Neuromyth prevalence in teachers at the University of Cienfuegos
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2358Keywords:
neurosciences, higher education, neuromitosAbstract
The premature application of neuroscientific knowledge generates erroneous beliefs or neuromyths in professors. Hence the execution of a descriptive study aimed at identifying the prevalence of neuromyths in 40 university professors from the Faculty of Education Sciences of the University of Cienfuegos (Cuba) and the predictors that may influence false beliefs about the brain. For this purpose, a questionnaire designed to evaluate neuromyths and predictors was contextualized. An analysis of the variables was executed: 1) participants’ characteristics, 2) neuromyths, and 3) predictors; for which linear regression was applied. The evaluation of the study hypothesis was carried out through the non-parametric Chi-Square Goodness-of-Fit Tests. The most significant result was the identification of predictors on the predominance of neuromyths in professors for their subsequent treatment in initial and continuous training.
Downloads
References
Ansari, D., De Smedt, B. & Grabner, R. (2012). Neuroeducation–A Critical Overview of An Emerging Field. Neuroethics, 5(2), 105-117. doi: 10.1007/s12152-011-9119-3
Bacigalupe, M. & Mancini, V.A. (2014). Contribuciones para la construcción de un enfoque de las neurociencias de y con la educación en la formación universitaria de pregrado en ciencias de la educación. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(3), 431-440.
Barraza, P., & Leiva, I. (2018). Neuromitos en educación: Prevalencia en docentes chilenos y el rol de los medios de difusión. Paideia, (63), 17-40.
Battro, A., Fischer, K. & Pierre, L. (Eds.) (2008). The educated brain: Essays in neuroeducation. Cambridge University Press, Cambridge UK.
Beiras, A. (1998). Estado actual de las Neurociencias. Educación y Neurociencias. (Trabajo de Grado). Universidad de Santiago de Compostela, España,
Blakemore, S. & Frith, U. (2007). Cómo aprende el cerebro, las claves para la educación (2da. ed.). Madrid: Ariel.
Bruer, J. (1997). Education and the brain: A bridge too far. Rev. Educational, 26(8), 4-16. doi: 10.3102/0013189X026008004
Bruer, J. (2016). Neuroeducación: Un panorama desde el puente. Rev. Propuesta Educativa, 46(2), 14-25
Calzadilla-Pérez, O. (5-7 de noviembre, 2015). La integración de las neurociencias en la malla curricular de la formación inicial de docentes en Cuba. Conferencia pronunciada en el Congreso Internacional Neurociencias, Familia y Educación, Temuco, Chile.
Calzadilla-Pérez, O. (2017). La integración de las neurociencias en la formación inicial de docentes para las carreras de la educación inicial y básica: caso Cuba. Rev. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 1-27 doi: 10.15517/aie.v17i2.28709
Calzadilla-Pérez, O. Ponce, S., Calzadilla-González, O., Cepena, M., Hidalgo, R., Chávez, N. … & Torres, D. (2018). Caracterización de la integración del conocimiento neurocientífico en la formación del profesional de la educación en las especialidades Preescolar, Primaria, Especial y Logopedia de la Licenciatura en Educación. Monografía, proyecto nacional “La formación neurodidáctica del profesional de la Educación Inicial y Básica”. Universidad de Holguín, Cuba.
Carvalhoa, D. & Villas, A. (2018). Neurociências e formação de professores: reflexos na educação e economia. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. [online], 26(98), 231-247. doi: 10.1590/S0104-40362018002601120.
Castorina, J.A. (2016). La relación problemática entre Neurociencias y educación. Condiciones y análisis crítico. Rev. Propuesta educativa, 2(46), 26-41
Codina, M. (2014). Neuroeducación en virtudes cordiales. Una propuesta a partir de la Neuroeducación y la ética discursiva cordial. (Tesis doctoral). Valencia: Universidad de Valencia, España. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/35898
Dekker, S., Lee, NC., Howard-Jones, P. & Jolles, J. (2012). Neuromyths in education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers. Rev. Frontiers in Psychology. 3, 1-8. doi: 10.3389/fpsyg.2012.00429
Falquez, J.F. & Ocampo, J.C. (2018). Del conocimiento científico al malentendido. Prevalencia de neuromitos en estudiantes ecuatorianos. Rev. Iberoamericana de Educación, 78(1), 87-106
Fernández, A. (2017). Neurodidáctica e inclusión educativa. Rev. Publicaciones didácticas, 80, 262-266
Ferreira, R.A. (2018). ¿Neurociencia o neuromitos? Avanzando hacia una nueva disciplina. En J. Osorio & M. Gloël, La didáctica como fundamento de la práctica profesional docente. Tendencias enfoques y avances (pp. 28-46). Editorial Universidad Católica de la Santísima Concepción.
Ferreira, R.A., & Gómez Álvarez, L. (2019). ¿Por qué la neurociencia debería ser parte de la formación inicial docente? Synergies Chili, 15, 45-56.
Fuentes, A. & Risso, A. (2015). Evaluación de conocimientos y actitudes sobre neuromitos en futuros/as maestros/as. Rev. Estudios e investigación en Psicología y Educación, Extr. (6), 1-6. doi: 10.17979/reipe.2015.0.06.530
Geake, J. (2005). Educational neuroscience and neuroscientific education: in search of a middleway. Research Intelligence, 92, 10-13.
