Emotional intelligence and academic procrastination in university students
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v18i1.3333Keywords:
emotional intelligence, academic procrastination, university students, correlations, predictors, PeruAbstract
This study aimed to analyze the relationship between Emotional Intelligence (EI) and Academic Procrastination (AP) in university students and to generate a predictive model. This study has a quantitative approach and a cross-sectional predictive design. Two hundred fifty-four students from different professional schools in Peru participated, whose ages fluctuated between 18 and 30 years. The Brief Emotional Intelligence Inventory for Seniors (EQ-I-M20) and the Academic Procrastination Scale were administered. The findings show that 52 % of the participants have a high level of emotional intelligence, and 51.2 % have a high level of academic procrastination. The association between emotional intelligence and academic procrastination was significant and negative. The dimensions of emotional intelligence significantly predict academic procrastination, except for the intrapersonal dimension.
Downloads
References
Abdi Zarrin, S., Gracia, E., & Paixão, M. P. (2020). Prediction of academic procrastination by fear of failure and self-regulation. Educational Sciences: Theory and Practice, 20(3), 34-43. https://dx.doi.org/10.12738/jestp.2020.3.003
Akoglu, H. (2018). User’s guide to correlation coefficients. Turkish Journal of Emergency Medicine, 18(3), 91-93. https://doi.org/10.1016/j.tjem.2018.08.001
Álvarez Blaz, O. R. (2010). Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima metropolitana. Persona, 13, 159-177.
Angarita Becerra, L. D. (2014). Algunas relaciones entre la procrastinación y los procesos básicos de motivación y memoria. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnologia, 7(1), 91-101. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.7108
Atalaya Laureano, C., & García Ampudia, L. (2019). Procrastinación: revisión teórica. Revista de Investigación en Psicología, 22(2), 363-378. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v22i2.17435
Ato, M., López, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicologia, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18(1), 13-25.
Brackett, M. A., & Salovey, P. (2006). Measuring emotional intelligence with the Mayer-Salovery-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT). Psicothema, 18(supl.), 34-41.
Brito, D., Santana, Y., & Pirela, G. (2019). El Modelo de Inteligencia Emocional de Bar-On en el Perfil Académico-Profesional de la FACO/LUZ. Ciencia Odontológica, 16(1), 27-40.
Chan Bazalar, L. A. (2011). Procrastinación académica como predictor en el rendimiento académico en jovenes de educación superior. Temática psicológica, 7(1), 53-62. https://doi.org/10.33539/tematpsicol.2011.n7.807
Chang, Y. C., & Tsai, Y. T. (2022). The effect of university students’ emotional intelligence, learning motivation and self-efficacy on their academic achievement—online English courses. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.818929
Cheung, D. K., Tam, D. K. Y., Tsang, M. H., Zhang, D. L. W., & Lit, D. S. W. (2020). Depression, anxiety and stress in different subgroups of first-year university students from 4-year cohort data. Journal of Affective Disorders, 274(March), 305-314. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.05.041
Clariana, M., Cladellas, R., Badia, M. D. M., & Gotzens, C. (2011). La influencia del género en variables de la personalidad que condicionan el aprendizaje : inteligencia emocional y procrastinación académica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(3), 87-96.
Deniz, M. E., Traş, Z., & Aydoǧan, D. (2009). An investigation of academic procrastination, locus of control, and emotional intelligence. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 9(2), 623-632.
Dominguez-Lara, S., & Campos-Uscanga, Y. (2019). Estructura interna de una medida breve de inteligencia emocional en estudiantes mexicanos de ciencias de la salud. Educacion Medica, 22(December), 262-266. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.10.010
Dominguez-Lara, S., Merino-Soto, C., & Gutiérrez-Torres, A. (2018). Estudio estructural de una medida breve de inteligencia emocional en adultos: El EQ-i-M20. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 49(4), 5-21. https://doi.org/doi.org/10.21865/RIDEP49.4.01
Dominguez-Lara, S., & Prada-Chapoñan, R. (2020). Invariance in measurement and normative data in a brief measure of emotional intelligence in Peruvian university students. Anuario de Psicologia, 50(2), 87-97. https://doi.org/10.1344/anpsic2020.50.8
Dominguez-Lara, S., Villegas-García, G., & Centeno-Leyva, S. B. (2014). Procrastinación académica: validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. Liberabit, 20(2), 293-304.
