Educational entertainment as an education project.
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.667Keywords:
entertainment, socio-educational intervention, educational components, education projectAbstract
Abstract. This paper is an advance of basic research on the educational approach of institutionalized entertainment. On the assumption that entertainment is a way of socio-educational intervention, we intend to draw up the particular components of this intervention approach. Applying the deliberative model of didactics developed by Joan Rué, through the six areas that form any education project, will allow us to reflect on the complexity of theses processes and their application to the field of educational entertainment. It is mainly a basic research, focused on the study and updating of bibliographic sources in the field analyzing some of the components of entertainment intervention.Downloads
References
Barbier, Jean-Marie. La evaluación de los procesos de formación. Barcelona: Paidós, 1993.
Bertoni, Marcela, Juan Carlos Mantero y Daniel Castelucci. "Ocio en jóvenes de Mar del Plata: intereses, motivaciones y actitudes" en Toselli, Claudia y María Raquel Popovich Medio ambiente y ocio. Buenos Aires.: USAL, 2000, pp. 167-95.
Bonell García, Lars. “Método: cómo conseguimos que las personas aprendan” en Domínguez Aranda, Rosa y Rafael Lamata Cotanda La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid: Narcea, 2003, pp. 163-95.
Casellas López, Lorenzo. “Evaluación de los procesos formativos” en Domínguez Aranda, Rosa y Rafael Lamata Cotanda La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid: Narcea, 2003, pp. 223-255.
Cuenca Cabeza, Manuel. Pedagogía del ocio, modelos y propuestas. Bilbao: Universidad de Deusto, 2004.
De la Cruz Ayuso, Cristina. “Una lectura ética sobre la incidencia del ocio en nuestra sociedad” en Cuenca Cabeza, Manuel (coord.) Aproximación multidisciplinar a los Estudios del Ocio. Bilbao: Universidad de Deusto, 2004, pp. 59-82.
Ferry, Gilles. Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Novedades Educativas, 1997.
Froufe, Sindo y María Ángeles Sánchez. Planificación e intervención socioeducativa. Salamanca: Amarú, 2005.
Lamata Cotanda, Rafael. “Fuentes educativas” en Domínguez Aranda, Rosa y Rafael Lamata Cotanda La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid: Narcea, 2003, pp. 23-55.
Lema, Ricardo. “Recreación, tiempo libre y educación en el Uruguay” en Revista Prisma, vol.11, 1999, pp. 136-42.
---. Recrear la cultura: recreación, juego y construcción de sentido. Tesis de Licenciatura. Universidad Católica. Montevideo, Uruguay, 2003.
Max-Neef, Manfred. Desarrollo a escala humana., Montevideo: Nordan, 1993.
Mesa Cobo, Guillermina. La recreación “dirigida”: ¿mediación semiótica y práctica pedagógica? Mimeo, 2004.
Moreno, Inés. Recreación: proyectos, programas, actividades. Buenos Aires: Lumen Humanistas, 2006.
Pozo, Ignacio. Aprendices y maestros. La psicología cognitiva del aprendizaje. Madrid: Alianza, 2008.
Puig Rovira, Josep y Jaime Trilla. Pedagogía del Ocio. Barcelona: Alertes, 1996.
Pulgar Burgos, José Luis. Evaluación del aprendizaje en educación no formal. Madrid: Narcea, 2005.
Rué, Joan. Qué enseñar y porqué. Elaboración y desarrollo de proyectos de formación. Barcelona: Paidós, 2002.
Traversa, Fernando. Las técnicas en el apoyo de destrezas personales y grupales. Montevideo: Foro Juvenil-SIPRON, 2002.
Trilla Bernet, Jaume. “Tres pedagogías del tiempo libre” en Educador vol.72, pp. 8-27.
Waichman, Pablo. Tiempo libre y educación, un desafío pedagógico. Buenos Aires: PW, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.