Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v1i1.711Keywords:
educational sciences, educational research, methodology of educational research, methods of educational researchAbstract
Abstract. This article will address four key issues which contribute to placing the identity traits of educational research as the primary instrument of knowledge production in the field of educational
sciences. The questions are: 1) educational research and its specificity; 2) field of educational research: basic research, applied research and evaluative research; 3) methods of educational research from a quantitative and qualitative point of view ; 4) educational research in Uruguay: its state of «embryonic» development in the field of educational sciences. The theoretical and methodological foundations of the article have been made based on the works of James H. McMillan and Sally Schumacher, Thomas D. Cook and Charles S. Reichardt and Robert E. Stake.
Downloads
References
Barboza Norbis, Lidia. Planificación estratégica: bases conceptuales y metodológicas para una resignificación de
la Planificación Educativa en el Uruguay. Publicación Nº 1. Reflexiones iniciales. Montevideo: Papeles de trabajo, fhce-UdelaR, 2007.
—. Proyecto software educativo: su potencialidad e impacto en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Investigación educativa en un liceo de Ciclo Básico en Uruguay. Montevideo: Unidad de Investigación del Instituto Universitario bios, 2008.
Bogdan, Robert y Taylor, Steve J. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires:
Paidós, 1987.
Campbell, Donald y Stanley, Julian. Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu, 1982.
Cohen, Ernesto y Franco, Rolando. Evaluación de proyectos sociales. México: Siglo xxi, 1992.
Cook, Thomas D. y Reichardt, Charles S. Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa.
Madrid: Ediciones Morata S.L., 2000.
Denzin, Norman K. y Lincoln, Yvonna S. (eds.) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, 2000.
McMillan, James y Schumacher, Sally. Investigación educativa. Madrid: Pearson Educación, 2005.
Pedró, Francesc y Puig, Irene. Las reformas educativas. Una perspectiva política y comparada. Barcelona: Paidós, 1999.
Quivy, Raymond y Campenhoudt, Luc Van. Manual de investigación en Ciencias Sociales. México: Limusa,
Spector, Paul. Research Designs. Sage, 1981.
Stake, Robert. Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata, 1998.
Stenhouse, Lawrence. La investigación como base de la enseñanza, Madrid: Morata. 1996.
—. Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata, 1998.
Yin, Robert K. Case Study Research: Designs and methods, Londres: Sage, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.