Subscribers’ Behavior on YouTube: EnchufeTv Channel Case Study

Authors

  • Elier González-Martínez Universidad Politécnica Salesiana de Ecuador
  • Diego Alejandro Chica Freire Universidad Politécnica Salesiana de Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i28.1581

Keywords:

influence, YouTube channel, subscribers, youtubers, videos

Abstract

This research analyzed the behavior of subscribers of the YouTube channel EnchufeTv, from Ecuador, to observe if its contents influence those who consume them. Using a mixed methodological approach, a questionnaire was applied to a sample in the city of Guayaquil and interviews with some subscribers were conducted in order to contrast both data. The results showed that subscribers are influenced by EnchufeTv, in terms of their tastes and the ways in which videos reflect reality. However, they perceive advertising in the content as a barrier to communication and don’t feel attracted to complementary products, which is why an idea of the channel as a brand is not strongly perceived.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá Casillas, M. G. (2017). La Galaxia Internet: Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad, de Manuel Castells. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62(231), 407–412. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(17)30051-X

Bañuelos, J. (2009). YouTube como plataforma de la sociedad del espectáculo. Razón y Palabra, 14(66). Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/n66/varia/jbanuelos.pdf

Bhatia, A. (2018). Interdiscursive performance in digital professions: The case of YouTube tutorials. Journal of Pragmatics, 124, 106-120. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2017.11.001

Borda, L. (2015). Fanatismo y redes de reciprocidad. La Trama de la Comunicación, 19, 67-87.

Bruner, G. C. (2009). Marketing Scales Handbook. Compilation of Multi-Item Measures for Consumer Behavior & Advertising Research (Volume 6). Fort Worth, TX: GCBII Productions.

CaELiKe. (2 de diciembre de 2016). ¿Odio a Yuya??? [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=UaqdF-pf37M&t=119s

Carver, C., y Sheier, M. (2014). Teorías de la personalidad. Ciudad de México, México: Pearson.

Dehghani, M., Khorram, M., Ramezani, I., y Sali, R. (2016). Evaluating the influence of YouTube advertising for attraction of young customers. Computers in Human Behavior, 59, 165-172. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.01.037

Delgado, O. A. C., y Torres, J. L. S. (2007). Aproximación teórica de la lealtad de marca: Enfoques y valoraciones. Cuadernos de gestión, 7(2), 69-81.

Dynel, M. (2014). Participation framework underlying YouTube interaction. Journal of Pragmatics, 73, 37–52. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2014.04.001

Fägersten, K. B. (2017). The role of swearing in creating an online persona: The case of YouTuber PewDiePie. Discourse, Context & Media, 18, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2017.04.002

Galindo, J. (2015). Erving Goffman y el orden de la interacción. Acta Sociológica, 66, 11-34. https://doi.org/10.1016/j.acso.2014.11.002

García Jiménez, A., Catalina-García, B., y López de Ayala, M. C. (2016). Adolescents and Youtube: Creation, participation and consumption. Prisma Social, (1), 60-89. Recuperado de http://revistaprismasocial.es/article/view/1314/1378

Hartmann, P., Ibáñez, V. A., y Sainz, F. J. F. (2002). El efecto del posicionamiento en la lealtad del cliente: Un análisis empírico para el caso de Iberdrola. Cuadernos de gestión, 2(2), 103-118.

Hernández, D. [Daiana Hernández]. (26 de febrero de 2017). ¿Qué youtubers me caen mal? [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=-PQqKzLFGWI

Hernando Lodos, D. G. (2011). Lo emocional en las marcas. Recuperado de http://www.palermo.edu/dyc/opendc/opendc2011_1/036.pdf

Herrera A., J. M. (2016). Youtubers y redes sociales: adiós al mercadeo que solíamos conocer y entender. Revista Colombiana de Ortopedia y Traumatología, 30(4), 123–125. https://doi.org/10.1016/j.rccot.2016.11.009

Igartua, J. J. (2008). Identificación con los personajes y persuasión incidental a través de la ficción cinematográfica. Escritos de Psicología, 2(1), 42–53.

Jasso Medrano, J. L., López Rosales, F., y Díaz Loving, R. (2017). Conducta adictiva a las redes sociales y su relación con el uso problemático del móvil. Acta de Investigación Psicológica, 7(3), 2832–2838. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.11.001

Jaramillo, J. P. [Juan Pablo Jaramillo]. (15 de enero de 2018). Extraño el youtube de antes [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=9thtF4joyy0

Jenkins, H. (2009). Audiencias Interactivas. Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración. Barcelona, España: Paidós.

