Attitudes Toward Mathematics Among Students of Engineering, Economics, and Medicine
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v18i1.4261Keywords:
attitudes, mathematics, higher education, genderAbstract
This study aimed to explore the attitudes toward mathematics among students of engineering, economics, and medicine at a private university in Colombia, as well as the relationship between these attitudes and variables such as gender and field of study. A total of 561 students participated, completing Auzmendi’s (1992) Mathematics Attitude Scale, which measures overall attitude and five specific factors: anxiety, enjoyment, utility, motivation, and confidence. The study employed a quantitative approach, with data processed using SPSS. A descriptive analysis of the overall results was conducted, along with Student’s t-tests to analyze gender differences and an analysis of variance (ANOVA) with HSD-Tukey tests to assess differences across fields of study. Findings revealed that attitudes toward mathematics were most favorable among engineering students and lowest among medical students, with significant differences among the three programs in terms of overall attitude, enjoyment, and utility. Gender differences were also evident: male students scored higher on all factors, with significant differences in overall attitude, anxiety, enjoyment, and utility.
Downloads
References
Álvarez, Y., & Ruíz, M. (2010). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de ingeniería en universidades autónomas venozolanas. Revista de Pedagogía, 31(89), 225-249.
Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en la enseñanzas medias y universitarias. Mensajero.
Bautista, A., Morales, M., Dórame, L., & Peralta G. (2016). Un estudio sobre las actitudes hacia la estadística en estudiantes universitarios. Epistemus, (10), 48-54. https://doi.org/10.36790/epistemus.v10i20.22
Cardoso, E., Vanegas, E., & Cerecedo, M. (2012). Diagnóstico sobre las actitudes hacia las matemáticas del estudiantado que inicia sus estudios en tres posgrados en Administración de Empresas. Revista Electrónica Educare, 16(2), 237-253. https://doi.org/10.15359/ree.16-2.15
Cassady, J. C. (2004). The impact of cognitive test anxiety on test performance and academic achievement. Educational Psychology, 24(2), 207-219. https://doi.org/10.1080/0144341032000150105
Cipora, K., Santos, F. H., Kucian, K., & Dowker, A. (2022). Mathematics anxiety-where are we and where shall we go? Annals of the New York Academy of Sciences, 1513(1), 10-20. https://doi.org/10.1111/nyas.14770
Figueroa, S., Perez, M., Bacceli, S., Prieto, G., & Moler, E. (2012). Actitudes hacia la estadística en estudiantes de ingeniería. Premisa, 52, 37-49.
Flores, W., & Auzmendi, E. (2018). Actitudes hacia las matemáticas en la enseñanza universitaria y su relación con las variables género y etnia. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 231-251. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8000
Franco-Buriticá, E., Maz-Machado, A., León-Mantero, C., & Casas-Rosal, J. C. (2024). Anxiety Towards Mathematics in High School Students in Colombia. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 14(1), 79-95. https://doi.org/10.17583/remie.8809
Gamboa Araya, R., & Moreira-Mora, T. E. (2016). Un modelo explicativo de las creencias y actitudes hacia las Matemáticas: Un análisis basado en modelos de ecuaciones estructurales. Avances de Investigación en Educación Matemática, (10), 27-51. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i10.155
Gómez-Chacón, I. (2009). Actitudes matemáticas: propuestas para la transición del bachillerato a la universidad. Educación matemática, 21(3), 05-32.
Granados, R., & Pinillos, O. (2007). Actitudes hacia las matemáticas. Un estudio con estudiantes de enfermería. Encuentro Colombiano de Matemática Educativa.
Hemmings, B., Grootenboer, P., & Kay, R. (2011). Predicting mathematics achievement: the influence of prior achievement and attitudes. International Journal of Science and Mathematics Education, 9, 691-705. https://doi.org/10.1007/s10763-010-9224-5
Herrera Alvarez, A. M., Cumpa Valencia, M., Llanos Miranda, K. N., & Cerna Figueroa, E. A. (2024). Attitudes towards mathematics and learning approaches in university students. Revista de Ciencias Sociales, 30(4), 31-41. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i4.42989
Kargar, M., Ahmad. R., & Bayatc, S. (2010). Relationship between Mathematical Thinking, Mathematics Anxiety and Mathematics Attitudes among University Students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8, 537–542. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.074
Leavy, A., Hourigan, M., & Carroll, C. (2017). Exploring the Impact of Reform Mathematics on Entry-Level Pre-service Primary Teachers Attitudes Towards Mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 15, 509-526. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9699-1
Li, Q., Cho, H., Cosso, J., & Maeda, Y. (2021). Relations Between Students’ Mathematics Anxiety and Motivation to Learn Mathematics: a Meta-Analysis. Educational Psychology Review. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09589-z.
