico-Ciudad-Juventud-y-educacion.pdf

Furlong, A. (2009). Revisiting transitional metaphors: reproducing social inequalities under the conditions of late modernity. Journal of Education and Work, 22 (5), 343-353.

Furlong, A. y Cartmel, F. (2005). Graduates from disadvantaged families: Early labour market experiences. London: Joseph Rowntree Foundation.

Heinz, W. (2009). Youth transitions in age of uncertainty. Furlong, A. (Ed.). Handbook of youth and young adulthood; new perspectives and agendas. London: Routledge.

Heinz, W. y Krüger, H. (2001). Life course: innovations and challenges for social research. Current Sociology, 49 (2), 29-45.

INJUV. (2014). Tendencias: Generación NINI, jóvenes que ni estudian ni trabajan. RT Blog, 10. Recuperado de: http://www.injuv.gob.cl/portal/rt-blog/numero-10-septiembre-2014/tendencias-generacion-nini-jovenes-que-ni-estudian-ni-trabajan/

Jacinto, C. (Comp.). (2010). La construcción social de las trayectorias laborales de jóvenes: Políticas, instituciones, dispositivos y subjetividades. Buenos Aires: Teseo IDES.

Jacinto, C., Wolf, M., Bessega, C. y Longo, M.E. (2007). Jóvenes, precariedades y sentidos del trabajo. Presentado en el 7º Congreso Nacional de Estudios del Trabajo de ASET, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://www.aset.org.ar/congresos/7/02007.pdf

Larrañaga, O., Cabezas, G. y Dusaillant, F. (2013). Educación técnico profesional: trayectoria educacional e inserción laboral de una cohorte de alumnos. Santiago: PNUD. Recuperado de: http://www.undp.org/content/dam/chile/docs/pobreza/undp_cl_pobreza_etp_2013.pdf

Leccardi, C. y Ruspini, E. (Eds.). (2006). A new youth?: Young people, generations and family life. Farnham: Ashgate.

Listerri, J.J., Gligo, N., Homs, O. y Ruíz-Devesa, D. (2014). Educación técnica y formación profesional en América Latina: el reto de la productividad. CAF – Banco de Desarrollo de América Latina. Serie Políticas Públicas y Transformación Productiva, 13. Recuperado de: http://publicaciones.caf.com/media/38365/educacion_tecnica_formacion_profesional.pdf

Maclean, R. y Pavlova, M. (2013). Vocationalization of secondary and higher education: pathways to the world of work. UNESCO-UNEVOC. Revisiting global trends in TVET: Reflections on theory and practice (pp. 40-85). Recuperado de: http://www.unevoc.unesco.org/fileadmin/up/2013_epub_revisiting_global_trends_in_tvet_book.pdf

Machado Pais, J. (2000). Las transiciones y culturas de la juventud: formas y escenificaciones. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 164, 89-101.

Mejer, F. (2013). Estado de situación de los sistemas de información de la Educación Técnica y Profesional (EFTP) en 12 países de América Latina y el Caribe. Santiago: UNESCO. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/ESTADO_SITUACION_TVET-esp.pdf

Ministerio de Educación. (2013). Bases curriculares. Formación

diferenciada técnico profesional. Especialidades y perfiles de esgreso. Recuperado de: http://www.tecnicoprofesional.mineduc.cl/wp-content/uploads/2016/03/Bases-formacion-Descripci%C3%B3n-de-las-Especialidades.pdf

Ministerio de Educación. (2009). Informe Ejecutivo. Bases para una política de formación técnico profesional en Chile. Recuperado de: http://portales.mineduc.cl/usuarios/1234/File/Formacion%20Tecnica/Informe_basesFormTecnProf_Chile2009.pdf

Miranda, M. (2005). Transformaciones de la Educación Media Técnico Profesional. Cox, C. (Ed.) Políticas educacionales en el cambio de siglo: La reforma del sistema escolar en Chile (pp. 375-417). Santiago: Universitaria.

