Visuality as objective: The pictorial turn and the study of visual culture

Authors

  • Javier Dotta Ambrosini Centro Latinoamericano de Economía Humana (CLAEH)

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i22.380

Keywords:

visual culture studies, visual communication, pictorial turn, visualization, image

Abstract

During the last decades, a new research field has grown between disciplines that have had the sight and visualization as protagonists of the intellectual reflection. Between Art History and Communication, Visual Cultural Studies inaugurates a space of formal debate about the reception and the use of visual images that has been explained under the heading of “pictorial turn”, an idea that synthesizes the fundamentals of this field. The following article is a presentation of this research line, its context, its fundamental concepts, as well as a selection of the main promotion channels of its authors through which you can delve into the subject that has established.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Dotta Ambrosini, Centro Latinoamericano de Economía Humana (CLAEH)

Facultad de la Cultura, Centro Latinoamericano de Economía Humana
(CLAEH), Montevideo, Uruguay. javier.dotta@gmail.com

References

Arfuch, L., Chaves, N., Ledesma, M. (1997). Diseño y comunicación. Teorías y enfoques críticos. Buenos Aires: Paidós.

Baxandall, M. (1974). Painting and Experience in Fifteenth Century Italy. Oxford: Oxford University Press.

Benjamin, W. (2004). El libro de los pasajes (Ed. R. Tiedemann). Madrid: Akal.

Crary, J. (1999). Suspensiones de la percepción. Madrid: Akal.

Debord, G. (1967). La sociedad del espectáculo. Santiago de Chile: Naufragio.

Gombrich, E. (1979). Arte e ilusión. Barcelona: Gustavo Gili.

Gombrich, E. (2003). Los usos de las imágenes. Londres: Phaidon Press.

Guasch, A. M. (2003). Los estudios visuales. Un estado de la cues tión. Estudios visuales, n. o 1, 8-16. Recuperado de: http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/num1/guasch.pdf

Gubern, R. (1987). La mirada opulenta. Exploración de iconósfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili.

McLuhan, M. (1964). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.

Mirzoeff, N. (Ed.). (1998). The Visual Culture Reader. Nueva York: Routledge.

Mirzoeff, N. (1999). Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.

Mitchell, W. T. (1986). Iconology: image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago Press.

Mitchell, W. T. (1996). What the pictures really want? October (The MIT Press), n. o 77, 71-82. Recuperado de: http://www.jstor.org/discover/10.2307/778960?id=2&uid=4&sid=21104018063011

Moxey, K. (2003). Nostalgia de lo real. La problemática situación de la historia del arte con los estudios visuales. Estudios visuales, n. o 1, 42-59. Recuperado de: http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/num1/moxey.pdf

O'Sullivan, T., et al. (1995). Conceptos clave en comunicación y estudios culturales. Buenos Aires: Amorrortu.

Panofsky, E. (1972). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza.

Rorty, R., et al. (1967). The Linguistic Turn. Recent Essays in Philosophical Method. Chicago: University of Chicago Press.

Published

2015-09-29

How to Cite

Dotta Ambrosini, J. (2015). Visuality as objective: The pictorial turn and the study of visual culture. Dixit, (22), 38–49. https://doi.org/10.22235/d.v0i22.380

Issue

Section

Desde la Academia

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.