SOCIAL ABILITIES IN PRE-SCHOOL CHILDREN IN POVERTY ENVIRONMENTS

Authors

  • Ana Betina Lacunza Universidad Nacional de Tucumán
  • Norma Contini de González Universidad Nacional de Tucumán

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v3i1.137

Keywords:

social abilities, pre-school children, poverty

Abstract

Research has shown a close relationship between social competence in childhood and the subsequent social performance. The study of social abilities in childhood focuses on preventing difficulties with adaption and facilitating the development of personal resources in different contexts. The aim of this work was to describe a series of social abilities in 318 children between 3 and 5 years old from San Miguel de Tucumán, Argentina who live under poverty conditions. Taking into consideration the socioeconomic level, a Scale on Social Abilities and a sociodemographic survey were administered to parents. The results showed no statistically significant differences in relation to poverty levels and the children’s sex. The quality of the social abilities described was subsequently analyzed. The results show that, despite the context of poverty, the children involved showed positive social abilities; therefore, these abilities are considered as a health resource.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainsworth, M. (1974). The development of Infant- Mother Attachment. Review of Child Development. Chicago: Chicago Press.

Alvarez, A., Alvarez-Monteserín, M., Cañas, A., Jiménez, S. & Petit, M. (1990). Desarrollo de las habilidades sociales en niños de 3-6 años. Guía práctica para padres y profesores. Madrid: Aprendizaje Visor.

Berk, L. & Winsler, A. (1995). Scaffolding children’s learning: Vygotsky and early childhood education. Washington, D. C.: National Association for the Education of Young Children.

Bowlby, J. (1983). La pérdida afectiva. Tristeza y depresión. Buenos Aires: Paidos.

Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Madrid: Morata.

Bowlby, J. (1989). Una base segura. Aplicaciones clínicas de una teoría del apego. Buenos Aires: Paidos.

Caballo, V. (1993). Relaciones entre diversas medidas conductuales y de autoinforme de las habilidades sociales. Psicología Conductual, 1, 73-99.

Caballo, V. (2005). Manual de Evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. (6° Edición). Madrid: Siglo XXI Editores.

Casullo, M. & Fernández Liporace, M. (2005). Los estilos de apego. Teoría y medición. Buenos Aires: JVE ediciones.

Crespo Rica, S. (2006). Comportamiento social en la infancia. Trabajo presentado en el V Congreso Internacional “Educación y Sociedad”. Disponible en: http://congreso.codoli.org/area_3/Crespo-Rica3.pdf

David, K. & Murphy, B. (2007). Interparental conflict and preschoolers’ peer relations. The moderating roles of temperament and gender. Social development, 16 (1), 1-23.

De Miguel, A. & Pelechano Barberá, V. (1996). Programa de entrenamiento en fases de solución de problemas para ancianos. En V. Pelechano Barberá (Coord.) (1996), Habilidades interpersonales: teoría mínima y programas de intervención (pp. 743-766). Vol III. Valencia: Promolibro.

Delval, J. (1994). El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI Editores.

Dunn, J. (1988). Los comienzos de la comprensión social. Buenos Aires: Nueva Visión.

Fernández Ballesteros, R. (1994). Evaluación conductual hoy. Un enfoque para el cambio en psicología clínica y de la salud. Madrid: Pirámide.

Flavell, J. (1993). El desarrollo cognitivo. Madrid: Visor.

Forns i Santacana, M. (1993). Evaluación psicológica infantil. Barcelona: Barcanova.

Garaigordobil, M. & García de Galdeano, P. (2006). Empatía en niños de 10 a 12 años. Psicothema, 18 (2), 180-186.

Gardner, H. (1994). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Méjico: Fondo de Cultura Económica.

Garner, P. & Power, T. (1996). Preschoolers Emotional Control in the Disappointment Paradigm and its relation to Temperament, Emotional Knowledge and Family Expressiveness. Child Development, 67 (4), 1406-1419.

Garner, P., Robertson, S. & Smith, G. (1997). Preschool Children’s Emotional Expressions with peers: the roles of gender and emotion socialization. Journal Sex Roles, 36 (11-12), 675-691.

Gil Rodríguez, F., León Rubio, J. & Jarana Expósito, L. (Eds). (1995). Habilidades sociales y salud. Madrid: Pirámide.

Gottman, J..M. (1983). How children become friends. Monograph of the Society for Research in Child Development, 48 (3, Serial No. 108).

Gresham, F. (1988). Social skills: Conceptual and applied aspects of assessment, training and social validation. En J. Witt, S. Elliott & F. Gresham (Comps.), Handbook of Behavior Therapy in Education, (pp. pp. 523-546). Nueva York: Plenum Press.

Griffa, M. & Moreno, J. (2005). Claves para una Psicología del Desarrollo. Vida prenatal. Etapas de la niñez. Buenos Aires: Lugar Editorial. Volumen 1.

Hartup, W. (1992). Having friends, making friends, and keeping friends: Relationships as educational contexts. ERIC Digest. Champaign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education

Hoffman, L., Paris, S. & Hall, E. (1995). Psicología del Desarrollo hoy. Madrid: Mc Graw-Hill. Volumen 1 (6º Edición).