Miranda, A. y Otero, A. (2005). Diversidad y desigualdad en los tránsitos de los egresados de la escuela secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10 (25), 393-417.

Orellana, V. (2011). Nuevos estudiantes y tendencias emergentes en la Educación Superior: una mirada al Chile de mañana. Jiménez, M. y Lagos, F. (Eds.). Nueva geografía de la educación superior y de los estudiantes: Una cartografía del sistema chileno, su actual alumnado y sus principales tendencias pp. 80-142. Santiago: Universidad San Sebastián.

Sarojini, C. (2014). Aspirations, Education and Social Justice: Applying Sen and Bourdieu. London: Bloomsbury.

Sepúlveda, L., Ugalde, P. y Campos, F. (2011). La enseñanza media técnico profesional en Chile: orientaciones actuales desde la perspectiva de sus actores. Centro de Estudios MINEDUC. Evidencias para políticas públicas en Educación: Selección de Investigaciones Tercer Concurso FONIDE. Tomo I (pp. 15-52). Santiago: MINEDUC.

Sevilla, P. (2012). Educación Técnica Profesional en Chile: Antecedentes y Claves de Diagnóstico. Recuperado de: http://www.mineduc.cl/usuarios/mineduc/doc/201204241130130.DiagnOsticoEducaciOnTPCentrodeEstudiosMINEDUC.pdf

Sevilla, P., Farías, M. y Sepúlveda, L. (2013). Una nueva perspectiva para la educación técnica: condiciones y propuestas asociadas. Cuaderno de Educación, 56, 1-4. Recuperado de: http://mailing.uahurtado.cl/cuaderno_educacion_56/pdf/actualidad_56.pdf

SIES-MINEDUC. (2014). Transición de Educación media a educación superior. Experiencia de cohorte de egreso 2006. Recuperado de: http://www.mifuturo.cl/images/Estudios/Estudios_SIES_DIVESUP/transicion_cohorte_2006_a_ed_superior_2014.pdf

Sosa, M. L. (2015). ¿Los jóvenes egresados de escuelas técnicas se insertan mejor en el mercado laboral que el resto de los graduados de secundario en la Argentina actual? Presentado en el 12º Congreso Nacional de Estudios del trabajo de ASET, Buenos Aires, Argentina.

Staff, J. y Mortimer, J. (2003). Diverse Transitions from School to Work. Work and Occupations, 30, 361-369.

Stern, D. (2009). Expanding policy options for educating teenagers. America's High Schools, 19 (1), 211-239.

UNESCO. (2012). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

UNESCO. (2016). Proyecto de estrategia para la enseñanza y formación técnica y profesional (EFTP) (2016-2021). Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002438/243804s.pdf

Vera, A. y Castioni, R. (2010). Los Jóvenes en Latinoamérica. La transición escuela-trabajo como objeto de políticas públicas. Boletín Técnico SENAC, 36 (2), 5-17.

Wallenborn, M. y Heyneman, S. (2009). Should vocational education be part of secondary education? Journal of Educational Change, 10, 405–413.

Willis, P. (2003). Foot Soldiers of Modernity: The dialectics of cultural consumption and the 21st century school. Harvard Educational Review, 73 (3), 390-415.

Wiñar, D. (1981). Educación Técnica y estructura social en América Latina. UNESCO, CEPAL, PNUD. Recuperado de: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/28572/S8100592_es.pdf;sequence=1

Woodman, D. y Wyn, J. (2011). Youth research in a changing world. Beadle, S., Holdsworth, R. y Wyn, J. (Eds.). For we are Young and…?: Young people in a time of uncertainty (pp. 5-28). Melbourne: Melbourne University Press.

Wyn, J. y Dwyer, P. (2000). Nuevas pautas en la transición de la juventud en la educación. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 164, 17-29.

Published

2016-12-02

How to Cite

Sepúlveda, L. (2016). Educational-working paths among young students of technical education in Chile: Is it relevant to count on a training system for work at the secondary education level?. Páginas De Educación, 9(2), 49–84. https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1297

Issue

Section

Dossier: Educación y Trabajo

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.