Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.660Keywords:
education, family, teenagers, povertyAbstract
Abstract. Chances of dropping out formal education are far from being a simple function oh inherited familiar capitals (specially the cultural capital). The main hypothesis dealt with in this article maintains that there are other aspects related with the study continuity, such as intra-family socialization, characteristics of the peer group or educational expectations of teenagers themselves. A better use of opportunities of education continuance would vary with the interactions between agents, within or out the family, as well as with other subjective aspects of the action, such as expectations about their education path.Downloads
References
Allerbeck, Klaus y Leopold Rosenmayr. Introducción a la sociología de la juventud. Buenos Aires: Kapelusz, 1979.
Bernstein, Basil. La estructura del discurso pedagógico vol. I. Madrid: Morata, 1989.
---. La estructura del discurso pedagógico vol. IV. Madrid: Morata, 1993.
Boado, Marcelo y Tabaré Fernández. Estudio longitudinal de estudiantes PISA. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2008.
Boudon, Raymond. Education, Opportunity, and Social Inequality. New York: Wiley, 1974.
---. La desigualdad de oportunidades. Barcelona: Laia, 1983.
---. La lógica de lo social. Madrid: RIALP, 1981.
Boudon, Raymond y Francois Bourricaud. Diccionario crítico de sociología. Buenos Aires: Edicial, 1990.
Bourdieu, Pierre. Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI, 1997.
---. Sociología y cultura. México: Grijalbo, 1990.
---. La distinción: criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus, 1998.
---. Poder, Derecho y Clases Sociales. Bilbao: Desclèe de Brauwer, 2000.
Bourdieu, Pierre y Jean Claude Passeron. Los herederos. Buenos Aires: Siglo XXI, 2003.
Cardozo, Santiago. El comienzo del fin: la desafiliación en la educación media y superior del Uruguay. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2010. En publicación.
Duschatzky, Silvia y Cristina Corea. Chicos en banda. Buenos Aires: Paidós, 2001.
Elster, Jon. Tuercas y tornillos, Barcelona: Gedisa, 1993.
Fernández, Tabaré. Distribución del conocimiento escolar, clases sociales, escuelas y sistema educativo en América Latina. México: Colmex, 2007.
---. Incidencia de la desafiliación y sus trayectorias: la desafiliación en la educación media y superior del Uruguay. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2010. En publicación.
Fernández, Tabaré, Santiago Cardozo y Marcelo Boado. La desafiliación y el abandono. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2009.
Fernández, Tabaré, Santiago Cardozo y Cecilia Pereda. Desafiliación y desprotección social. Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2010. En publicación.
Filgueira, Carlos. Santiago Cardozo y Cecilia Llambí. Predisposición al abandono escolar. Montevideo: MEMFOD. 2000.
Filgueira, Carlos y Álvaro Fuentes. Emancipación juvenil. Montevideo: CEPAL, 1998.
---. Jóvenes que no trabajan ni estudian. Montevideo: MEMFOD, 2001.
Hosmer, David y Stanley Lemeshow. Applied Logistic Regression. New York: Wiley, EEUU, 2000.
Infamilia (Programa Infancia, Adolescencia y Familia) – IPES (Instituto de Investigación sobre Integración, Pobreza y Exclusión Social de la Universidad Católica del Uruguay). Proyecto Integral de Infancia, Adolescencia y Familia, módulo: adolescentes de 13 a 17 años, 2004.
King, Gary y Robert O. Keohane, R. y Sidney Verba. El diseño de la investigación social. Madrid: Alianza, 2000.
Margulis, Mario y Marcelo Urresti. La juventud es más que una palabra. Buenos Aires: Biblos, 2000.
Móttola, Juan Pablo (2009). Los adolescentes desencantados. Tesis de Maestria, Montevideo: Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 2009.
Shadish, William R., Thomas D. Cook y Donald T. Campbell. Experimental and quasi-experimental designs. Boston: Houghton Mifflin, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Recognition License that allows third parties to share the work provided that its author is indicated and Your first publication in this journal.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet after the publication process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).