Digital Journalism in Ecuador: Between Innovation and Financial Dependence. A Comparative Study Quito-Guayaquil
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v39.4673Keywords:
business economics, communication financing, management, electronic mediaAbstract
This article examines the financial viability of digital-native media in Ecuador, with a comparative focus on cases from Quito and Guayaquil. Unlike studies centered on traditional media, this research addresses the new digital ventures that have emerged in Latin America since the late 1990s. A mixed-methodology approach is employed, combining structured questionnaires with in-depth interviews of media directors. The qualitative analysis of discourses was conducted using ATLAS.ti software, which helped identify editorial patterns, sustainability strategies, and organizational dynamics. The results reveal a high dependence on external funding sources and a marked heterogeneity in business models. It is concluded that continuous revision of the business model is essential for sustainability, especially in an environment characterized by media concentration and politicization, which threaten informational plurality and the democratic role of independent journalism.
Downloads
References
Ahmed Almazrouei, F., Alshurideh, M., Al Kurdi, B., & Salloum, S. A. (2020). Social media impact on business: A systematic review. En Proceedings of the International Conference on Advanced Intelligent Systems and Informatics (pp. 697-707). https://doi.org/10.1007/978-3-030-58669-0_62
Aruguete, N. (2022). Habitar el nuevo entorno mediático-digital. Inmediaciones de la Comunicación, 17(1), 17-26. https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.1.3226
Becerra, M., & Mastrini, G. (2010). Concentración de los medios en América Latina: Tendencias de un nuevo siglo. Contratexto, (18), 41-64.
Canavilhas, J. (2015). Nuevos medios, nuevo ecosistema. El profesional de la información, 24(4), 357-362. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.01
Carvajal, M., & Pastor, J. M. (2018). Revenue streams within Spain’s journalism industry, according to its editors. Hipertext.Net: Revista Académica Sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, (17), 83-94. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2018.i17.08
Castells, M. (2001). La Galaxia internet. Plaza y Janés.
Cerezo, P. (2017). En busca del modelo de negocio. Evoca Comunicación e Imagen. http://evocaimagen.com/dosieres/dosier-evoca-06-modelos-de-negocio.pdf
Cirelli, N. (2023). Tendencias en el periodismo digital: un cambiante ecosistema. Cuadernos de periodistas: revista de la Asociación de la Prensa de Madrid, 1(1), 51-58. https://www.cuadernosdeperiodistas.com/wp-content/uploads/sites/2/2023/09/51-58-Naimid-Cirelli.pdf
Conboy, M. (2019). Journalism has no future: A hypothesis for the neo-liberal era. Journalism, 20(1), 17-20. https://doi.org/10.1177/1464884918806752
Creech, B., & Mendelson, A. L. (2015). Imagining the Journalist of the Future: Technological Visions of Journalism Education and Newswork. Communication Review, 18(2), 142-165. https://doi.org/10.1080/10714421.2015.1031998
Deuze, M. (2001). Online journalism: Modelling the first generation of news media on the World Wide Web. First Monday, 6(10). https://doi.org/10.5210/fm.v6i10.893
Deuze, M., & Witschge, T. (2017). Beyond journalism: Theorizing the transformation of journalism. Journalism, 19(2), 165-181. https://doi.org/10.1177/1464884916688550
Díaz-Noci, J., & Salaverría, R. (Coords.). (2003). Manual de redacción ciberperiodística. Ariel.
El Faro (s.f.). El Faro. https://elfaro.net/es/info/acerca_de_elfaro/
Fundamedios. (2015). Listado de medios nativos digitales en Ecuador. https://www.fundamedios.org.ec/listado-de-medios-nativos-digitales-en-ecuador/
García-Avilés, J. A., Carvajal, M., & Comín, M. (Eds.). (2016). Cómo innovar en periodismo. Entrevista a 27 profesionales. DM Editor. https://www.academia.edu/30893819/C%C3%B3mo_innovar_en_Periodismo._Entrevistas_a_27_profesionales
García-Santamaría, J. V., Clemente-Fernández, M. D., & López-Aboal, M. (2013). La organización de las redacciones en los nuevos diarios digitales españoles y su relación con los nuevos modelos de negocio. Textual & Visual Media, 6, 141-160. http://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/81
Kawamoto, K. (Ed.). (2003). Digital journalism: Emerging media and the changing horizons of journalism. Rowman & Littlefield Publishers.
Lozano, O. L., & León, J. (2013). La Silla Vacía, un modelo del periodismo del futuro. eCiseros Libros.
Meléndez, J. (2016). Primer estudio de medios digitales y periodismo en América Latina. Iniciativas, modelos de negocio y buenas prácticas. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/978
Mena, J., & Bejarano, M. S. (2009). La importancia del periodismo digital como parte de la formación profesional de los comunicadores en Guayaquil [Tesis de grado, Universidad de Especialidades Espíritu Santo]. Repositorio institucional. http://repositorio.uees.edu.ec/bitstream/123456789/379/1/tesis%20final.pdf
Paniagua Rojano F. J., & Vera Hernández, M. (2021). Emprendimiento y futuro profesional del alumnado de periodismo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 909-920. https://doi.org/10.5209/esmp.76275
Remler, D. K., Waisanen, D. J., & Gabor, A. (2014). Academic Journalism: A modest proposal. Journalism Studies, 15(4), 357-373. https://doi.org/10.1080/1461670X.2013.821321
Salaverría, R. (2019). Periodismo digital: 25 años de investigación. Artículo de revisión. Profesional de la Información, 28(1). https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/69729
Sánchez Tabernero, A. (2000). Dirección estratégica de empresas de comunicación. Cátedra.
Saucedo, F., & Sánchez, J. A. (2021). Periodismo digital, reconfigurando los modelos. IROCAMM-Revisión internacional de la combinación de comunicaciones y marketing, 2(4). https://idus.us.es/handle/11441/125777
Sembramedia. (2017). Punto de inflexión. Impacto, amenazas y sustentabilidad: estudio de emprendedores de medios digitales latinoamericanos. Sembramedia. https://data.sembramedia.org/wp-content/uploads/2017/09/Punto-de-Inflexion-SembraMedia-span-7-24.pdf
Solórzano Zambrano, A. A., Vélez Álava, N., & Zambrano Santos, Z. L. del R. (2024). Los medios comunicativos tradicionales y la convergencia digital. Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(123), 72-81. https://doi.org/10.47460/uct.v28i123.806
Toffler, A. (1980). La tercera ola. Plaza y Janés.
Zuluaga-Trujillo, J., & Gómez Montero, S. M. (2019). Medios nativos digitales en América Latina: agenda, sostenimiento e influencia. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 141, 301-316. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i141.3333
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dixit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











