SOCIAL CLEAVAGES AND COMPREHENSION OF SOCIAL INEQUALITY IN CHILDREN FROM CONTRASTIVE SOCIAL GROUPS

Authors

  • María Belén Acuña Figueroa Universidad Nacional de Córdoba
  • Romina Aguilera Sicot Universidad Nacional de Córdoba
  • Julieta Cesario Universidad Nacional de Córdoba
  • Débora Imhoff Universidad Nacional de Córdoba CONICET

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v10i2.1150

Keywords:

social notions, social inequality, childhood, social cleavages

Abstract

The study investigates the notions of children from contrasting social groups around social inequality. Its main interest rests on the analysis of infant cognitive constructions considering the social contexts of belonging. A descriptive and qualitative empirical study was performed. Seventy-six semi-structured interviews to children of 10 and 11 years old, from medium-high and low socioeconomic status of the city of Cordoba, were conducted, selected by theoretical sampling. The data obtained were analyzed using qualitative content analysis. In turn, an analysis of the underlying causal attributions was made and a traversal exploration of the ideological dimension around the understanding of this social problem. Results indicate that both groups shared some aspects about their understanding of social inequality. Still, certain dimensions showed differences between the two groups, accounting for differences in the way to understand social inequality based on social belongings of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba-Fernández, N., García-Pérez, F. F., & Santisteban Fernández, A. (2012). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales. Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de Ciencias Sociales: España.

Amar Amar, J. J., Abello Llanos, R., Denegri Coria, M., Llanos Martínez, M., & Jiménez Gómez, G. (2011). La construcción de representaciones sociales acerca de la pobreza y desigualdad social en los niños de la región Caribe colombiana. Investigación & Desarrollo, 9(2), 592-613.

Baldus, B. & Tribe, V. (1978). The development of perceptions and evaluations of social inequality among public school children. Canadian Review of Sociology and Anthropology, 15, 50-60.

Baron, R. & Byrne, D. (2005). Psicología Social. Madrid: Pearson Educación.

Betancor, V., Quiles, M.N., Morera D., Rodríguez R., Rodríguez A., Delgado N., & Acosta V. (2002).Creencias sobre las causas de la pobreza y su influencia sobre el prejuicio hacia los inmigrantes. Revista de Psicología Social Aplicada, 12(2), 5-20.

Castorina, J.A. & Aisenberg, B. (1989). Psicogénesis de las ideas infantiles sobre la autoridad presidencial. Un estudio exploratorio. En J.A. Castorina, B. Aisenberg, C. DibarUre, D. Colinvaux, & G. Palau (Eds.), Problemas en Psicología Genética (pp. 63-154). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Castorina, J.A. (2001). La construcción del conocimiento social. Una perspectiva epistemológica. En J.A. Castorina (Ed.), Desarrollos y problemas en Psicología Genética (pp. 79-104). Buenos Aires: Editorial Universitaria.

Delval, J. (2007). Aspectos de la construcción del conocimiento sobre la sociedad. Educar en Revista, 30, 45-64.

Delval, J. (2012). Ciudadanía y escuela. El aprendizaje de la participación. En N. Alba-Fernández, F.F. García-Pérez, & A. Santisteban Fernández (Eds.), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (pp.37-46). España: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de Ciencias Sociales.

Díaz Barriga, F., Aguilar, J., Hernández, G., Castañeda, M., Díaz, N., Hernández S., Vila, I., & Peña, L. (1992). Comprensión de nociones sobre organización social con niños y adolescentes mexicanos de nivel socioeconómico bajo. Revista de Psicología Social, 7(2), 175-193.

Enesco, I., Delval, J., Navarro, A., Villuendas, D., Sierras, P., & Peñaranda, A. (1995). La comprensión de la organización social en niños y adolescentes. Madrid: Editorial Secretaría General Técnica.

Feagin, J. (1972). Poverty: we still believe that God helps them who help themselves. Psychology Today, 6,101-129.

González Tejero, J. M. & Pons Parra, R. M. (2011). El Constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista electrónica de investigación educativa, 13(1), 1-28. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15519374001

Hermida, J. M., Segretin, M. S., Lipina, S. J., Benarós, S., & Colombo, J. A. (2010). Abordajes neurocognitivos en el estudio de la pobreza infantil: consideraciones conceptuales y Metodológicas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 10(2), 205-225.

Imhoff, D. & Brussino, S. (2015). Nociones infantiles sobre desigualdad social: atravesamientos ideológicos y procesos de socialización política. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 687-700.

Latinobarómetro (2013). Informe 2013. Disponible en: http://www.latinobarometro.org/documentos/LATBD_INFORME_LB_2013.pdf

Maciel, C.; Brito, S., & Camino, L. (1998). Explicações das desigualdades sociais: um estudo com meninos em situação de rua de João Pessoa. Psicologia, Reflexão e Crítica, 11(2), 1-19.

Navarro, A. & Peñaranda, A. (1998). ¿Qué es un rico?, ¿y un pobre?: un estudio evolutivo con niños mexicanos y españoles. Revista de Psicología Social: International Journal of Social Psychology, 13(1), 67-80

Palavecino, M., Denegri, M., Keller, A., & Gempp, R. (2000). Diferencias de género en la construcción de representaciones sociales acerca de la pobreza y desigualdad social en niños y niñas de Chile, IX región. Suma Psicológica, 7(2), 231-258.

Piñuel Raigada, J.L (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudio de sociolingüística, 3(1), 1-42.

Rodríguez-Amor, R. & Salas-Ruiz, A. (2009-2010). La comprensión de la pobreza en un grupo de niños y niñas en condición socioeconómica baja. Revista de Ciencias Sociales, 126-127, 11-24.

Vázquez Cabrera, J.J. & Panadero Herrero, S. (2007). Ideología, acción política y atribuciones causales de la pobreza en los estados menos desarrollados. Psicología Política, 35, 33-51.

Published

2016-05-27

How to Cite

Acuña Figueroa, M. B., Aguilera Sicot, R., Cesario, J., & Imhoff, D. (2016). SOCIAL CLEAVAGES AND COMPREHENSION OF SOCIAL INEQUALITY IN CHILDREN FROM CONTRASTIVE SOCIAL GROUPS. Ciencias Psicológicas, 10(2), 17–22. https://doi.org/10.22235/cp.v10i2.1150

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.