The patrimonialization of the modern short documentary on art in Latin America. Rescue and revaluation in Mexico and Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v36i2.2970

Keywords:

film on art, Latin American short film, modern cinema, audiovisual document, enhancement of heritage

Abstract

The rise of the trend of film on art in Latin America occurred between the mid-1950s and mid-1970s, in close contact with the modern cinema and the renewal of the cultural field. Today, based on UNESCO recommendations to safeguard moving images and as a result of the effectiveness of new technologies, there is a process of valuing Latin American short films on art. Thus, the article explores this trend in a comparative manner in Mexico and Chile, with the aim of examining its main characteristics and glimpse the similarities and differences around the patrimonial valuation of the works, both in the moment of their creation and in the present time. For this, we carry out the study of the socio-cultural context of the production of the films and the entities of legitimation, the aesthetic and sociopragmatic analysis of the selected corpus, and the reflection on the contemporary institutional revaluation of film on art, in the framework of public policies related this cultural sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archivo Fílmico. (s. f. ). ¿Qué es Archivo Fílmico?. Pontificia Universidad Católica de Chile. Recuperado de http://archivofilmico.uc.cl/somos/

Bonitzer, P. (2007). Desencuadres. Cine y pintura. Buenos Aires, Argentina: Santiago Arcos Editor.

Chile. (2003, agosto 23). Ley nº 19.891: crea el fondo nacional de desarrollo cultural y las artes. Recuperado de: https://www.bcn.cl/historiadelaley/nc/historia-de-la-ley/5816/

Cineteca Nacional. (2015, octubre 28). Reflexiones sobre la preservación de materiales audiovisuales. Recuperado de: https://www.cinetecanacional.net/controlador.php?opcion=noticias&id=569

Colin, C. (abril de 2014). Patrimonio del presente: fundamentos y límites. Presentado en el Conversatorio “La noción de patrimonio en Ciencias Sociales: controversias, usos y abusos” de Universidad de Chile, Santiago de Chile. Recuperado de: https://nucleosocioarte.files.wordpress.com/2014/04/resumen-ponencia-clement-colin.pdf

Corro, P., Larraín, C., Alberdi, M., & van Diest, C. (2007). Teorías del documental chileno. 1957-1973. Santiago de Chile, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Cossalter, J. (2017). Experimentación e innovación en el cortometraje documental latinoamericano moderno: las experiencias de Brasil, Cuba y México”. Kamchatka. Revista de análisis cultural, (10), 489-511. https://doi.org/10.7203/KAM.10.10551

Cossalter, J. (2018). El cortometraje latinoamericano moderno. Experimentación estética y vínculos con el campo cultural en Argentina, Cuba y México. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 40(113), 9-39. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2018.113.2654

Cossalter, J. (2019a). El cortometraje como impulsor primigenio de la modernidad cinematográfica en Brasil y en Chile. Entre la pesquisa estética y el compromiso social. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, (12), 17-54. https://doi.org/10.5354/0719-4862.2019.52424

Cossalter, J. (2019b). La patrimonialización del cortometraje moderno sobre arte en Argentina y México. Quiroga. Revista de Patrimonio Iberoamericano, (16), 12-21. Recuperado de: https://revistaquiroga.andaluciayamerica.com/index.php/quiroga/article/view/323

Cossalter, J. (2020). Hibridación, intermedialidad y performance en el cortometraje latinoamericano moderno. PragMATIZES - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura, 10(19), 274-297. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v10i19.40660

Cossalter, J. (2021). ¿Arte?, ¿Documento?, ¿Política? La construcción de memoria en el cortometraje alrededor del 68 mexicano. Austral Comunicación, 10(1), 183-206. https://doi.org/10.26422/aucom.2021.1001.cos

Cossalter, J. (2022). Una aproximación a la corriente del film sobre arte en la Cuba posrevolucionaria. Ñawi: arte, diseño, comunicación, 6(1), 19-39. https://doi.org/10.37785/nw.v6n1.a1

De la Rosa, N. (2015). Cineplástica. El film sobre arte en México. En Cineplástica. El Film sobre arte en México 1960-1975 (pp. 2-11). México D.F., México: Museo de Arte Moderno.

Díaz, I., & Girardi, D. (24 de febrero de 2016). El inquietante estado del patrimonio audiovisual en Chile. Arte en la Chile. Recuperado de: https://www.uchile.cl/noticias/119227/el-inquietante-estado-del-patrimonio-audiovisual-en-chile

Driben, L. (2012). La Generación de la Ruptura y sus antecedentes. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Eder, R. (2014). Variaciones. La pintura en México en los años cincuenta y sesenta. En Desafío a la estabilidad. Procesos artísticos en México 1952-1967 (pp. 144-163). Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México;Turner.

Faure, E. (1956). La función social del cine. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Leviatán.

