PARENT STYLES AND FAMILY QUALITY OF LIFE IN DOLESCENTS PRESENTING DISRUPTIVE BEHAVIOR
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v7i1.1177Keywords:
parenting styles, family, quality of life, disruptive behaviorAbstract
This research aims to investigate the relationship between Parental Styles and Family Quality of Life, in parents of preteens who exhibit disruptive behavior in classroom. The work reported in this paper corresponds to a quantitative, descriptive, and correlational study. Variables were measured through the Family Quality of Life Scale ([ECVF] Summers, Hoffman, Marquis, Turnbull & Poston, 2005), and the Parenting styles and dimensions questionnaire, ([PSDQ] Robinson, Mandleco, Olsen & Hart,1995). The sample was composed of 46 families including father, mother and son / daughter, (11 - 13 years old), in a private basic school of Chillán, Chile, exhibiting behavioral problems at school. Results showed parenting style dominant in both parents was authoritative. Furthermore, significant correlations were found between variables authoritative parenting style, and quality family of life.Downloads
References
Aluja, A., Del Barrio, V., & García, L. (2007). Personality, social values, and marital satisfaction as predictors of parents’ rearing styles. International journal of clinical and health psychology, Vol. 7 (3), 725-737.
Aron, A., y Milicic, N. (1999). Clima Social Escolar y Desarrollo Personal. Un programa de mejoramiento. Santiago de Chile: Andrés Bello.
Álvarez, M. (2002). Nadie nos Enseña a Ser Padres. Manual de apoyo para padres y educadores (2a ed.). Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile.
Baumrind, D. (2005). Patterns of Parental Authority and Adolescent Autonomy. New directions for child and adolescent development, 108, 61-69.
Céspedes, A. (2007). Niños con Pataletas, Adolescentes Desafiantes. Cómo manejar los trastornos de conductas en los hijos (5a ed.). Santiago de Chile: Unlimited S. A.
Céspedes, A. (2008). Educar las Emociones, educar para la vida. Santiago de Chile: B Chile.
Gubbins, V. y Berger, C. (Ed.) (2004). Pensar el Desarrollo Familiar: una perspectiva transdisciplinaria. Santiago: Centro de Estudios de las Familias. Escuela de Psicología. Universidad Alberto Hurtado.
Goleman, D. (1997). La Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.
Hernandez, R., Fernandez, C., y Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación (3ª ed.). México : Mcgraw-Hill Interamericana.
Ison, M. (2004). Características familiares y habilidades sociocognitivas en niños con conductas disruptivas. Revista latinoamericana de psicología, 36 (2), 257-268
Jiménez, A. B. (2005). Modelos y realidades de la familia actual. Madrid: Fundamentos
Lyford – Pike, A. (1997). Ternura y Firmeza con los Hijos (5ª ed.). Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile.
Mestre, M., Tur, A., Samper, P., Nácher, M., y Cortés, M. (2007). Estilos de crianza en la adolescencia y su relación con el comportamiento prosocial. Revista latinoamericana de psicología, 39 (2), 211-225.
Marfull, M. (2010). Exploring Relationships among Parenting Styles, Choices, and Family Quality of Life among Chilean Parents of Pre-schoolers with and without Developmental Disabilities (Tesis de Maestría). Recuperado de http://digitool.Library.McGill.CA:80/R/-?func=dbin-jump-full&object_id=97166&silo_library=GEN01
Mestre, M., Frías, M., y Samper, P. (2004). Personalidad y contexto familiar como factores predictores de la disposición prosocial y antisocial de los adolescentes. Revista latinoamericana de psicología, 36 (3), 445 – 457.
Montesinos, R. (2002). Las rutas de las masculinidad. Ensayo sobre el cambio cultural y el mundo moderno. Gedisa: Barcelona.
Nácher, M., Cortés, M., Mestre, M., Samper, P., y Tur, A. (2004). Estilos de crianza y agresividad en la infancia. Iberpsicología: Revista Electrónica de la Federación española de Asociaciones de Psicología, 10, (6). Recuperado de http://biblioteca.universia.net/html_bura/ficha/params/id/1271987.html
Navarro, D., García-Heras, S., Carrasco, O. y Casas, A. (2008). Calidad de vida, apoyo social y deterioro en una muestra de personas con trastorno mental grave. Revista Intervención Psicosocial, 17 (3), 321-336 doi: 10.4321/S1132-05592008000300008
Papalia, D., Wendkos, S., y Duskin, R. (2005). Psicología del Desarrollo, de la Infancia a la Adolescencia. (9ª ed.). México: Mcgraw-Hill Interamericana.
Park, J., Turnbull, A., & Turnbull, R. (2002). Impacts of poverty on quality of life in families of children with disabilities. Exceptional Children, 68, 151-170.
Robinson, C., Mandleco, B., Olsen, S., & Hart, C. (1995). Authoritative, Authoritarian, And Permissive Parenting Practices: development of a new measure. Psychological Reports, 77, 819-830.
Román, M., y Murillo, F. J. (2011). América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Revista Cepal, Nº 104, 37-54. Recuperado de http://www.eclac.cl/publicaciones/xml/3/44073/RVE104RomanMurillo.pdf
Schalock, R. L., y Verdugo, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38 (4), 21-36.
Shure, M. (1998). Puedo Resolver Problemas: Un Currículo Para Prevenir Conductas de Alto Riesgo en los Niños. Buenos Aires: Paidós
Smilkstein, G., Ashworth, C., & Montano, D. (1982).Validity and reliability of the Family APGAR as a test of family function. Journal Family Practising, 15, 303-11.
Summers, J., Hoffman, L., Marquis, J., Turnbull, A., & Poston, D. (2005). Parent Satisfaction With Their Partnerships With Professionals Across Different Ages of Their Children. Topics in Early Childhood Special Education, 25(1), 48-58
Urzúa, A., Godoy, J., y Ocayo, K. (2011). Competencias parentales percibidas y calidad de vida. Rev. Chilena de Pediatría, 82 (4), 300-310.
Valenzuela, S., Tironi, E., y Scolly, T. (2006). El Eslabón Perdido. Familia, modernización y bienestar en Chile. Santiago de Chile: Taurus.
Verdugo, M., Córdoba, L., & Gómez, J. (2005). Spanish version Family Quality of Life Survey. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 794-798
Winsler, A., Madigan, A., & Aquilino, S. (1st Quarter 2005). Correspondence between maternal and paternal parenting styles in early childhood. Early Childhood Research Quarterly, 20(1), 1-12.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Universidad Católica del Uruguay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.