Gleichgerrcht, E., Luttges, B.L., Salvarezza, F. & Campos, A.L. (2015). Educational neuromyths among teachers in Latin America. International Mind, Brain and Education Society, 9(3), 170-178. doi: 10.1111/mbe.12086
Goswami, U. (2004). Neuroscience and education. British Journal of Educational Psychology, 74, 1-14.
Goswami, U. (2006). Neuroscience and education: from research to practice? Nature Reviews Neuroscience, 7(5), 406-413. doi: 10.1038/nrn1907
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Horvath, J. & Donoghue, G. (2016). A Bridge Too Far - Revisited: Reframing Bruer´s neuroeducation Argument for Modern Science of Learning Practitioners. Frontiers in Psychology, 7, 377. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00377
Howard-Jones, P. (2010). Introducing Neuroeducational Research. Neuroscience, education and the brain from contexts to practice. Oxon: Routledge.
Howard-Jones, P. (2014). Neuroscience and education: myths and messages. Rev. Nature Reviews Neuroscience, 15(12), 817-824.
Karakus, O., Howard-Jones, P.A. & Jay T. (2015). Primary and secondary school teachers’ knowledge and misconceptions about the brain in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 1933-1940. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.858
Lipina, S. (2016). Actualizaciones en neurociencia educacional. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Propuesta Educativa, 2(46), 6-13.
López, J. (2017). Conocimientos neurocientíficos frente a las actitudes de los estudiantes de educación del Instituto Superior Pedagógico Bilingüe de Yarincocha, 2017. Investigación Científica, 2(4), 41-46.
Luque, M. & García, M. (12-14 de diciembre, 2017). Neurociencias en Ciencias de la Educación. Coordinación y formación docente desde la Universidad. Ponencia presentada I Congreso Virtual Internacional Educacional Innovación y TICs. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/323366228
Martín, P. (2012). La neurociencia en la formación inicial de educadores: una experiencia innovadora. Participación educativa, 1(1), 92-102.
Melo, T. (1998). Neurociencia + pedagogía = neuropedagogía: repercusiones e implicaciones de los avances de la neurociencia para la práctica educativa (Tesis de Maestría). Universidad Internacional de Andalucía, Sevilla, España. Recuperado de: https://dspace.unia.es/handle/10334/2075
Ministerio de Educación Superior, Cuba [MES] (2016). Formación Pedagógica General para las especialidades Preescolar, Primaria, Especial y Logopedia (Plan de Estudio “E”). Documento inédito. La Habana.
Mora, F. (2013). Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
Nancekivell, S. E., Shah, P., & Gelman, S. A. (2020). Maybe they’re born with it, or maybe it’s experience: Toward a deeper understanding of the learning style myth. Journal of Educational Psychology, 112(2), 221-235. doi: 10.1037/edu0000366
Pei, X., Howard-Jones, PA., Zhang, S., Liu, X., & Jin, Y. (2014). Teachers’ understanding about the brain in East China. Procedia - Social and Behaviour Sciences, 174, 3681-3688. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.1091
Rato, J.R., Abreu, A.M. & Castro-Caldas, A. (2013). Neuromyths in education: what is fact and what is fition for Portuguese teachers? Educational Research, 55(4), 441-453. doi: 10.1080/00131881.2013.844947
Resende, A. & Colombo, P. (2018). Diálogos necessários: neurociência, emoções e a formação inicial de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 183-204.
Román, F. (2018). Neurociencias y formación de profesores para la educación infantil. RELAdEI. Revista Latinoamérica la de Educación Infantil, 7(1), 88-93.
Román, M. (2013). Conocimientos que tienen las personas docentes sobre neurociencia, e importancia que atribuyen a los aportes de ésta en los procesos de enseñanza aprendizaje (Tesis de maestría). Universidad Estatal a Distancia. Costa Rica. Recuperado de http://repositorio.uned.ac.cr/reuned/handle/120809/953
Tapia, I. (2013). Diseño y aplicación de un módulo de neurociencias para educadoras de párvulos: cambio de actitudes respecto de la disciplina (Tesis posgrado). Universidad de Chile. Recuperado de: http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/130078/RESUMEN%20DISENO%20DE%20UN%20MODULO%20DE%20NEUROCIENCIAS%20PARA%20EDUCADORAS%20DE%20PARVULOS%20CAMBIO%20DE%20ACTITUDES%20RESPECTO%20DE%20LA%20DISCIPLINA.pdf?sequence=2
Tardif, E., Doudin, P.A., & Meylan, N. (2015). Neuromyths among teachers and student teachers. Rev. Mind, Brain, and Education, 9(1). doi: 10.1111 / mbe.12070
Zabalza, M. (2018). Neurociencias y formación de profesores para la educación infantil. Revista Latinoamérica la de Educación Infantil, 7(1), 78-85.
Zuluaga, J. (2018). Neurociencias y educación. Rev. Latinoamérica la de Educación Infantil, 7(1), 17-33.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad Católica del Uruguay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.