Social representations about the COVID-19 pandemic of Chilean higher education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v15i2.2280

Keywords:

COVID-19, pandemic, social representations, structural model, health psychology

Abstract

The COVID 19 has caused multiple effects on the physical and mental health of the world’s population. From the psychosocial perspective, this study proposes to understand the social representations about the COVID-19 pandemic of Chilean higher education students. The participants were a total of 92 Chilean higher education students. Data collection was carried out using a questionnaire of social representations, which included the following stimulus words: (a) COVID-19, (b) quarantine, and (c) social distancing. The data were analyzed using natural semantic network analysis. The results showed that the thematic categories of the COVID-19 are mainly related to biological, emotional and value aspects. For quarantine and social distancing, thematic categories are related to emotional and value aspects. The results are discussed based on the understanding of the categories of thought that promote behavior in the context of a health emergency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, I. (2002). Aspectos éticos en la investigación científica. Ciencia y Enfermería, 8(1), 15-18. doi: https://doi.org//10.4067/S0717-95532002000100003

Caniuqueo, A., Hernández-Mosqueira, C., Troyano, A. Riquelme, D., Vargas, A., Vargas, R. & Fernandes, J. (2018). Representaciones sociales: el significado de la educación física para los estudiantes de esa disciplina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 104-111. doi: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1497

Carrasquilla, D., González, G., Camargo, D., Soto, N., & Ramos, E. (2019). Representaciones sociales de salud, enfermedad y cuidado cultural en músicos tradicionales. Revista Cubana De Enfermería, 35(1).

Castañeda, A. (2016). Las redes semánticas naturales como estrategia metodológica para conocer las representaciones sociales acerca de la investigación en el contexto de la formación profesional de los comunicadores. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, XXII(43), 123-168.

Conejo, L., Chaverri-Chaves, P., & León-González, S. (2020). Las familias y la pandemia del COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24(Suplemento), 37-40. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-s.10

Guzmán, M. O., Guzmán, M. A. O., & Guzmán, M. G. O. (2011). Representación infantil de la influenza A, a través de un dibujo a tema. Psicologia para América Latina, (22), 1-13.

Hinojosa, G. (2008). El tratamiento estadístico de las redes semánticas naturales. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XVIII(1), 133-154.

Höijer, B. (2011). Social Representations Theory. Nordicom Review, 32(2), 3-16. doi: https://doi.org/10.1515/nor-2017-0109

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología social II. Pensamiento y vida social (pp. 469-493). Barcelona, España: Editorial Paidós.

Johnson M. C., Saletti-Cuesta L., & Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva, 25(Suppl. 1), 2447-2456. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10472020

Lin, Y., Huang, L., Nie, S., Liu, Z., Yu, H., Yan, W., & Xu, Y. (2011). Knowledge, Attitudes and Practices (KAP) related to the Pandemic (H1N1) 2009 among Chinese General Population: a Telephone Survey. BMC Infect Dis 11, 128. doi: https://doi.org/10.1186/1471-2334-11-128

Marková, I. (2017). The making of the theory of social representations. Cadernos de Pesquisa, 47(163), 358-375. doi: https://doi.org/10.1590/198053143760

Organización Mundial de la Salud [OMS] (s.f.). Alerta y Respuesta Mundiales (GAR). Recuperado de https://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pandemic/es/

Páez, D. & Pérez, J. (2020). Social representations of COVID-19. International Journal of Social Psychology, 35(3), 600-610. doi: https://doi.org/10.1080/02134748.2020.1783852

Pérez, C. (2020). Actitudes frecuentes en una población de Alamar ante la COVID 19 en tiempo real. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(5), e3411.

Rateau, P., & Lo Monaco, G. (2013). La Teoría de las Representaciones Sociales: Orientaciones conceptuales, campos de aplicaciones y método. CES Psicología, 6(1), 22-42.

Rodríguez, G., Gil J., & García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. España: Ediciones Aljibe.

Roy, D., Tripathy, S., Kar, S. K., Sharma, N., Verma, S. K., & Kaushal, V. (2020). Study of knowledge, attitude, anxiety & perceived mental healthcare need in Indian population during COVID-19 pandemic. Asian journal of psychiatry, 51, 102083. doi: https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102083

Rubira-García, R., & Puebla-Martínez, B. (2018). Representaciones sociales y comunicación: apuntes teóricos para un diálogo interdisciplinar inconcluso. Convergencia, 25(76), 147-167. doi: https://doi.org/10.29101/crcs.v25i76.4590

Torres-López, T. M., Matsui, O. J., & Aranda, C. (2012). Dimensiones culturales del concepto de influenza humana en estudiantes y docentes de ciencias de la salud que favorecen o dificultan su prevención. Desacatos, (39), 45-56.

Torres-López, T. M., Núñez-Sandoval, Y. C., & De la Cruz-Villarreal, A. (2017). Representaciones sociales de la influenza humana de adolescentes de la ciudad de Guadalajara, México. Actualidades en Psicología, 31(122), 17-30. doi: https://doi.org/10.15517/ap.v31i122.24578

Urzúa, A., Vera-Villarroel, P., Caqueo-Urízar, A., & Polanco-Carrasco, R. (2020). La Psicología en la prevención y manejo del COVID-19. Aportes desde la evidencia inicial. Terapia psicológica, 38(1), 103-118. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-48082020000100103

Vergara, M. C. (2008). La naturaleza de las representaciones sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(1), 55-80.

Published

2021-08-26

How to Cite

Salas-Durán, K., Vergara-Morales, J., & Ogueda, J.-P. (2021). Social representations about the COVID-19 pandemic of Chilean higher education students. Ciencias Psicológicas, 15(2), e-2280. https://doi.org/10.22235/cp.v15i2.2280

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.