The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v0i30.1774Keywords:
archive photography, collective identity, cultural memory, desaparecidos, representationAbstract
This work is framed within the discussion of archive photography as a valuable semiotic resource for the negotiation of meaning that a social collective makes of its recent past. Within this framework, this article proposes a semiotic analysis of one of the photographic pieces that are part of Amnesty International Uruguay's campaign on the detenidos-desaparecidos (2012). The analysis suggests that photographs belonging to the private archives of the desaparecidos and their families have a significant role in the process of collective healing, as they contribute to the creation of the collective actor of the 'desaparecidos’ in social discourse. As visual resources framed in a certain context of meaning, archival photographs are worthy of a Semiotic study.
Downloads
References
Anderson, B. (1983). Imagined Communities. Londres, Inglaterra: Verso.
Assmann, J. (2008). Communicative and Cultural Memory. En A. Erll, y A. Nünning (Eds.), Cultural Memory Studies (pp. 109-118). Berlín, Alemania/Nueva York, NY: De Gruyter.
Bellentani, F., y Panico, M. (2016). The meaning of monument and memorials: toward a semiotic approach. Punctum. International Journal of Semiotics, 2(1), 28-46.
Berger, P., y Luckmann, T. (1966). The Social Construction of Reality. Londres, Inglaterra: Penguin.
Blejmar, J., Fortuny, N., y García, L. (Eds.). (2013). Instantáneas de la memoria. Fotografía y dictadura en Argentina y América Latina. Buenos Aires, Argentina: Libraria.
Da Silva Catela, L. (2009). Lo invisible revelado. El uso de fotografías como (re)presentación de la desaparición de personas en Argentina. En C. Feld, y J. Stites Mor (Comps.), El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente (pp. 337-361). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Da Silva Catela, L. (2012). Re-velar el horror. Fotografía, archivos y memoria frente a la desaparición de personas. En I. Piper, y B. Rojas (Eds.), Memorias, historia y derechos humanos (pp. 157-175). Santiago de Chile, Chile: Universidad de Chile.
Da Silva Catela, L. (2015). Staged memories: Conflicts and tensions in Argentine public memory sites. Memory Studies, 8(1), 9-21.
Del Castillo Troncoso, A. (2015). Representaciones fotográficas en torno a la dictadura en la historiografía argentina reciente. Revue ORDA, 219. Recuperado de https://journals.openedition.org/orda/2077
Del Castillo Troncoso, A. (2016). Fotografía y memoria en la dictadura argentina (1976-1983). Secuencia, 95, 215-258.
Del Castillo Troncoso, A. (2017). Fotografía y memoria. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Demaria, C. (2006). Semiotica e memoria. Analisi del post-conflitto. Roma, Italia: Carocci.
Demaria, C. (2012). Il trauma, l'archivio, il testimone. Bolonia, Italia: Bononia University Press.
Demaria, C., y Violi, P. (2017). Arte e memoria. Il Parque de la Memoria y de los derechos humanos di Buenos Aires. Storicamente, 13, 1-23.
Eco, U. (1975). Tratado de semiótica general. Barcelona, España: Lumen.
Escudero Chauvel, L. (2002). Un sujeto patémico: los desaparecidos en la prensa argentina. DeSignis, 2, 187-202.
Escudero Chauvel, L. (2011). Desaparecidos, pasiones e identidades discursivas en la prensa argentina (1976-1983). Letra. Imagen. Sonido. Ciudad mediatizada, 6/7, 41-56.
Feld, C. (2010). Imagen, memoria y desaparición: una reflexión sobre los diversos soportes audiovisuales de la memoria. Aletheia, 1(1). Recuperado de http://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero-1/feld-claudia.-imagen-memoria-y-desaparicion.-una-reflexion-sobre-los-diversos-soportes-audiovisuales-de-la-memoria
Feld, C. (2014). ¿Hacer visible la desaparición? Las fotografías de detenidos-desaparecidos de la ESMA en el testimonio de Víctor Basterra. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 1, 28-51.
Feld, C., y Stites Mor, J. (Eds.). (2009). El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Floch, J. M. (1986). Les formes de l’empreinte. París, Francia: Pierre Fanlac.
Floch, J. M. (1990). Sémiotique, marketing et communication. París, Francia: Presses Universitaires de France.
Floch, J. M. (1995). Identités visuelles. París, Francia: Presses Universitaires de France.
Fontanille, J. (2008). Pratiques sémiotiques. París, Francia: Presses Universitaires de France.
Fortuny, N. (2014). Memorias fotográficas. Imagen y dictadura en la fotografía argentina contemporánea. Buenos Aires, Argentina: La Luminosa.
Gamarnik, C. (2017). La imagen de la “subversión”: cómo se construyó la imagen del enemigo (1976-1979). Sudamérica, 7, 19-52.
García Canclini, N. (1999). La globalización imaginada. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures. New York, NY: Basic Books.
Greimas, A. (1984). Sémiotique figurative et sémiotique plastique. Actes sémiotiques, 6(60). Recuperado de https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/5507&file=1/
Hjelmslev, L. (1943). Prolegomena to a Theory of Language. Madison, WI: Wisconsin University Press.
LaCapra, D. (1999). Trauma, Absence, Loss. Critical Inquiry, 25(4), 696-727.
Lorusso, A. M. (2010). Semiotica della cultura. Bari-Roma, Itlalia: Laterza.
Marrone, G. (2011). Introduzione alla semiotica del testo. Bari-Roma, Italia: Laterza.
Marrone, G. (2018). Prima lezione di semiotica. Bari-Roma, Italia: Laterza.
Mazzucchelli, F. (2010) Urbicidio. Il senso dei luoghi tra distruzioni e ricostruzioni in ex Jugoslavia. Bolonia, Italia: Bononia University Press.
Mazzucchelli, F., Van der Larse, R., y Rejnen, C. (Eds). (2014). Introduction. VS, 119, 3-15.
Nora, P. (Dir.). (1997). Les lieux de mémoire. París, Francia: Gallimard.
Pozzato, M. P. (2013). Capire la semiotica. Roma, Italia: Carocci.
Searle, J. (1995). The Construction of Social Reality. Londres, Inglaterra: Penguin.
Sozzi, P. (2017). Tracciare la memoria: come funzionano le tracce spaziali. E |C, 1-7. Recuperado de https://www.academia.edu/35208578/Tracciare_la_memoria_come_funzionano_le_tracce_spaziali
Tamm, M. (2015). Semiotic Theory of Cultural Memory: In the Company of Juri Lotman. En S. Kattago (Ed.), The Ashgate Research Companion to Memory Studies (pp. 127-141). Nueva York, NY: Routledge.
Verón, E. (1989). Semiótica y teoría de la democracia. Revista de Occidente, 92, 130-142.
Violi, P. (2014a). Paesaggi della memoria. Il trauma, lo spazio, la storia. Milán, Italia: Bompiani.
Violi, P. (2014b). Immagini per ricordare, immagini per agire. Il caso della Guerra Sucia argentina. Lexia, 17-18, 619-649.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The reproduction rights of the article are granted under the Creative Commons Attribution 4.0 International License
(CC BY 4.0), open access system.