The First EdTech Winter School: Methodological Contributions for Digital Inclusion with Ascending Pedagogical Sense
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v11i1.1555Keywords:
provocation methodology, research, teacher, education, digital inclusionAbstract
This review presents the First EdTech Winter School: “Emerging trends and new horizons in the study of education and technology”, organized by Fundación Ceibal in 2017, and its contributions to the conceptualization of teacher training in Argentina and Uruguay. In this three-dimensional approach, the characteristics of teacher education in these countries are first described. Next, the provocation methodology, presented at the event by one of the invited researchers, is discussed and explained in detail. Finally, the possibilities and challenges that this methodology offers for the regional projects of educational technology inclusion are outlined.
Downloads
References
Cuban, L. (2009). Oversold and underused. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Dussel, I., y Quevedo, L. A. (2010). Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Recuperado de http://www.unsam.edu.ar/escuelas/humanidades/actividades/latapi/docs/Dussel-Quevedo.pdf
Fals Borda, O. (1990). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla por la praxis. Bogotá, Colombia: Tercer Mundo Ediciones.
Fundación Ceibal. (2017). Escuela de Invierno en Educación y Tecnologías 2017. Tendencias emergentes y nuevos horizontes en el estudio de la educación y la tecnología. Montevideo, Uruguay: Centro de estudios Fundación Ceibal. Recuperado de http://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/handle/123456789/209
Goodson, I., Knobel, M., Lankshear, C., y Mangan, J. M. (2002). Cyber spaces/social spaces. Nueva York, NY: Palgrave Macmillan.
Lugo, M. T., Kelly, V. E., y Schurmann, S. (2012). Políticas TIC en educación en América Latina: más allá del modelo 1:1. Revista Campus virtuales, 1, 31-42. Recuperado de https://issuu.com/revistacampusvirtuales/docs/1
Latorre, M., Lion, C., Maggio, M., Masnatta, M., Penacca, L., Perosi, M., Pinto, L., y Sarlé, P. (2012). Creaciones, experiencias y horizontes inspiradores. La trama de Conectar Igualdad. Buenos Aires, Argentina: Educ.arS.E-Ministerio de Educación de la Nación.
Maggio, M. (2012a). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Maggio, M. (2012b). Entre la inclusión digital y la recreación de la enseñanza: el modelo 1 a 1 en Argentina. Revista Campus virtuales, 1, 51-64. Recuperado de https://issuu.com/revistacampusvirtuales/docs/1
Murillo Torrecilla, F. (Coord.). (2006). Modelos Innovadores en la Formación Inicial Docente. Estudio de casos de modelos innovadores en la formación docente en América Latina y Europa. OREALC/UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001465/146544s.pdf
Pangrazio, L. (2016). Exploring provocation as a research method in the social sciences. International Journal of Social Research Methodology, 20(2), 1-12. doi:10.1080/13645579.2016.1161346
Severin, E., y Capota, C. (2011). Modelos uno a uno en América Latina y el Caribe: Panorama y perspectivas. Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de https://publications.iadb.org/handle/11319/5485
Tedesco, J. (2012). Educación y justicia social en América Latina. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Terigi, F. (2012). Los saberes de los docentes: formación, elaboración en la experiencia e investigación: documento básico. Buenos Aires, Argentina: Santillana.
Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid, España: Ediciones Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Recognition License that allows third parties to share the work provided that its author is indicated and Your first publication in this journal.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet after the publication process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).