Estrada Araoz, E. G., & Mamani Uchasara, H. J. (2020). Procrastinación académica y ansiedad en estudiantes universitarios de Madre de Dios, Perú. Apuntes Universitarios, 10(4), 322-337. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.517
Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicologo, 31(1), 18-33.
Ferrari, J. R., Keane, S. M., Wolfe, R. N., & Beck, B. L. (1998). The antecedents and consequences of academic excuse-making: Examining individual differences in procrastination. Research in Higher Education, 39(2), 199-215. https://doi.org/10.1023/A:1018768715586
Fragoso-Luzuriaga, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior ¿un mismo concepto? Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(16), 110-125. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2015.16.154
Frausto Martín del Campo, A., & Patiño Domínguez, H. A. M. (2021). Afectividad de normalistas: estudio sobre el estado de ánimo y la inteligencia emocional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(3), 45-70. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.3.390
Garcia Frias, J., & González Jaimes, E. I. (2022). El estrés académico causante de la procrastinación en la educación virtual . Una revisión sistemática. Revista Ineroamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 13(25). https://doi.org/doi.org/10.23913/ride.v13i25.1238
Garg, R., Levin, E., & Tremblay, L. (2016). Emotional intelligence: impact on post-secondary academic achievement. Social Psychology of Education, 19(3), 627-642. https://doi.org/10.1007/s11218-016-9338-x
Gil Flores, J., De Besa Gutiérrez, M. R., & Garzón Umerenkova, A. (2020). ¿Por qué procrastina el alumnado universitario? Análisis de motivos y caracterización del alumnado con diferentes tipos de motivaciones. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 183-200. https://doi.org/10.6018/rie.344781
Grunschel, C., Patrzek, J., & Fries, S. (2013). Exploring reasons and consequences of academic procrastination: An interview study. European Journal of Psychology of Education, 28(3), 841-861. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0143-4
Guil, R., Mestre, J. M., Gil-Olarte, P., De La Torre, G. G., & Zayas, A. (2018). Desarrollo de la inteligencia emocional en la primera infancia: una guía para la intervención. Universitas Psychologica, 17(4), 1-12. https://doi.org/10.11144/Ja
Guo, M., Yin, X., Wang, C., Nie, L., & Wang, G. (2019). Emotional intelligence a academic procrastination among junior college nursing students. Journal of Advanced Nursing, 75(11), 2710-2718. https://doi.org/10.1111/jan.14101
Gupta, S., Choudhury, S., Das, M., Mondol, A., & Pradhan, R. (2015). Factors causing stress among students of a medical college in Kolkata, India. Education for Health: Change in Learning and Practice, 28(1), 92-95. https://doi.org/10.4103/1357-6283.161924
Hall, N. C., Lee, S. Y., & Rahimi, S. (2019). Self-efficacy, procrastination, and burnout in post-secondary faculty: An international longitudinal analysis. PLoS One, 14(12). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0226716
Hen, M., & Goroshit, M. (2014). Academic procrastination, emotional intelligence, academic self-efficacy, and GPA: A comparison between students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 47(2), 116-124. https://doi.org/10.1177/0022219412439325
Inga Ávila, M. F., Churampi Cangalaya, R. L., & Vicente Ramos, W. E. (2022). Procrastinación académica en la resolución de problemas de estudiantes universitarios. Revista Conrado, 18(89), 404-411.