Lin, S. H., & Huang, Y. C. (2016). Development and application of a Chinese version of the short attitudes toward mathematics inventory. International Journal of Science and Mathematics Education, 14, 193–216. https://doi.org/10.1007/s10763-014-9563-8.
Lowe, P. A. (2015). Anxiety in Schools: The Causes, Consequences, and Solutions for Academic Anxieties. Child and Adolescent Mental Health, 20(4), 170-178. https://doi.org/10.1111/camh.12093
Martínez, O. (2008). Actitudes hacia la matemática. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 237-256.
Mato-Vásquez, D., Soneira, C., & Muñoz, J. (2018). Estudio de las actitudes hacia las matemáticas en estudiantes universitarios. Números, 97, 7-20.
Maz-Machado, A., León-Mantero, C., Casas, J. C., & Renaudo, J. A. (2015). Attitude towards mathematics of computer engineering students. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 8(2), 127-133. https://doi.org 10.9734/BJESBS/2015/15806
Nortes Martínez-Artero, R., & Nortes Checa, A. (2020). Actitud hacia las matemáticas en el Grado de Maestro de Primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 225-239. https://doi.org/10.6018/reifop.348061
Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., Paloma González, L. A., González-Pumariega, S., Roces, C., Castejón, L., Solano, P., Bernardo, A., García, D., Da Silva, E. H., Rosário, P., Rodrigues Feio, L. S. (2005). Las actitudes hacia las matemáticas: perspectiva evolutiva [Comunicación]. VIII Congreso Galaico-Portugués de Psicopedagoxía, Braga, Portugal.
Olivar, S., Alvarado, F., & Flores, W. (2019). Ansiedad hacia las matemáticas en la resolución de problemas por estudiantes de ingeniería civil. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 2(1), 47-59. https://doi.org/10.5377/recsp.v2i1.8166
Orjuela, C., Hernández, R., & Cabrera, L (2019). Actitudes hace la matemática: Algunas consideraciones en su relación con la enseñanza y aprendizaje de la misma. Revista de Educación Matemática, 34(2), 23-38. https://doi.org/10.33044/revem.25287
Pepin, B. (2011). Attitudes towards mathematics: a comparative study of Norwegian and English secondary students. ZDM Mathematics Education, 43, 535–546. https://doi.org/10.1007/s11858-011-0314-9
Pérez Laverde, L. E., Aparicio Pereda, A. S., Bazán Guzmán, J. L., & Jõao Abdounur, O. (2015). Actitudes hacia la estadística de estudiantes universitarios de Colombia. Educación Matemática, 27(3), 111–149. https://bit.ly/45AP0yp
Pérez-Tyteca, P., Castro, E., Rico, R., & Castro, E. (2011). Ansiedad matemática, género y ramas de conocimiento en alumnos universitarios. Enseñanza de las ciencias, 9(2), 237-250. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v29n2.570
Petriz, M., Barona, C., López, R., & Quiroz, J. (2010). Niveles de desempeño y actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de la licenciatura en administración en una universidad estatal mexicana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(47), 1223-1249.
Ren, L., Green, J., & Smith, W. (2016). Using the Fenbema-Sherman Mathematics Attitude Scales with lower-primary teachers. Mathematics Education Research Journal, 28, 306-326. https://doi.org/10.1007/s13394-016-0168-0
Ricaldi Echevarria, M. L. (2024). Actitudes hacia la matemática en estudiantes universitarios. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 8(33), 615-624. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i33.746
Ricaldi, J. L. (2024). Influencia de las actitudes en el aprendizaje de la matemática en estudiantes de psicología. Educación y Sociedad, 34(2), 125-140. https://doi.org/10.1590/S0101-73302024000200006
Robles, S., Cisneros, L., & Guzmán, C. (2018). Actitudes hacia las matemáticas de estudiantes universitarios. El caso del centro universitario de ciencias económico administrativas de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo, 47, 71-80.
Rojo, V., Villaroel, J., & Madariaga, J. (2018). The affective domain in learning mathematics according to students´gender. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 21(2), 183-202. https://doi.org/10.12802/relime.18.2123
Salinas Herrera, J., & Mayén Galicia, S. A. (2016). Estudio exploratorio de las actitudes hacia la estadística en estudiantes mexicanos de bachillerato. Avances De Investigación En Educación Matemática, (10), 73-90. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i10.130
Sánchez, R., & Ursini, S. (2010). Actitudes hacia las matemáticas con tecnología: estudios de género con estudiantes de secundaria. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, 13(4-II), 303-318. http://relime.org/index.php/numeros/todos-numeros/volumen-13/numero-especial-13-4-ii/503-201018d
Subia, G. S., Salangsang, L. G., & Medrano, H. B. (2018). Attitude and Performance in Mathematics I of Bachelor of Elementary Education Students: A Correlational Analysis. American Scientific Research Journal for Engineering, Technology, and Sciences (ASRJETS), 39(1), 206-213.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Páginas de Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.