Filmoteca UNAM. (s. f.). Pintura mexicana. Cine en línea. Recuperado de https://www.filmoteca.unam.mx/secciones_cine_linea/pintura-mexicana/

Fontal Merillas, O. (2006). Claves del patrimonio cultural del presente y desde el presente para abordar su enseñanza. Pulso, (29), 9-31. Recuperado de: https://revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/273

Foxley Tapia, S. (2021). Revista Mensaje y Rafael Sánchez: aproximaciones al documental universitario chileno. Aisthesis, (70), 41-62. https://doi.org/10.7764/aisth.70.2

G. Peydró, G. (2014). Del racconto al ensayo: cartografías del cine sobre arte (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España.

Gazmuri, C. (2000). Eduardo Frei Montalva y su época (Tomo II). Santiago de Chile, Chile: Aguilar.

Hernàndez i Martí, G-M. (2010). La memoria oscura. El patrimonio cultural y su sombra. En J. Ribera Blanco (Coord.), Actas VI Congreso Internacional “Restaurar la Memoria”. La gestión del patrimonio: hacia un planteamiento sostenible, vol. II (pp. 629-637). Valladolid, España: Junta de Castilla y León.

Horta Canales, L. (2015). La subversión de las imágenes: la producción de cortos documentales en la Universidad de Chile y su rol en la renovación del cine nacional 1960-1965. Imagofagia, (12). Recuperado de: http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/425

Hurtado, M. L. (1986). Teatro y sociedad chilena: la dramaturgia de la renovación universitaria entre 1950 y 1970. Apuntes, (94), 5-69. Recuperado de: https://repositorio.uc.cl/handle/11534/21835

Lusnich, A. L. (2011). Pasado y presente de los estudios comparados sobre cine latinoamericano. Comunicación y Medios, (24), 25-42. Recuperado de: https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/19892

Machuca, G. (2000). Realismo y crisis de la representación pictórica. En G. Galaz (Ed.), Chile 100 años, segundo período: 1950-1973: Entre Modernidad y Utopía (pp. 130-147). Santiago de Chile, Chile: Museo Nacional de Bellas Artes.

México. (1992, diciembre 29). Ley: Ley Federal de Cinematografía. Recuperado de: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/103_220321.pdf

Monsiváis, C. (1976). Notas sobre la cultura mexicana en el siglo XX. Historia general de México. Ciudad de México, México: Colmex.

Miquel, A. (2010). Nuevo Cine. En L. Elizalde Valdés (Coord.), Revistas culturales latinoamericanas 1960-2008 (pp. 43-55). Ciudad de México, México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

Mouesca, J. (2005). El documental chileno. Santiago de Chile, Chile: LOM Ediciones.

Ochoa Ávila, M. G. (2013). La construcción de la memoria. Historias del documental mexicano. Ciudad de México, México: CONACULTA.

Odin, R. (1988). Du spectateur fictionnalisant au nouveau spectateur: approche sémio-pragmatique [Del espectador ficcionalizante al nuevo espectador: enfoque semiopragmático]. Iris. 8, 121-140.

Odin, R. (2008). El film familiar como documento. Enfoque semiopragmático. Archivos de la Filmoteca, (58), 197-217. Recuperado de: https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/193

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. (1980, octubre 27). Recomendación sobre la Salvaguardia y la Conservación de las Imágenes en Movimiento. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000114029_spa.page=163

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. (2015, noviembre 17). Recomendación Relativa a la Preservación del Patrimonio Documental, comprendido el patrimonio digital, y el acceso al mismo. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233916_spa

Paranaguá, P. A. (2003). Tradición y modernidad en el cine de América Latina. Madrid, España: FCE.

Plantinga, C. (1997). Rhetoric And Representation In Nonfiction Film [Retórica y representación en el cine de no ficción]. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.

Rajewsky, I. O. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités, (6), 43-64. Recuperado de: https://www.erudit.org/en/journals/im/2005-n6-im1814727/1005505ar/

Rivera Careaga, M. A. (2021). Patrimonio Audiovisual: Una experiencia formativa para proyectos locales en Chile. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 401-413. https://doi.org/10.21703/rexe.20212043rivera21

Rodríguez Rodríguez, I. (2014). Un cine de autor para México. En R. Eder (Ed.), Desafío a la estabilidad. Procesos artísticos en México 1952-1967 (pp. 132-143). Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México/Turner.

Rodríguez Álvarez, G. (2009). Manuel González Casanova. Pionero del cine universitario. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

Salinas, C., & Stange, H. (2008). Historia del Cine Experimental en la Universidad de Chile 1957-1973. Santiago de Chile, Chile: Uqbar.

Vázquez Mantecón, A. (2018). Fuera de campo: otros registros cinematográficos del movimiento estudiantil. En M. G. Ferrer Andrade, J. M. Aurrecoechea Hernández, I. Rodríguez Rodríguez, S. Loewe, M. C. De Lara Rangel, A. Vázquez Mantecón, J. Avilés Cavasola, & A. Álvarez Gómez, El grito: memoria en movimiento (pp. 69- 87). Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Vega, A. (2006). Itinerario del cine documental chileno: 1900-1990. Santiago de Chile, Chile: Universidad de Alberto Hurtado.

