Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.

Authors

  • María Paz Echeverriarza Universidad de la República (UdelaR) UNESCO
  • Cecilia Pereda Universidad Católica del Uruguay
  • Yanet Silveira Liceo Horacio Saravay Pozzi de Nuevo Berlín (Río Negro, Uruguay)

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v4i1.632

Keywords:

participation, principals, public high schools, Uruguay, Education Law

Abstract

Abstract. This article is framed within the conceptual discussion on the role of principals of secondary education schools, given the establishment of instances of public participation, such as the Participation Councils established by the Uruguayan General Law of Education no. 18 437. This research was nurtured by two complementary sources: a selection of specific literature and three Training Workshops with principals from twenty-three secondary schools from three Departments in Uruguay co-organized by the Education Sector of UNESCO Montevideo and the nation’s Council of Secondary Education. Within this framework, we identify some tensions related to the role of principals in the practice of calls for meetings and running of these spaces for participation in their schools; we also provide some clues for educational policies.

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Author Biographies

María Paz Echeverriarza, Universidad de la República (UdelaR) UNESCO

Doctora en Educación por la Universidad de California (Berkeley), Master of Arts en Educación de la Universidad Estatal de Nuevo México y Profesora de Historia egresada del IPA. Ha trabajado como investigadora en la Unidad de Enseñanza de la Facultad de Ingeniería, UDELAR y desde 1998 es Profesional de Educación en UNESCO-Montevideo. (La selección y presentación de los hechos que figuran en el presente texto, así como las opiniones que allí se expresan, son responsabilidad de la autora y las mismas no reflejan necesariamente las de UNESCO ni comprometen a la Organización).

Cecilia Pereda, Universidad Católica del Uruguay

Magíster en Sociología, Licenciada en Sociología y Licenciada en Trabajo Social por la Universidad de la República. Actualmente está cursando el Doctorado en Ciencias Sociales (IDES-UNGS, Buenos Aires). Desde 1999 es consultora e investigadora en el área de la educación y la comunidad. Es docente a nivel de grado y posgrado en la Universidad Católica del Uruguay.

Yanet Silveira, Liceo Horacio Saravay Pozzi de Nuevo Berlín (Río Negro, Uruguay)

Magíster en Ciencias de la Educación, Diplomada en Planificación y Gestión Educativa por la Universidad ORT (Uruguay) y Profesora de Historia egresada del Instituto de Profesores Artigas. Actualmente es directora del Liceo Horacio Saravay Pozzi de Nuevo Berlín (Río Negro, Uruguay) y Presidenta de la Sala de Directores de Río Negro.

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Published

2011-11-30

How to Cite

Echeverriarza, M. P., Pereda, C., & Silveira, Y. (2011). Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions. Páginas De Educación, 4(1), 56–77. https://doi.org/10.22235/pe.v4i1.632

Issue

Section

Dossier: Educación Media

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