Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d35.2272

Keywords:

chilean cinema, documentary cinema, amateur cinema, microhistory, new Latin American cinema

Abstract

Juan Pérez Clavero (1924-2004), an amateur filmmaker from the peasant town of Peñaflor (Chile), made numerous amateur documentaries in the 1960s, coinciding with the flourishing of the renewal trends of national and Latin American cinema. His unknown work has the particularity of being built from within rural communities, moving away from formalities and sharing the intention to address the current problems of the period, such as the representation of the popular world. The present work proposes that Pérez Clavero's work, when filming in non-professional codes and outside the margins of commercial or professional cinema, becomes an important historical documentary source that travels along two lines. The first, by allowing possible readings of a visual culture not subject to the intellectualized interests of the period. The second, how amateur cinema and particularly the work of Juan Pérez Clavero give a new perspective to approach the cinema of the sixties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-2º festival de cine aficionado. (1971, diciembre). Noticias Bata, 15, p. 38.

Baltra, L. (21 de febrero de 1964). Viña del Mar reveló semillero de cineastas. Ecran, 1726, p. 15.

Bravo, S. (2019). Reiterando afanes. Viña del Mar, Chile: Centro de Cine Experimental.

Burucúa, J., & Kriger, C. (2014). Fuentes audiovisuales en el marco de los estudios de las ciencias sociales: usos, dilemas, debates, AdVersuS, 11, 124-132.

Bustos Valdivia, H. (1997). El valle de las siete puertas. Santiago, Chile: Taller Laboral Cultural Cantarito de Greda.

Cavallo, A., & Díaz, C. (2007). Explotados y benditos: mito y desmitificación del cine chileno de los 60. Santiago, Chile: Uqbar editores.

Corro, P., Larraín, C., Alberdi, M., Van Diest, C. (2007). Teorías del cine documental chileno 1957-1973. Santiago, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Cortínez, V., & Engelbert, M. (2014). Evolución en libertad. El cine chileno de fines de los sesenta. Santiago de Chile, Chile: Editorial Cuarto Propio.

Cuevas, E. (2018). Microhistoria y cine documental. Historia Social, 91, 69-83.

Cuevas, E. (Comp.). (2010). La casa abierta. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid, España: Ocho y Medio/Ayuntamiento de Madrid.

Del Amo, A. (2006). Clasificar para preservar. México D. F., México: Conaculta Cineteca Nacional de México.

Ehrmann, H. (20 de febrero de 1963). El festival de los aficionados. Ercilla, p. 28.

Ferro, M. (1991). Perspectivas en la relación historia-cine. Film-historia, 1(1), 3-12.

Francia, A. (2002). Nuevo cine Latinoamericano en Viña del Mar. Viña del Mar, Chile: Editorial Universidad de Valparaíso.

García, L. (2007). Sobre el cine aficionado, entre sumisión e insurrección. En J. Ruiz Rojo (Coord.), En torno al Cine Aficionado. Actas del IV Encuentro de Historiadores (pp. 15-32). Diputación Provincial de Guadalajara/CEFIHGU.

González Vera, J. (1982). Alhué. Santiago de Chile, Chile: Editorial Andrés Bello.

González, J. (1995). Vertientes de la música popular chilena. En A. Godoy / J. P. González, Música popular chilena 20 años 1970-1990 (pp. 11-58). Santiago de Chile, Chile: Ministerio de Educación.

Instituto de la Comunicación e Imagen. (2013). Cuenta pública 2010-2013. Recuperado de http://web.uchile.cl/archivos/icei/Informes/2010-2013CuentaPublica/files/assets/basic-html/index.html#4

Lago, T. (1997). Arte popular chileno. Santiago de Chile, Chile: Editorial Universitaria.

Levi, G. (2019). Microhistorias. Bogotá, Colombia: Ediciones Uniandes.

López Navarro, J. (1997). Películas chilenas. Santiago de Chile, Chile: Pantalla Grande.

Mouesca, J., & Orellana, C. (2010). Breve historia del cine chileno. Santiago de Chile, Chile: LOM.

Navarro, S. (2019). La idea de pueblo en la encrucijada del cine latinoamericano en los años 60-70. Santiago de Chile, Chile: Ril Editores.

Orell, M. (2006). Las fuentes del nuevo cine latinoamericano. Valparaíso, Chile: Ediciones Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Ossandón, C., & Santa Cruz, E. (2005). El estallido de las formas. Chile en los albores de la “cultura de masas”. Santiago de Chile, Chile: LOM.

Pérez Cartes, J. (13 de enero de 1961). 16mm. Ecran, 1564, p. 22.

Pérez Cartes, J. (2 de mayo de 1961). 16mm. Ecran, 1579, p. 11.

Pérez Cartes, J. (5 de mayo de 1961). 16mm. Ecran, 1580, p. 11.

Pérez Cartes, J. (30 de noviembre de 1962). 16mm. Ecran, 1662, p. 19.

Pérez Cartes, J. (22 de febrero de 1963). 16mm. Ecran, 1674, p. 19.

Ricoeur, P. (2013). La memoria, la historia el olvido. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Robles, X. (2007). Rescate patrimonial cinematográfico. Conservación y legislación. Cuadernos de Estudios Cinematográficos, 11, 9-21.

Rosenstone, R. (2005). La historia en imágenes / la historia en palabras: reflexiones sobre la posibilidad real de llevar la historia a la pantalla. Istor, 20, 91-108.

Sanjinés, J. (1980). Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. México D. F., México: Siglo XXI.

Spotorno, R. (1999). Littín, el viajero de las estaciones. Huelva, España: Ed. XXV Festival de Cine Iberoamericano de Huelva.

Vega, A. (2006). Itinerario del cine documental chileno. Santiago de Chile, Chile: Centro Eac-Universidad Alberto Hurtado.

Filmes

Bravo, S. (director). (1957). Mimbre [Documental]. Chile: Centro de Cine Experimental

Bravo, S. (director). (1962). Láminas de Almahue [Documental]. Chile: Centro de Cine Experimental de la Universidad de Chile

Flores, C. (director). (1969). Nütuayin Mapu [Documental]. Chile: Cinematográfica Tercer Mundo

Francia, A. (director). (1961). Lluvia en el barrio latino [Documental]. Chile.

Francia, A. (director). (1969). Valparaíso, mi amor [Película]. Chile: Cine Nuevo de Viña del Mar

Gleyzer, R. (director). (1964). La tierra quema [Documental]. Argentina.

Littín, M. (director). (1969). El chacal de Nahueltoro [Película]. Chile: Centro de Cine Experimental de Universidad de Chile, Cinematográfica Tercer Mondo.

Pérez Clavero, J. (director). (1962). Cantarito de greda de Peñaflor [Documental]. Chile.

Rocha, G. (director). (1964). Dios y el diablo en la tierra del sol [Película]. Brasil: Banco Nacional de Minas Gerais, Copacabana Filmes, Luiz Augusto Mendes Produções Cinematográficas.

Ruiz, R. (director). (1970). La expropiación [Película]. Chile.

Sanjinés, J. (director). (1966). Ukamau [Película]. Bolivia: Instituto Cinematográfico Boliviano.

Published

2021-11-17

How to Cite

Horta Canales, L. (2021). Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile . Dixit, (35), 96–109. https://doi.org/10.22235/d35.2272

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.