Violence and Sexual Desire in Luis Buñuel: Case Study of Él (This Strange Passion, 1953) and Ese Oscuro Objeto del Deseo (1977)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v38.3870

Keywords:

Luis Buñuel, Spanish cinema, sexuality, violence, Mexican cinema

Abstract

Violence originated by excessive desire is one of the most important themes in Buñuel’s filmography. The hypothesis of this article is that Luis Buñuel handles a platonic-psychoanalytic conception of desire as a feeling destined to constant frustration, in the sense that it is always desire for what is not possessed in the present. From the analysis of the films Él (This Strange Passion, 1953) and Ese oscuro objeto del deseo (1977) it is observed that, through the handling of characters full of insecurities and deficiencies, violence becomes a daily currency and a characteristic element that crosses not only the films under study, but also the extensive work of the Aragonese filmmaker.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bazin, A. (1977). El cine de la crueldad. Mensajero.

Bermúdez, X. (2000). Buñuel: espejo y sueño. Ediciones de la Mirada.

Bordwell, D., & Thompson, K. (2010). Film History. An Introduction. McGraw Hill.

Breton, A. (1996). Buñuel la mirada del siglo. Museo Nacional de Arte Reina.

Buñuel, L. (1982). Mi último suspiro. Debolsillo.

Butler, R. (2014). The Žižek’s Dictionary. Routledge.

Conde Soto, F. (2019). El objeto del deseo: producción deseante en el esquizoanálisis de Deleuze y Guattari o falta en la teoría psicoanalítica de Jacques Lacan. Pensamiento, 75(285) 963-982. https://doi.org/10.14422/pen.v75.i285.y2019.009

Cummings, G. (2004). Él: De Mercedes Pinto a Luis Buñuel. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 30(1), 75–92. https://doi.org/10.15517/rfl.v30i1.4455

Freud, S. (1991). Proyecto de psicología para neurólogos. Alianza. (Obra original publicada en 1895)

Freud, S. (1992). Fetichismo. En S. Freud, Obras completas. Tomo XXI (pp. 147-152). Amorrortu. (Obra original publicada en 1927)

Gascón-Vera, E. (1993). La imaginación sin límites: Sade en Buñuel. Turia, (26), 154-168.

Gerber, D. (2007). Pierre Louys, Buñuel y la mujer. Tramas, (8), 57–66. https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/146

Horsley, J. (1999). The Blood Poets (vol. 1-2). The Scarecrow Press.

Jay Schneider, S. (2004). New Hollywood Violence. Manchester University Press.

Kendrick, J. (2009a). Film Violence. History, Ideology, Genre. Wallflower

Kendrick, J. (2009b). Hollywood Bloodshed. Violence in 1980s American Cinema. Southern Illinois University Press.

Louys, P. (2005). La mujer y el pelele. Cátedra. (Obra original publicada en 1898)

Mulvey, L. (2001). Placer visual y cine narrativo. En B. Wallis (Ed.), Arte después de la modernidad (pp. 365-377). Akal.

Oeler, K. (2009). A Grammar of Murder. The University of Chicago Press.

Organización Mundial de la Salud. (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/67411/?sequence=1

Paranaguá, P. A. (2001). Él. Paidós.

Pinto, M. (1929). Él. Editorial de la Casa del Estudiante.

Platón. (2022). Diálogos III. Fedón, Banquete y Fedro. Gredos. (Obra original publicada ca. 385-370 A.E.C.)

Prince, S. (1998). Savage Cinema: Sam Peckinpah and the Rise of Ultraviolent Films. University of Texas Press.

Prince, S. (2000). Screening Violence. The Athlone Press.

Prince, S. (2003). Classical Film Violence. Designing and Regulating Brutality in Hollywood Cinema, 1930-1968. Rutgers University Press.

Rodríguez-Hage, T. (2002). Buñuel, Pinto y las fuentes del film Él. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/bunuel-pinto-y-las-fuentes-de-film-el--0/html/ffa6367c-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html

Rothman, W. (2001), Violence and Film en: Slocum, J. D. (2001). Violence and American Cinema. Routledge.

Slavoj Žižek on the Desert of Post-Ideology. (2016, 1 de enero). TIFF. https://www.tiff.net/the-review/slavoj-zizek-on-the-desert-of-post-ideology/

Slocum, J. D. (2001). Violence and American Cinema. Routledge.

Susperregui, E. (2017, 23 de octubre). ¿Qué es el deseo? Eva Susperregui López Psicóloga-Psicoanalista. https://psiqueayuda.com/que-es-el-deseo/

Filmes

Buñuel, L. (Director). (1929). Un chien andalou/Un perro andaluz [Película]. Luis Buñuel.

Buñuel, L. (Director). (1930). L’âge d’or / La edad de oro [Película]. Vicomte de Nouailles.

Buñuel, L. (Director). (1933). Las Hurdes, tierra sin pan [Película]. Luis Buñuel.

Buñuel, L. (Director). (1947). Gran Casino [Película]. Anáhuac.

Buñuel, L. (Director). (1950). Los olvidados [Película]. Ultramar Films.

Buñuel, L. (Director). (1953). Él [Película]. Ultramar Films.

Buñuel, L. (Director). (1959). Nazarín [Película]. Producciones Barbachano Ponce.

Buñuel, L. (Director). (1961). Viridiana [Película]. Unión Industrial Cinematográfica.

Buñuel, L. (Director). (1965). Simón del Desierto [Película]. Gustavo Alatriste.

Buñuel, L. (Director). (1970). Tristana [Película]. Época Films.

Buñuel, L. (Director). (1977). Ese oscuro objeto del deseo [Película]. Les films Galaxie.

Hitchcock, A. (Director). (1959). Vertigo [Película]. Paramount Pictures.

Published

2024-06-28

How to Cite

Serrano Álvarez, A., & Finol, L. (2024). Violence and Sexual Desire in Luis Buñuel: Case Study of Él (This Strange Passion, 1953) and Ese Oscuro Objeto del Deseo (1977). Dixit, 38, e3870. https://doi.org/10.22235/d.v38.3870

Issue

Section

Research articles