Wood, D. M. J. (2015). Renovación, patrimonio y cultura cinematográfica en México, 1952-1967. En R. Eder (Ed.), Genealogías del arte contemporáneo en México 1952-1967 (pp. 106-114). Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Films

Baez Esponda, J. (Director). (1959). Carnaval Chamula. [Cortometraje]. México: Independiente.

Bilbatúa, A. (Director). (1964). El cordobés. [Cortometraje]. México: Demetrio Bilbatua Producciones.

Bravo, S. (Director). (1957). Mimbre. [Cortometraje]. Chile: Centro de Cine Experimental.

Bravo, S. (Director). (1957/59). Imágenes antárticas. [Cortometraje]. Chile: Centro de Cine Experimental.

Bravo, S. (Director). (1959). Día de organillos. [Cortometraje]. Chile: Centro de Cine Experimental.

Bravo, S. (Director). (1959). Trilla. [Cortometraje]. Chile: Centro de Cine Experimental.

Cahn, G. (Director). (1971). No nos trancarán el paso. [Cortometraje]. Chile: Chile Films.

Campi, A., Araneda, L., Carvajal, S., Cahn, G. y Flores del P., C. (Directores). (1971). Nutuayin Mapu [Recuperemos Nuestra Tierra]. [Cortometraje]. Chile: Chile Films.

Cazals, F. (Director). (1965). ¡Qué se callen!. [Cortometraje]. México: Instituto Nacional de Bellas Artes.

Cazals, F. (Director). (1965). Alfonso Reyes. [Cortometraje]. México: Instituto Nacional de Bellas Artes.

Cazals, F. (Director). (1965). Cartas de Mariana Alcoforado. [Cortometraje]. México: Instituto Nacional de Bellas Artes.

Cazals, F. (Director). (1965). Leonora Carrington, el sortilegio irónico. [Cortometraje]. México: Instituto Nacional de Bellas Artes.

Céspedes, L. (Director). (1971). Pintando con el pueblo. [Cortometraje]. Chile: Cine Experimental de la Universidad de Chile.

Chaskel, P. y Ríos, H. (1970). (Directores). Venceremos. [Cortometraje]. Chile: Cine Experimental de la Universidad de Chile.

Di Lauro, J. (Director). (1957). Así nace un ballet. [Cortometraje]. Chile: Emelco.

Di Lauro, J. (Director). (1960). Los artistas plásticos de Chile. [Cortometraje]. Chile: Cineam.

García Ascot, J. (Director). (1965). Remedios Varo. [Cortometraje]. México: Independiente.

Garnica, A. (Director). (1965). Despierta ciudad dormida. [Cortometraje]. México: s/d.

González Casanova, M. (Director). (1966). José Guadalupe Posada. [Cortometraje]. México: Coordinación de Difusión Cultural de la Universidad Nacional Autónoma de México.

González Casanova, M. (Director). (1967). Tamayo. [Cortometraje]. México: Coordinación de Difusión Cultural de la Universidad Nacional Autónoma de México.

González Casanova, M. (Director). (1969). Siqueiros. [Cortometraje]. México: Coordinación de Difusión Cultural de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Guerrero, J. y González Morantes, C. (Directores). (1968-72). Arte Barroco. [Cortometraje]. México: Coordinación de Difusión Cultural de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Gurrola, J. J. (Director). (1965). La creación artística. [Cortometraje]. México: Coordinación de Difusión Cultural de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Guzmán, P. (Director). (1966). Mimbre y greda. [Cortometraje]. Chile: Instituto Fílmico Pontificia Universidad Católica.

Kamffer, R. (Director). (1968-73). Mural Efímero. [Cortometraje]. México: Coordinación de Difusión Cultural de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Kuzmanic, D. (Director). (1971). Creación Popular. [Cortometraje]. Chile: Chile Films.

Littin, M. (Director). (1968). El chacal de Nahueltoro. [Largometraje]. Chile: Cine Experimental de la Universidad de Chile.

Sánchez, R. (Director). (1957). Las callampas. [Cortometraje]. Chile: Instituto Fílmico Pontificia Universidad Católica.

Sánchez, R. (Director). (1967). Pintura franciscana del siglo XVII. [Cortometraje]. Chile: Instituto Fílmico Pontificia Universidad Católica.

Zagni, G. (Director). (1963). A la salida. [Cortometraje]. México: Centro Universitario de Estudios Cinematográficos.

Published

2022-12-01

How to Cite

Cossalter, J. (2022). The patrimonialization of the modern short documentary on art in Latin America. Rescue and revaluation in Mexico and Chile. Dixit, 36(2), 04–22. https://doi.org/10.22235/d.v36i2.2970

Issue

Section

Dossier: Panorama of Latin American Documentary Audiovisual | Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.