On Accreditation in Arts. A review of the processes of curricular innovation in the Faculty of Arts of Universidad de Chile.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d34.2597

Keywords:

art, theatre, curricular innovation, didactics, validation

Abstract

The purpose of this article is to offer some reflections on the academic accreditation processes within the framework of the arts based on a critical relationship on the stages that lead to the implementation of a curricular innovation plan in the Theater Department of the University of Chile. In addition to offering a brief historical induction, this writing allows to know the disciplinary, curricular and didactic dimensions of the process, together with offering an impression from the teaching experience both on the stage of elaboration of the new plan, as well as on the reception by the academic faculty. . The views inscribed in this essay allow us to deduce the complexity of a process in which its authors - varying the various perspectives and positions in relation to the object - try to offer a story based on a situated experience, and, therefore, particular but that At the same time, it allows us to think about central aspects of the relationship between Art, University, Education and Society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Héctor Ponce de la Fuente, Universidad de Chile

Doctor en Semiótica, Universidad Nacional de Córdoba, y egresado del Doctorado en Literatura de la Universidad de Chile. Realiza actualmente el Posdoctorado en Ciencias Sociales en el Centro de Estudios Avanzados de la Universidad Nacional de Córdoba. Académico y Coordinador de Investigación del Departamento de Teatro, Facultad de Artes, Universidad de Chile.

Paulo Olivares Rojas, Universidad de Chile

Doctor en Filología Hispánica, Universidad Complutense de Madrid, y Magíster en Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Académico y Jefe de Carrera de la Licenciatura en Artes mención Actuación del Departamento de Teatro, Facultad de Artes, Universidad de Chile. Ha sido Director de Investigación y Director Académico de la Facultad de Artes de la Universidad de Chile.

Camilo Rossel Gallardo, Universidad de Chile

Doctor en Filosofía mención Estética y Teoría del Arte, Universidad de Chile y Licenciado en Artes mención Teoría de la Música de la misma Universidad. Académico y Sub-Director del Departamento de Teatro, Facultad de Artes, Universidad de Chile.

References

Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte (T. Kauf Trad.). Barcelona, España: Anagrama.

Bourdieu, P. (2003). Creencia artística y bienes simbólicos. Elementos para una sociología de la cultura. Córdoba-Buenos Aires, Argentina: Aurelia Rivera Grupo Editorial.

Eco, U. (1968). Apocalípticos e integrados (Trad. de Andrés Boglar). Barcelona, España: Lumen.

Gombrich, E. (1997). Gombrich esencial. Textos escogidos sobre arte y cultura. London-New York: Phaidon Press.

Errázuriz, L. H. (1994). Historia de un área marginal. La enseñanza artística en Chile (1797-1993). Santiago de Chile, Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Orbeta, A. (2015). Educación artística. Investigación, propuestas y experiencias recientes. Santiago de Chile, Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Martín-Barbero, J. (2010). Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Santiago de Chile, Chile: Fondo de Cultura Económica.

Peters, T. (2020). Sociología(s) del arte y de las políticas culturales. Santiago de Chile, Chile: Ediciones Metales Pesados.

Troncoso, K., y Hawes, G. (2007). Esquema general para los procesos de transformación curricular en el marco de las profesiones universitarias. Santiago de Chile, Chile: Universidad de Chile.

Williams, R. (1994). Sociología de la cultura (Trad. de Graziella Baravalle). Barcelona, España: Paidós.

Williams, R. (2012). Cultura y materialismo (Trad. de Alejandro Droznes). Buenos Aires, Argentina: La Marca Editora.

Published

2021-06-23

How to Cite

Ponce de la Fuente, H., Olivares Rojas, P., & Rossel Gallardo, C. (2021). On Accreditation in Arts. A review of the processes of curricular innovation in the Faculty of Arts of Universidad de Chile. Dixit, (34), 105–114. https://doi.org/10.22235/d34.2597

Issue

Section

Ensayo