Digital Journalism in Ecuador: Between Innovation and Financial Dependence. A Comparative Study Quito-Guayaquil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v39.4673

Keywords:

business economics, communication financing, management, electronic media

Abstract

This article examines the financial viability of digital-native media in Ecuador, with a comparative focus on cases from Quito and Guayaquil. Unlike studies centered on traditional media, this research addresses the new digital ventures that have emerged in Latin America since the late 1990s. A mixed-methodology approach is employed, combining structured questionnaires with in-depth interviews of media directors. The qualitative analysis of discourses was conducted using ATLAS.ti software, which helped identify editorial patterns, sustainability strategies, and organizational dynamics. The results reveal a high dependence on external funding sources and a marked heterogeneity in business models. It is concluded that continuous revision of the business model is essential for sustainability, especially in an environment characterized by media concentration and politicization, which threaten informational plurality and the democratic role of independent journalism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed Almazrouei, F., Alshurideh, M., Al Kurdi, B., & Salloum, S. A. (2020). Social media impact on business: A systematic review. En Proceedings of the International Conference on Advanced Intelligent Systems and Informatics (pp. 697-707). https://doi.org/10.1007/978-3-030-58669-0_62

Aruguete, N. (2022). Habitar el nuevo entorno mediático-digital. Inmediaciones de la Comunicación, 17(1), 17-26. https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.1.3226

Becerra, M., & Mastrini, G. (2010). Concentración de los medios en América Latina: Tendencias de un nuevo siglo. Contratexto, (18), 41-64.

Canavilhas, J. (2015). Nuevos medios, nuevo ecosistema. El profesional de la información, 24(4), 357-362. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.01

Carvajal, M., & Pastor, J. M. (2018). Revenue streams within Spain’s journalism industry, according to its editors. Hipertext.Net: Revista Académica Sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, (17), 83-94. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2018.i17.08

Castells, M. (2001). La Galaxia internet. Plaza y Janés.

Cerezo, P. (2017). En busca del modelo de negocio. Evoca Comunicación e Imagen. http://evocaimagen.com/dosieres/dosier-evoca-06-modelos-de-negocio.pdf

Cirelli, N. (2023). Tendencias en el periodismo digital: un cambiante ecosistema. Cuadernos de periodistas: revista de la Asociación de la Prensa de Madrid, 1(1), 51-58. https://www.cuadernosdeperiodistas.com/wp-content/uploads/sites/2/2023/09/51-58-Naimid-Cirelli.pdf

Conboy, M. (2019). Journalism has no future: A hypothesis for the neo-liberal era. Journalism, 20(1), 17-20. https://doi.org/10.1177/1464884918806752

Creech, B., & Mendelson, A. L. (2015). Imagining the Journalist of the Future: Technological Visions of Journalism Education and Newswork. Communication Review, 18(2), 142-165. https://doi.org/10.1080/10714421.2015.1031998

Deuze, M. (2001). Online journalism: Modelling the first generation of news media on the World Wide Web. First Monday, 6(10). https://doi.org/10.5210/fm.v6i10.893

Deuze, M., & Witschge, T. (2017). Beyond journalism: Theorizing the transformation of journalism. Journalism, 19(2), 165-181. https://doi.org/10.1177/1464884916688550

Díaz-Noci, J., & Salaverría, R. (Coords.). (2003). Manual de redacción ciberperiodística. Ariel.

El Faro (s.f.). El Faro. https://elfaro.net/es/info/acerca_de_elfaro/

Fundamedios. (2015). Listado de medios nativos digitales en Ecuador. https://www.fundamedios.org.ec/listado-de-medios-nativos-digitales-en-ecuador/

García-Avilés, J. A., Carvajal, M., & Comín, M. (Eds.). (2016). Cómo innovar en periodismo. Entrevista a 27 profesionales. DM Editor. https://www.academia.edu/30893819/C%C3%B3mo_innovar_en_Periodismo._Entrevistas_a_27_profesionales

García-Santamaría, J. V., Clemente-Fernández, M. D., & López-Aboal, M. (2013). La organización de las redacciones en los nuevos diarios digitales españoles y su relación con los nuevos modelos de negocio. Textual & Visual Media, 6, 141-160. http://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/81

Kawamoto, K. (Ed.). (2003). Digital journalism: Emerging media and the changing horizons of journalism. Rowman & Littlefield Publishers.

Lozano, O. L., & León, J. (2013). La Silla Vacía, un modelo del periodismo del futuro. eCiseros Libros.

Meléndez, J. (2016). Primer estudio de medios digitales y periodismo en América Latina. Iniciativas, modelos de negocio y buenas prácticas. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/978

Mena, J., & Bejarano, M. S. (2009). La importancia del periodismo digital como parte de la formación profesional de los comunicadores en Guayaquil [Tesis de grado, Universidad de Especialidades Espíritu Santo]. Repositorio institucional. http://repositorio.uees.edu.ec/bitstream/123456789/379/1/tesis%20final.pdf

Paniagua Rojano F. J., & Vera Hernández, M. (2021). Emprendimiento y futuro profesional del alumnado de periodismo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 909-920. https://doi.org/10.5209/esmp.76275

Remler, D. K., Waisanen, D. J., & Gabor, A. (2014). Academic Journalism: A modest proposal. Journalism Studies, 15(4), 357-373. https://doi.org/10.1080/1461670X.2013.821321

Salaverría, R. (2019). Periodismo digital: 25 años de investigación. Artículo de revisión. Profesional de la Información, 28(1). https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/69729

Sánchez Tabernero, A. (2000). Dirección estratégica de empresas de comunicación. Cátedra.

Saucedo, F., & Sánchez, J. A. (2021). Periodismo digital, reconfigurando los modelos. IROCAMM-Revisión internacional de la combinación de comunicaciones y marketing, 2(4). https://idus.us.es/handle/11441/125777

Sembramedia. (2017). Punto de inflexión. Impacto, amenazas y sustentabilidad: estudio de emprendedores de medios digitales latinoamericanos. Sembramedia. https://data.sembramedia.org/wp-content/uploads/2017/09/Punto-de-Inflexion-SembraMedia-span-7-24.pdf

Solórzano Zambrano, A. A., Vélez Álava, N., & Zambrano Santos, Z. L. del R. (2024). Los medios comunicativos tradicionales y la convergencia digital. Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(123), 72-81. https://doi.org/10.47460/uct.v28i123.806

Toffler, A. (1980). La tercera ola. Plaza y Janés.

Zuluaga-Trujillo, J., & Gómez Montero, S. M. (2019). Medios nativos digitales en América Latina: agenda, sostenimiento e influencia. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 141, 301-316. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i141.3333

Published

2025-08-28

How to Cite

Monedero-Morales, C. del R. (2025). Digital Journalism in Ecuador: Between Innovation and Financial Dependence. A Comparative Study Quito-Guayaquil. Dixit, 39, e4673. https://doi.org/10.22235/d.v39.4673

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.