Jin, H., Wang, W., & Lan, X. (2019). Peer attachment and academic procrastination in Chinese college students: A moderated mediation model of future time perspective and grit. Frontiers in Psychology, 10, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02645
Li, C., Hu, Y., & Ren, K. (2022). Physical activity and academic procrastination among Chinese university students: A parallel Mediation Model of Self-Control and Self-Efficacy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(10). https://doi.org/10.3390/ijerph19106017
Liu, G., Cheng, G., Hu, J., Pan, Y., & Zhao, S. (2020). Academic Self-Efficacy and Postgraduate Procrastination: A Moderated Mediation Model. Frontiers in Psychology, 11, 1752. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01752
López-Frías, M.-F., González-Angulo, P., López-Cocotle, J.-J., Camacho-Martínez, J. U., & Ramón-Ramos, A. (2021). Procrastinación académica en estudiantes de enfermería de una Universidad de México. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 57-67. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050905
Lowinger, R. J., Kuo, B. C. H., Song, H. A., Mahadevan, L., Kim, E., Liao, K. Y. H., Chang, C. Y., Kwon, K. A., & Han, S. (2016). Predictors of academic procrastination in asian international college students. Journal of Student Affairs Research and Practice, 53(1), 90-104. https://doi.org/10.1080/19496591.2016.1110036
Mamani Ruiz, T. H. (2017). Efecto de la adaptabilidad en el rendimiento académico. Centro Psicopedagógico y de Investigación en Educación Superior, 2(1), 38-44.
Maria-Ioanna, A., & Patra, V. (2020). The role of psychological distress as a potential route through which procrastination may confer risk for reduced life satisfaction. Current Psychology, 41(5), 2860-2867. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00739-8
Moreta-Herrera, R., & Durán-Rodríguez, T. (2018). Propiedades psicométricas de la Escala de Procrastinación Académica (EPA) en estudiantes de psicología de Ambato, Ecuador. Salud & Sociedad, 9(3), 236-247. https://doi.org/10.22199/s07187475.2018.0003.00003
Moreta Herrera, R., Durán Rodríguez, T., & Villegas Villacrés, N. (2018). Regulación Emocional y Rendimiento como predictores de la Procrastinación Académica en estudiantes universitarios. Revista de Psicología y Educación - Journal of Psychology and Education, 13(2), 155-166. https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.166
Muquis Tituaña, K. (2022). Inteligencia emocional (Salovey y Malovey) y aprendizaje social en estudiantes universitarios: Emotional Intelligence (Salovey and Malovet) and social learning in university students. RES NON VERBA REVISTA CIENTÍFICA, 12(2), 16-29. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v12i2.654
Navarro Roldan, C. P. (2016). Rendimiento académico: una mirada desde la procrastinación y la motivación intrínseca. Katharsis, 21(1), 241-271. https://doi.org/10.25057/25005731.623
Navarro Saldaña, G., Flores-Oyarzo, G., & González Navarro, M. G. (2020). Construcción y Estudio psicométrico de un instrumento para evaluar inteligencia emocional en estudiantes chilenos. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(39), 29-43. https://doi.org/10.21703/rexe.20201939navarro2
Nguyen, B., Steel, P., & Ferrari, J. R. (2013). Procrastination’s impact in the workplace and the workplace’s impact on procrastination. International Journal of Selection and Assessment, 21(4), 388-399. https://doi.org/10.1111/ijsa.12048
Orco León, E., Huamán Saldívar, D., Ramírez Rodríguez, S., Torres Torreblanca, J., Figueroa Salvador, L., R. Mejia, C., & Corrales Reyes, I. E. (2022). Asociación entre procrastinación y estrés académico en estudiantes peruanos de segundo año de medicina. Revista Cubana de Investigaciones Biomedicas, 41(1), 1-15.
Ordoñez-Rufat, P., Polit-Martínez, M. V., Martínez-Estalella, G., & Videla-Ces, S. (2021). Emotional intelligence of intensive care nurses in a tertiary hospital. Enfermería Intensiva (English ed.), 32(3), 125-132. https://doi.org/10.1016/j.enfie.2020.05.001
Osiurak, F., Faure, J., Rabeyron, T., Morange, D., Dumet, N., Tapiero, I., Poussin, M., Navarro, J., Reynaud, E., & Finkel, A. (2015). Déterminants de la procrastination académique : motivation autodéterminée, estime de soi et degré de maximation. Pratiques Psychologiques, 21(1), 19-33. https://doi.org/10.1016/j.prps.2015.01.001
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Parada, B. E., & Schulmeyer, M. K. (2021). Procrastinación académica en estudiantes universitarios. Aportes, 30, 51-66.
