Anthology Television Series: Criticism and Resistance to the Argentine Dictatorial Regime
DOI:
https://doi.org/10.22235/d34.2268Keywords:
Argentina, dictatorship, resistance, television, fiction television cicles, anthology television seriesAbstract
This article analyzes a group of anthology television series broadcasted in Argentina during the last civil-military dictatorship (1976-1983), with the aim of confirming the demarcation of an alternative space of creation-expression. First, we address the constitution of an artistic-creative fabric that worked proactively in the realization of the cycles. Secondly, we study the textual characteristics of these programs and their commitment to narrative and spectacular modalities that facilitated a critical approach to issues related to the historical present. Finally, the production of meaning is investigated, in which the corpus effect and the complicit reception of the viewers acquire vital prominence. It is concluded that the cycles studied distanced themselves from the television programming of the time and configured an experience that worked in dissidence to the regime, postulating criticism and resistance to its ideological guidelines and political practices.
Downloads
References
Aumont, J., Bergala, A., Marie, M., y Vernet, M. (2008). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Califano, B. (2014). Hacia los orígenes de la concentración mediática en Argentina. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 49, 29-48.
Campo, J. (2017). Revolución y Democracia – El cine documental argentino del exilio 1976/1984. Buenos Aires, Argentina: Fundación CICCUS.
Carrasco Campos, Á. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Mhcj, 1, 174-200.
Di Francesco, S., Fantl, G., Molina, P. y Téramo, T. (2019). Las cajas de Aída: el catálogo. Buenos Aires, Argentina: Treintayseis. Recuperado de http://www.lascajasdeaida.com.ar/wp-content/uploads/2020/02/LAS_CAJAS_DE_AIDA.pdf
Ferrés Prats, J. (2008). De la emoción por el consumo de emociones. Televisión, consumo y emociones. En I. Aguaded (Ed.), La otra mirada a la tele. Pistas para un consumo inteligente de la televisión (pp. 47-56). Madrid, España: Grupo Comunicar.
Getino, O. (2005). Cine Argentino: entre lo posible y lo deseable. Buenos Aires, Argentina: Editorial Ciccus.
González Barroso, M. (2013). Identidad e interculturalidad en el cancionero infantil propuesto por la poetisa argentina María Elena Walsh (1930-2011). Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 4, 199-219.
Halac, R. (23 de octubre de 1998). Tema Libre. Grandeza y decadencia de un género: el unitario de televisión. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/lifestyle/grandeza-y-decadencia-de-un-genero-el-unitario-de-television-nid195604/
Heram, Y. (2009). La televisión argentina en diferentes contextos de cambios políticos, tecnológicos y culturales. Margen: revista de trabajo social y ciencias sociales, 54, 1-6.
Kesselan, H. y Pavlosvsky, B. (1989). La multiplicación dramática. Buenos Aires, Argentina: Ayllu.
Los miedos del pasado. (1 de junio de 2009). Resiste un archivo. Recuperado de http://resisteunarchivo.blogspot.com/2009/06/los-miedos-del-pasado_01.html.
Lusnich, A. L. (2016). Formas de la dominación social en las ficciones alegóricas y metafóricas realizadas en épocas de la dictadura y la postdictadura en Argentina. IdeAs, 7, 1-15.
Lusnich, A. L. (2019). El devenir de las imágenes en los años de la última dictadura militar argentina: circulación y recepción de las ficciones hermético-metafóricas. Revista Fotocinema, 18, 249-272.
Murió Diana Álvarez, una de las grandes directoras de la TV local. (25 de junio de 2018). La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/television/murio-diana-alvarez-una-de-las-grandes-directoras-de-la-tv-local-nid2147286/
Pellettieri, O. (1994). Teatro argentino contemporáneo (1980-1990). Buenos Aires, Argentina: Galerna.
Pellettieri, O. (Dir.). (2001a). Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998), Vol. 4. Buenos Aires, Argentina: Galerna.
Pellettieri, O. (2001b). Teatro XX y la polémica entre realistas reflexivos y neovanguardistas. Cuadernos de Teatro XXI. En torno a Teatro XX, 9-19.
Quiroga, H. (2004). El tiempo del ‘Proceso’. Conflictos y coincidencias entre políticos y militares. 1976-1983. Rosario, Argentina: Homo Sapiens-Fundación Ross.
Romano, S. (2007). Detrás de la pantalla: autoritarismo, censura y represión en los medios: Un estudio de caso, Córdoba 1973-1983. Prohistoria, 11, 61-89.
Rodríguez, L. (2015). Cultura y dictadura en Argentina (1976-1983). Estado, funcionarios y políticas. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 42(2), 299-325.
