The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i31.1828

Keywords:

Argentinian cinema, sensations, image-space, city, smells, transits

Abstract

The relationship between cinema and city are interrelated because film arises as an urban experience. According to the division elaborated by Gilles Deleuze, classic cinema is conceived from an image-movement perspective whereas modern cinema from an image-temporal aspect. However contemporary films are founded in a dimension between image and space. This article analyzes recent films from argentine cinema that allow the contemplation of images that inhabit an urban sensation. Throughout the analysis, elements like the night, the summer and the heat show the audience the circulation of the city of Buenos Aires while at the same time exhibit a possible understanding of urban images through the sensations that cross everyday transit: the suffocation, the humidity, the vapors, the smells and the phantasmagoric memories of encounters and separations that all constitute a city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barber, S. (2006). Ciudades proyectadas. Cine y espacio urbano. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Brea, J. L. (2005). Estudios visuales. Epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid, España: Akal.

Comolli, J-L. (2007). Ver y poder. Buenos Aires, Argentina: Aurelia Rivera.

Deleuze, G. (2005a). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Deleuze, G. (2005b). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 1. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Derrida, J. (2013). Artes de lo visible (1979-2004). Pontevedra, España: Ellago.

Didi-Huberman, G. (1997). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Dipaola, E. (2013). Imágenes indiscernibles. Un abordaje de las relaciones entre la imagen y el espacio urbano en el cine argentino contemporáneo. Bifurcaciones, 13, 1-12. Recuperado de http://www.bifurcaciones.cl/2013/07/imagenes-indiscernibles/

Dipaola, E. (2018). Producciones imaginales. Cultura visual y socialidad contemporánea. Buenos Aires, Argentina: La Cebra.

Dipaola, E. (2019). Producciones imaginales: lazo social y subjetivación en una sociedad entre imágenes. Arte, Individuo y Sociedad, 31(2), 311-325. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/59483

Epstein, J. (2014). El cine del diablo. Buenos Aires, Argentina: Cactus.

Epstein, J. (2015). La inteligencia de una máquina. Una filosofía del cine. Buenos Aires, Argentina: Cactus.

Lynch, K. (2010). La imagen de la ciudad. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Nancy, J-L. (2013). La ciudad a lo lejos. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Sobchack, V. (2004). Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture. London, UK / Berkeley, CA / Los Angeles, CA: University of California Press.

Filmes

Goldgrob, M. (Director). (2016). Vapor [Película]. Argentina: Cine Insular.

Ortega, L. (Director). (2014). Lulú [Película]. Argentina: Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales.

Published

2019-10-03

How to Cite

Dipaola, E. M. (2019). The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema. Dixit, (31), 14–23. https://doi.org/10.22235/d.v0i31.1828

Issue

Section

Desde la Academia | Dossier