Khan, M. L. (2017). Social media engagement: What motivates user participation and consumption on YouTube?. Computers in Human Behavior, 66, 236–247. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.024

Konijn, E. A., y Hoorn, J. F. (2005). Some like it bad: Testing a model for perceiving and experiencing fictional characters. Media Psychology, 7(2), 107–144. https://doi.org/10.1207/S1532785XMEP0702_1

Lange, P. G. (2014). Commenting on YouTube rants: Perceptions of inappropriateness or civic engagement?. Journal of Pragmatics, 73, 53–65. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2014.07.004

Lee, J. E., y Watkins, B. (2016). YouTube vloggers’ influence on consumer luxury brand perceptions and intentions. Journal of Business Research, 69(12), 5753–5760. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.171

López Gil, M. M., y Angulo Rasco, F. (2015). Sonorona o el rizoma de la cultura digital. Um estudio de caso. Revista Portuguesa de Educação, 28(1), 9–33. Recuperado de http://revistas.rcaap.pt/rpe/article/viewFile/7048/5225

López Herrera, A., y Oropeza Tena, R. (2013). Influencia del conocimiento musical sobre el gusto musical. Acta de Investigación Psicológica, 3(2), 1163–1179. https://doi.org/10.1016/S2007-4719(13)70959-1

Magasic, M. (2016). Becoming YouTubers: Using webclips in the ELF classroom. Recuperado de http://libds.tamagawa.ac.jp/dspace/bitstream/11078/357/1/2-1-2.pdf

Molyneaux, H., O’Donnell, S., Gibson, K., y Singer, J. (2008). Exploring the Gender Divide on YouTube: An Analysis of the Creation and Reception of Vlogs. American Communication Journal, 10(2), 1-14. Recuperado de https://www.it.uu.se/edu/course/homepage/avint/vt09/1.pdf

Montaño, S. (2017). A construção do usuário na cultura audiovisual do YouTube. FAMECOS: Midia, Cultura et Tecnología, 24(2). https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.25256

Orme, S. (2017). Parasocial attributes and YouTube personalities: Exploring content trends across the most subscribed YouTube channels. Computers in Human Behavior, 80, 88-96. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.041

Ortiz, C. (2014, diciembre). Un programa transmedia de sketches de humor revoluciona la TV y las redes sociales en Ecuador. Presentado en el VI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, Universidad de La Laguna, San Cristóbal de La Laguna, España. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/14SLCS/2014_actas/160_Ortiz.pdf

Peeples, D., Yen, J., y Weigle, P. (2018). Geeks, Fandoms, and Social Engagement Geek Cosplay Fanfiction Subculture Gamer Social engagement Internet. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 27(2), 247–267. https://doi.org/10.1016/j.chc.2017.11.008

Poecze, F., Ebster, C., y Strauss, C. (2018). Social media metrics and sentiment analysis to evaluate the effectiveness of social media posts. Procedia Computer Science, 130, 660–666. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.04.117

Quijosaca, J. A. G. (2016). Los sketch del canal EnchufeTv en la plataforma Youtube, y su incidencia en los hábitos de consumo de información en los estudiantes de la carrera de comunicación social de la universidad nacional de Chimborazo, en el periodo junio-diciembre de 2015 (Trabajo de grado). Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador. Recuperado de http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/3292

Ramos-Serrano, M., y Herrero-Diz, P. (2016). Unboxing and brands: youtubers phenomenon through the case study of Evantubehd. Prisma Social, (1), 90–210. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=353747311004

Roca-Sales, M. (2009). The future of television: From the boob tube to YouTube. American Communication Journal, 11(1). Recuperado de http://ac-journal.org/journal/2009/Spring/Articles/110102%20The%20Future%20of%20Television.pdf

Rodríguez Villalobos, M. C., y Fernández Garza, J. (2017). Uso del recurso de contenido en el aprendizaje en línea: YouTube. Apertura, 9(1), 22–31. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/apertura/v9n1/2007-1094-apertura-9-01-00022.pdf

Rodríguez Garay, G. O. (2014). Complejidad y deformación informativa en el lenguaje multimedia y la comunicación interactiva. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 24, 81–90. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4678889&orden=1&info=link%5Cnhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=4678889

Ruiz-Ariza, A., Ruiz, J. R., De la Torre-Cruz, M., Latorre-Román, P., y Martínez-López, E. J. (2016). Influencia del nivel de atracción hacia la actividad física en el rendimiento académico de los adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 48(1), 42–50. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2015.09.005

Sádaba, I., y Rendueles, C. (2016). Metodologías de análisis del espacio audiovisual online: Entre la innovación y la ansiedad de la novedad. Empiria, 35, 105-124. https://doi.org/10.5944/empiria.35.2016.17170

Shao, G. (2009). Understanding the appeal of user‐generated media: a uses and gratification perspective. Internet Research, 19(1), 7–25. https://doi.org/10.1108/10662240910927795

Van Dijck, J. (2007). Television 2.0: YouTube and the Emergence of Homecasting. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/5f38/83b1a0285969c21ecb548215b12aec584355.pdf

Westenberg, W. (2016). The influence of YouTubers on teenagers. A descriptive research about the role YouTubers play in the life of their teenage viewers (Tesis de Maestría). Universidad de Twente, Enschede, Países Bajos. Recuperado de http://essay.utwente.nl/71094/1/Westenberg_MA_BMS.pdf

Williams, A., Oliver, C., Aumer, K., y Meyers, C. (2016). Racial microaggressions and perceptions of Internet memes. Computers in Human Behavior, 63, 424–432. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.067

Wu, X., Hua, R., Yang, Z., y Yin, J. (2018). The influence of intention and outcome on evaluations of social interaction. Acta Psychologica, 182, 75–81. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2017.11.010

Published

2018-05-04

How to Cite

González-Martínez, E., & Chica Freire, D. A. (2018). Subscribers’ Behavior on YouTube: EnchufeTv Channel Case Study. Dixit, (28), 56–71. https://doi.org/10.22235/d.v0i28.1581

Issue

Section

Desde la Academia