Sala, J. (2019). Territorios en disputa. Modernidad, figuración urbana y recepción de la reescritura fílmica de Los de la mesa 10. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 16, 213 - 232.
Saló, G. (2003). ¿Qué es eso del formato? Como nace y se desarrolla un programa de televisión. Barcelona, España: Gedisa.
Schenquer, L. (2019). The uses of culture in the last Argentine dictatorship (1976-1983): from the post-dictatorship studies on repressive control to the most recent analyses on the construction of consensus. Latin American Perspectives, 20, 1-16.
Sirven, P. (1998). Quién te ha visto y quién TV. Buenos Aires, Argentina: De la Flor.
Sticotti, J. (2017). De Canal Siete a ATC: dictadura, renovación tecnológica y apuesta por la televisión comercial (1978-1979). Revista Brasileira de História da Mídia, 6(01), 162-176.
Tarantuviez, S. (2007). La escena del poder. El teatro de Griselda Gambaro. Buenos Aires, Argentina: Corregidor.
Ulanovsky, C., Itkin. S. y Sirvén, P. (2006). Estamos en el aire. Historia de los medios de comunicación en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Emecé.
Varela, M. (2005). La televisión criolla. Buenos Aires, Argentina: Ariel.
Varela, M. (2016). Intelectuales y televisión: historia de una relación. PolHis. Revista Bibliográfica del Programa Interuniversitario de Historia Política, 1, 43-56.
Verón, E. (1993). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona, España: Gedisa.
Unitarios analizados en el artículo
Los especiales de ATC:
Susana Rinaldi. (4 de junio de 1982). Protagonizado por Susana Rinaldi, Horacio Ferrer, Amelita Blatar, Inés Rinaldi y Juan Carlos Cuacci. Dirección: María Herminia Avellaneda.
El atajo I y II. (24 de abril y 1 de mayo de 1981). Protagonizado por Osvaldo Terranova, Aldo Braga, Hugo Soto, Ana María Casó y Gloria Ugarte, entre otros actores. Autor: Adolfo Bioy Casares, con versión libre de José María Paolantonio. Dirección: Héctor Flores.
Proceso a cuatro monjas I y II. (1 y 17 de julio de 1981). Protagonizado por Tony Vilas, Silvia Bayle, Samy Zarember, Betiana Blum, Manuel Callau, Juana Hidalgo y Graciela Dufau, entre otros actores. Autor: Vladimiro Cajoli, con versión libre de Nelly Fernández Tiscornia. Dirección: Eduardo Ocana.
Quienes son mis padres. (1 de abril de 1981). Protagonizado por Aldo barbero, Tony Vilas, Martín Coria, Alberto Argibay, Alejandra Da Passano y Graciela Dufau, entre otros actores. Basado en la novela Proceso de familia, del escritor italiano Diego Fabbri, en versión libre de Máximo Soto. Dirección: Héctor Andrés Flores.
Nosotros y los miedos:
Miedo al presente. Aprender de nuevo. (s/f). Protagonizado por Alicia Aller, Graciela Dufau, Olga Zubarry, Aldo Barbero, Víctor Laplace, entre otros actores. Idea y dirección: Diana Álvarez.
El espejo (Miedo a ver). (1982). Protagonizado por Graciela Dufau, Aldo Barbero, Ricardo Darín y Miguel Ángel Solá, entre otros actores. Autor: Jorge Maestro y Sergio Vaiman. Idea y dirección: Diana Álvarez.
Me quedo aquí, quieto (miedo al mundo). (1982). Idea y dirección: Diana Álvarez.
Los siete pecados capitales:
La pereza. (1982). Protagonizado por Eduardo Ayala, Aymará Bianquet, Thelma Biral y Nora Cullen, entre otros. Libro: Juan Carlos Cernadas Lamadrid.
Situación límite:
Ahora nos toca a nosotros. (23 de septiembre de 1983).Protagonizado por Oscar Martínez, Julio De Grazia, Soledad Silveyra y María Vaner. Autor: Nelly Fernández Tiscornia. Dirección: Alejandro Doria.
Por qué? (11 de noviembre de 1983). Protagonizado por Víctor Laplace, Graciela Dufau, Betiana Blum y Pablo Rago. Autor: Nelly Fernández Tiscornia. Dirección: Alejandro Doria.
El choque. (25 de noviembre de 1983). Protagonizado por Claudio García Satur, Haydée Padilla, Duilio Marzio y María Vaner. Autor: Nelly Fernández Tiscornia. Dirección: Alejandro Doria.
Compromiso:
Elegimos vivir. (1983). Autor: Ricardo Halac. Dirección: Rodolfo Hoppe
La adopción. (1983). Dirección: Rodolfo Hoppe
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.