The First EdTech Winter School: Methodological Contributions for Digital Inclusion with Ascending Pedagogical Sense

Authors

  • Alejo González López Ledesma CONICET-UBA-UNGS
  • Luicina Ferrante Wikimedia Argentina
  • Serrana Muniz Plan Ceibal

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v11i1.1555

Keywords:

provocation methodology, research, teacher, education, digital inclusion

Abstract

This review presents the First EdTech Winter School: “Emerging trends and new horizons in the study of education and technology”, organized by Fundación Ceibal in 2017, and its contributions to the conceptualization of teacher training in Argentina and Uruguay. In this three-dimensional approach, the characteristics of teacher education in these countries are first described. Next, the provocation methodology, presented at the event by one of the invited researchers, is discussed and explained in detail. Finally, the possibilities and challenges that this methodology offers for the regional projects of educational technology inclusion are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cobo, C. (2017). La innovación pendiente. Reflexiones (y provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Montevideo, Uruguay: Colección Fundación Ceibal/Debate.
Cuban, L. (2009). Oversold and underused. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Dussel, I., y Quevedo, L. A. (2010). Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Recuperado de http://www.unsam.edu.ar/escuelas/humanidades/actividades/latapi/docs/Dussel-Quevedo.pdf
Fals Borda, O. (1990). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla por la praxis. Bogotá, Colombia: Tercer Mundo Ediciones.
Fundación Ceibal. (2017). Escuela de Invierno en Educación y Tecnologías 2017. Tendencias emergentes y nuevos horizontes en el estudio de la educación y la tecnología. Montevideo, Uruguay: Centro de estudios Fundación Ceibal. Recuperado de http://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/handle/123456789/209
Goodson, I., Knobel, M., Lankshear, C., y Mangan, J. M. (2002). Cyber spaces/social spaces. Nueva York, NY: Palgrave Macmillan.
Lugo, M. T., Kelly, V. E., y Schurmann, S. (2012). Políticas TIC en educación en América Latina: más allá del modelo 1:1. Revista Campus virtuales, 1, 31-42. Recuperado de https://issuu.com/revistacampusvirtuales/docs/1
Latorre, M., Lion, C., Maggio, M., Masnatta, M., Penacca, L., Perosi, M., Pinto, L., y Sarlé, P. (2012). Creaciones, experiencias y horizontes inspiradores. La trama de Conectar Igualdad. Buenos Aires, Argentina: Educ.arS.E-Ministerio de Educación de la Nación.
Maggio, M. (2012a). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Maggio, M. (2012b). Entre la inclusión digital y la recreación de la enseñanza: el modelo 1 a 1 en Argentina. Revista Campus virtuales, 1, 51-64. Recuperado de https://issuu.com/revistacampusvirtuales/docs/1
Murillo Torrecilla, F. (Coord.). (2006). Modelos Innovadores en la Formación Inicial Docente. Estudio de casos de modelos innovadores en la formación docente en América Latina y Europa. OREALC/UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001465/146544s.pdf
Pangrazio, L. (2016). Exploring provocation as a research method in the social sciences. International Journal of Social Research Methodology, 20(2), 1-12. doi:10.1080/13645579.2016.1161346
Severin, E., y Capota, C. (2011). Modelos uno a uno en América Latina y el Caribe: Panorama y perspectivas. Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de https://publications.iadb.org/handle/11319/5485
Tedesco, J. (2012). Educación y justicia social en América Latina. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Terigi, F. (2012). Los saberes de los docentes: formación, elaboración en la experiencia e investigación: documento básico. Buenos Aires, Argentina: Santillana.
Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid, España: Ediciones Morata.

Published

2018-04-04

How to Cite

González López Ledesma, A., Ferrante, L., & Muniz, S. (2018). The First EdTech Winter School: Methodological Contributions for Digital Inclusion with Ascending Pedagogical Sense. Páginas De Educación, 11(1), 83–92. https://doi.org/10.22235/pe.v11i1.1555

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.