Pardo Bolivar, D., Perilla Ballesteros, L., & Salinas Ramírez, C. (2014). Relación entre procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes de psicología. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 14(1), 31-44.
Pérez, M. del C., Gázquez, J. J., Rubio, I. M., & Molero, M. del M. (2014). Inventario breve de inteligencia emocional para mayores (EQ-i-M20). Psicothema, 26(4), 524-530. https://doi.org/10.7334/psicothema2014.166
Perpiñá Martí, G., Sidera Caballero, F., & Serrat Sellabona, E. (2022). Rendimiento académico en educación primaria: relaciones con la inteligencia emocional y las habilidades sociales. Revista de Educacion, 395, 291-319. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-395-515
Rahimi, S., & Vallerand, R. J. (2021). The role of passion and emotions in academic procrastination during a pandemic (COVID-19). Personality and Individual Differences, 179(May), 110852. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110852
Reátegui Ríos, R., Tarrillo Montenegro, D., Córdova Saavedra, F., & Ramírez Vega, C. (2022). Inteligencia emocional y procrastinación académica en estudiantes del nivel secundario de Tarapoto, perú – 2021. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 2(15), 33-42. https://doi.org/10.17162/rccs.v2i15.1891
Salovey, P., & Grewal, D. (2005). The science of emotional intelligence. Current Directions in Psychological Science, 14(6), 281-285. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00381.x
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/dugg-p24e-52wk-6cdg
Sánchez, R. A., Osornio, C. L., & Ríos, S. M. R. (2019). Habilidades sociales básicas y su relación con la ansiedad y las estrategias de afrontamiento en estudiantes de medicina. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(2), 834-856.
Steel, P., & Klingsieck, K. B. (2015). Procrastination. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition, 19, 73-78. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.25087-3
Tahir, M., Yasmin, R., Butt, M. W. U., Gul, S., Aamer, S., & Naeem, N. (2022). Exploring the level of academic procrastination and possible coping strategies among medical students. Journal of the Pakistan Medical Association, 72(4), 629-633. https://doi.org/10.47391/JPMA.0710
Ugarriza Chavez, N., & Pajares del Aguila, L. (2005). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn ICE: NA, en una muestra de niños y adolescentes. Persona, 8, 11-58. https://doi.org/10.26439/persona2005.n008.893
Wang, Q., Kou, Z., Du, Y., Wang, K., & Xu, Y. (2022). Academic procrastination and negative emotions among adolescents during the COVID-19 pandemic: The mediating and buffering effects of online-shopping addiction. Frontiers in Psychology, 12(February), 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.789505
Wildberger, C., & Aranda, M. (2022). Procrastinación académica en la modalidad virtual en estudiantes de carreras de salud en un centro universitario . Periodo 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6, 6721-6731. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3917
Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95(1), 179-187. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.179
Zárate, N., Flores, P., Achoy, L., & Ramos, M. (2020). Procrastinación académica en estudiantes de medicina. Sinergias Educativas, 5, 252-259. https://doi.org/10.37954/se.v5i2.135
Zhang, Y., Dong, S., Fang, W., Chai, X., Mei, J., & Fan, X. (2018). Self-efficacy for self-regulation and fear of failure as mediators between self-esteem and academic procrastination among undergraduates in health professions. Advances in Health Sciences Education, 23(4), 817-830. https://doi.org/10.1007/s10459-018-9832-3
Zhou, M., & Kam, C. C. S. (2016). Hope and General Self-efficacy: Two Measures of the Same Construct? Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 150(5), 543-559. https://doi.org/10.1080/00223980.2015.1113495
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Católica del Uruguay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.