Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica

Authors

  • EUGENIA GALLARDO ALLEN Universidad de Costa Rica
  • MAURICIO MOLINA-DELGADO Universidad de Costa Rica
  • REBECA CORDERO CANTILLO Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v9i1.1179

Keywords:

Degree Attainment, survival analysis, Kaplan-Meier, Cox regression, financial aid.

Abstract

The paper analyzes the time frame required for bachelor degree attainment, as well as its relation with socio-demographic variables and academic aptitude. A follow-up study of students entering the University of Costa Rica between 2000 and 2003 was conducted up until 2010. The data were analyzed using Kaplan-Meier survival curves. A higher probability of early graduation was found in women and students enrolled in branch campuses. Moreover, Cox regression models were estimated, showing a negative correlation between the time frame required for obtaining the bachelor degree, on one hand, and the score obtained in an academic aptitude test, the type of high school (public/private), and whether the student had received financial aid from the university, on the other. The results show a trend in students with higher academic aptitude of successfully finishing their studies earlier. Furthermore, socioeconomic condition does not have a significant effect. The authors claim that this pattern is due to the role of the financial aid system of the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

EUGENIA GALLARDO ALLEN, Universidad de Costa Rica

Tiene una maestría en Estadística y actualmente sigue estudios de doctorado en Gobierno y Políticas públicas. Se ha desempañado en el Centro de Evaluación Académica y actualmente es profesora de la Escuela de Estadística y es Directora de Extensión de la Universidad de Costa Rica.

MAURICIO MOLINA-DELGADO, Universidad de Costa Rica

Es doctor en Psicología por la Universidad Aristotélica de Salónica, Grecia. Es catedrático de la Universidad de Costa Rica, profesor de la Escuela de Filosofía e investigador del Instituto de Investigaciones Psicológicas. Actualmente es director de la Maestría en Ciencias Cognoscitivas.

REBECA CORDERO CANTILLO, Universidad de Costa Rica

Obtuvo su maestría en Estadística por la Universidad de Costa Rica. Ha sido investigadora del Instituto de Investigaciones Educativas y actualmente se desempeña en la Oficina de Atención Socioeconómica de dicha universidad.

References

Astin, A.W., & Oseguera, L. (2005). Degree Attainment Rates at American Colleges and Universities. Los Angeles, CA: Higher Education Research Institute at UCLA.

Astin, A.W., & Oseguera, L. (2012). Pre-College and Institutional Influences on Degree Attainment. Seidman, A. (Ed.), College Student Retention: Formula for Student Success (245-277). Washington, DC: American Council on Education/Praeger Series on Higher Education.

Bergeron, D. y Flores, A. (2015). Improving College Access and Degree Attainment Through an Early Guarantee of Federal Financial Aid. Washington, D.C: Center for American Progress.

Carrell, S. E., & Sacerdote, B. (2013). Why do college-going interventions work? Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research.

Carruthers, C.K. & Özek, U. (2016). Losing HOPE: Financial aid and the line between college and work. Economics of education review, 53, 1-15.

CONARE (1993). Perfil de los graduados de Educación Superior Universitaria Estatal. San José, Costa Rica: OPES.

CONARE (2001). La situación laboral y otras características de los graduados de 1998 de las Universidades Estatales. San José, Costa Rica: OPES.

Cox, D.R. (1972). Regression Models and Life-Tables. Journal of the Royal Statistical Society, 34, 187-220.

Cubero, V. M. & Longhi, E. (1995). Validez Predictiva de los Puntajes de Admisión y Confiabilidad de la Prueba de Aptitud Académica. Actualidades en Psicología, 11, 88-89.

Engle, J. y O’Brien, C. (2007). Demography is not destiny: Increasing the graduation rates of low-income college students’ at large public universities. Washington: The Pell Institute.

Fernández, A. y Del Valle, R. (2013). Desigualdad educativa en Costa Rica: La brecha entre estudiantes de colegios públicos y privados. Análisis con los resultados de la evaluación internacional PISA. Revista CEPAL, 111, 37-57.

Gómez, G (2004) Análisis de supervivencia. Barcelona, España.

Hosmer, D.W., Lemeshow, S. y Sturdivant, R.X. (2013). Applied logistic regression. Hoboken, NJ: John Wiley.

Jiménez-Alfaro, K. y Morales-Fernández, E (2010). Validez predictiva del Promedio de Admisión de la Universidad de Costa Rica y sus componentes. Actualidades en Psicología, 23, 21-55.

Kaplan, E. L. & Meier, P (1958). Nonparametric Estimation from Incomplete Observations. Journal of the American Statistical Association, 53, 457-481.

Montero, E y Villalobos, J. (2004). Estudio Comparativo del Promedio de Admisión a la Universidad de Costa Rica y sus Componentes: Aplicación del Año 2001. San José, Costa Rica: Programa Permanente de la Prueba de Aptitud Académica, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica.

Montero, E., Rojas-Rojas, E., Negrín-Hernández, M., y Francis-Salazar, S. (2015). Efecto de una capacitación sobre los puntajes de la prueba de admisión de la Universidad de Costa Rica: una aproximación bayesiana. Actualidades en Psicología, 119, 115-139.

Programa Estado de la Nación (2015). Vigésimo primer Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica: PEN.

Reglamento del Proceso de Admisión mediante la Prueba de Aptitud Académica (2003). Gaceta Universitaria Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica, 7 de marzo del 2003.

Published

2016-06-29

How to Cite

GALLARDO ALLEN, E., MOLINA-DELGADO, M., & CORDERO CANTILLO, R. (2016). Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica. Páginas De Educación, 9(1), 45–76. https://doi.org/10.22235/pe.v9i1.1179

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.