Ison, M (1997). Déficits en habilidades sociales en niños con conductas problema. Revista Interamericana de Psicología, 3 (2), 243-255.

Kaye, K. (1982). The mental and social life of babies. Londres: Methuen.

Kennedy, J. (1992). Relationship of maternal beliefs and childrearing strategies to social competence in preschool children. Child Study Journal, 22 (1), 39-61.

Lacunza, A. (2005). Escala de Habilidades Sociales para niños de 5 años. Instrumento inédito.

Lacunza, A. (2007). Inteligencia y Desnutrición. La evaluación de las habilidades cognitivas y sociales en niños de Tucumán en contextos de pobreza. Tesis Doctoral.

Lacunza, A., Castro Solano, A. & Contini, N. (2008). Las habilidades sociales preescolares: construcción y validación de una escala para niños de contextos de pobreza. Revista de Psicología, Pontificia Universidad Católica del Perú (en prensa).

Larsen, J., To, Y. & Fireman, G. (2007). Children’s understanding and experience of mixed emotions. Psychological Science, 18 (2), 186-191.

López, F. & Fuentes Rebollo, M. (1994). Revisión, análisis y clasificación de los estudios sobre desarrollo social. Infancia y Aprendizaje, 67-68, 163-185.

Maganto Mateo, C. & Cruz Saez, S. (2001). Multitécnicas y multimétodos en la evaluación de la primera infancia. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 12, (2), 149-181.

McClelland, M. & Morrison, F. (2003). The emergent of learning- related social skills in preschool children. Early Childhood Research Quarterly, 18 (2), 206-224.

Merrell, K. & Gimpel, G. (1998). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. Mahwa, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.

Merrell, K.W. (2002). Preschool and Kindergarten Behaviour Rating Scales (PKBS-2). Austin, TX: PRO-ED.

Michelson, L., Sugai, D., Wood, R. & Kazdin, A. (1987). Las habilidades sociales en la infancia: Evaluación y tratamiento. Barcelona: Martínez Roca.

Monjas Casares, M. & González Moreno, B. (1998). Las habilidades sociales en el curriculo (Serie Colección N° 146). España: Centro de Investigación y Documentación Educativa- CIDE. España, Nº 146.

Monjas Casares, M. (2002). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y niñas en edad escolar. Madrid: CEPE.

Nabors, L., Willoughby, J. & Badawi, M. (1999). Relations between Activities and Cooperative Playground Interactions for Preschool-Age Children with Special Needs. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 11 (4), 339-352.

Navarro, E. (2004). Género y relaciones personales íntimas. En E. Barberá, y I. Martínez (Coord.), Psicología y Género (pp. 171-192). Madrid: Pearson Educación.

Oiberman, A. Mansilla, M. & Orellana, L. (2002) Nacer y Pensar. Construcción de la Escala de Inteligencia Sensorio-motriz (EAIS) de 6 meses a 2 años. Vol.1 Buenos Aires: Ediciones CIIPME-CONICET.

Ortíz, M, Fuentes, M. & López, F. (1999). Desarrollo socioafectivo en la primera infancia. En J. Palacios, A. Marchesi & C. Coll (Comps.), Desarrollo psicológico y Educación (pp. 151-175). Madrid: Alianza (2º edición).

Ovejero Bernal, A. (1998). Las habilidades sociales y su entrenamiento en el ámbito escolar. En Gil, F. & León, J. (comp.), Habilidades sociales. Teoría, investigación e intervención (pp. 169-185). Madrid: Síntesis Psicológica.

Papalia, D, Wendkos Olds, S. & Feldman, R. (2001) Psicología del desarrollo. Colombia: Mc Graw- Hill (8º edición).

Pérez Fernández, J. & Garaigordobil Landazabal, M. (2004). Relaciones de la socialización con inteligencia, autoconcepto y otros rasgos de la personalidad en niños de 6 años. Apuntes de Psicología, 22 (2), 153-169.

Piaget, J. & Inhelder, B. (2000). Psicología del niño. Madrid: Morata. Publicado por primera vez en 1969.

Prieto Ursua, M. (2000). Variables psicológicas relevantes en el estudio de los menores con trastornos psíquicos. Ponencia presentada en el I Congreso Hispano-Portugués de Psicología, 21 al 23 de setiembre, Santiago de Compostela. Disponible en: http://www.fedap.es/congreso_santiago/trabajos/mprieto2.htm.

Roa Capilla, M. & Del Barrio Gándara, M. (2003). Estructuras de personalidad materna: su implicación en los problemas infantiles. Revista Iberoamericana de Diagnostico y Evaluación Psicológica, 16 (2), 53- 69.

Sendín, M. (2000). Diagnóstico psicológico. Bases conceptuales y guía práctica en los contextos clínico y educativo. Madrid: Psimática.

Shaffer, H. (1990). Making decisions about children. Oxford: Blackwell Publishers.

Wellman, H. (1990). The child’s theory of mind. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Published

2009-05-30

How to Cite

Lacunza, A. B., & Contini de González, N. (2009). SOCIAL ABILITIES IN PRE-SCHOOL CHILDREN IN POVERTY ENVIRONMENTS. Ciencias Psicológicas, 3(1), 57–66. https://doi.org/10.22235/cp.v3i1.137

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.