Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2565

Keywords:

ADHD, ICT, educational intervention, educational software, case study

Abstract

This research analyzes the importance of interventions carried out with information and communication technologies (ICT) or diversity support technologies in the improvement of students with specific educational support needs. Thus, an intervention is carried out with different types of educational software to improve attention, memory, concentration, organization, relaxation and social skills of a twelve-year-old student with ADHD. For this purpose, an intervention has been designed based on a single case study of A1-B-A2 type and mixed paradigm, during nineteen sessions. The data collection instruments were D.N: CAS, d2, MFF-20, field diary and observation scale. Likewise, the intervention used different types of software and technological devices to work on the mentioned aspects. The results show improvement in all areas, except for memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, J. A. (2020). La inclusividad de las TIC. Alumnos con TDAH. En E. Cobos, L. López, A. Molina, A.H. Jaén & M. Padilla (Eds.), Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos: respuestas en la vanguardia de la práctica educativa (pp. 3220-3226). Octaedro.

Álvarez Higuita, A. (2009). Caracterización de la escritura de textos narrativos mediada por un programa de reconocimiento de voz y un procesador de textos en niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad [Tesis doctoral]. Universidad de Antioquía, Medellín, Colombia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/1254

Brickenkamp, R., & Cubero, N. S. (2002). d2, test de atención: Manual. TEA Ediciones.

Buela, G., Carretero, H., De los Santos, M., & Bermúdez, M. P. (2005). MFF-20. Test de Emparejamiento de Figuras Conocidas 20. Adaptación española. 2º edición. TEA Ediciones.

Campos, M. N., López, J. A., & Marín, J. A. (2017). Funcionalidad de las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje en niños diagnosticados con TDAH. En J. Ruiz-Palmero, J. Sánchez-Rodríguez, & E. Sánchez-Rivas (Coords.), Innovación docente y uso de las TIC en educación. UMA Editorial.

Capodieci, A., Serafini, A., Dessuki, A., & Cornoldi, C. (2019). Writing abilities and the role of working memory in children with symptoms of attention deficit and hyperactivity disorder. Child Neuropsychology, 25(1), 103-121. https://doi.org/10.1080/09297049.2018.1441390

Chousa, C., Martínez-Figueira, M. E., & Raposo, M. (2017). Las TIC para la intervención educativa en TDAH: un estudio bibliométrico. Perspectiva educacional. Formación de profesores, 56(3), 142-161. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.56-Iss.3-Art.521

Crisol, E., & Campos, M. N. (2019). Rehabilitación de las funciones ejecutivas en niños de 6 años con TDAH. Un estudio de caso. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 285-306. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9155

Deaño, M. (2007). DN-CAS Das Naglieri. Sistema de Evaluación cognitiva. Ediciones Gersam.

Doval, M. I., Raposo, M., & Martínez-Figueira, M. E. (2013). As tecnoloxías da información e da comunicación na atención das NEAE. En M. E. Martínez-Figueira (Coord.), TIC para a inclusión de alumnado con necesidades específicas de apoio educativo (pp. 9-28). Universidade de Vigo.

Encalada, L. H. (2019). Herramientas TIC en la evaluación diagnóstica de alumnos con necesidades educativas especiales (Tesis doctoral). Universidad del Desarrollo, Santiago de Chile, Chile. https://repositorio.udd.cl/handle/11447/2831

Gil, J., & Megías, A. (2017). Conocimientos sobre el trastorno por déficit de atención con hiperatividad (TDAH) en futuros profesionales del ámbito escolar. Bordón, revista de pedagogía, 69(3), 145-159. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.50278

González, G., & Oliver, R. (2002). La informática en el DAH. Comunicación y Pedagogía, 182, 56-67.

López, J. A., Campos, M. N., Aznar, I., & Rodríguez, C. (2020). Competencia digital del profesorado para la atención al alumnado con dificultades de aprendizaje. Una revisión teórica. REIFOP, 23(2). https://doi.org/10.6018/reifop.419171

Marco, M. (2010). Programas informáticos para trastornos de lectoescritura, Dislexia y/o TDAH. En P. Arnaiz, M. D. Hurtado, & F. J. Soto (Coords.), 25 Años de Integración Escolar en España: Tecnología e Inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario (pp. 1-8). Consejería de Educación, Formación y Empleo.

Rabadán, J. A., Parra, J., & Hernández, E. (2017). Implementación y valoración de medidas educativas ordinarias adoptadas con el alumnado diagnosticado con trastorno por déficit de atención e hiperactividad en la comunidad autónoma de la Región de Murcia. Educación XX1, 20(1), 363-382. https://doi.org/10.5944/educxx1.17516

Raposo, M., & Salgado, A.B. (2015). Estudio sobre la intervención con Software educativo en un caso de TDAH. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 8(2), 121-138.

Rodillo, E. (2015). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en adolescentes. Revista Médica de Clínica Las Condes, 26(1), 52-59. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.005

Published

2021-11-17

How to Cite

Fernández-Menor, I. (2021). Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources. Páginas De Educación, 14(2), 121–131. https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2565

Issue

Section

Brief communication | Best practices

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.