Brecha de género en la educación secundaria: singularidades de la mujer y el varón en las estrategias educativas.
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v8i1.494Keywords:
brecha educativa, género, educación, política pública, logros académicosAbstract
El presente estudio se centra en comparar el comportamiento de los hombres respecto a las mujeres en tres variables claves para los logros educativos: el atraso escolar, la deserción del sistema formal y las tasas de culminación de los distintos niveles educativos. Explotamos la existencia de datos representativos de toda la población de Uruguay durante 24 años (Encuesta Continua de Hogares: 1990-2013) y datos provenientes de la Encuesta Nacional a la Juventud y Adolescencia (2008). El foco está en la adolescencia (de 13 a 18 años), que es donde se concentran los indicadores de turbulencias en materia académica en América Latina. Nuestras mediciones muestran una brecha sistemática, con un signo persistente en todo el período: los adolescentes varones presentan mayores tasas de rezago y deserción, y menores tasas de culminación del ciclo básico y bachillerato.
Downloads
References
Arbona, Consuelo. “The development of academic achievement in school aged children: Precursors to career development” en Lent, Robert. W. y Brown, S. T. (eds.) Handbook of counseling psychology. New York: John Wiley, 2000, pp.270-309.
Aristimuño, Adriana y Gustavo De Armas. “La transformación de la educación media en perspectiva comparada: Tendencias y experiencias innovadoras para el debate en Uruguay”. Montevideo: UNICEF, 2012.
Artola, Teresa. “Educación diferenciada. Algunas razones educativas”. European Association Single-Sex Education. Madrid, 2014. Disponible enwww.easse.org [Accedido en agosto de 2014].
Bae, Yupin, Susan Choy, Claire Geddes, Jennifer Sable y Thomas Snyder. “Trends in educationalequity of girls & women”. Department of Education, National Center for Education Statistics. Washington DC, 2000. Disponible en http://eric.ed.gov/?id=ED440210 [Accedido en agosto de 2014].
Becker, Gary. S., William H. J. Hubbard y Kevin M. Murphy. “The market for college graduates and the worldwide boom in higher education of women” en American Economic Review vol.100, n.2, 2010, pp.229-33.
Berlinski, Samuel, Sebastian Galiani y Paul Gertler.“The effect of pre-primary education on primary school performance” en Journal of Public Economics, vol.93, n.1-2, 2009, pp.219-34.
Bertrand, Marianne y Jessica Pan.“The trouble with boys: Social influences and the gender gap in disruptive behavior” en American Economic Journal: Applied Economics, vol.5, n.1, 2013, pp.32-64.
Boado, Marcelo, Marisa Bucheli, Santiago Cardozo, Carlos Casacuberta, Lorena Custodio, Cecilia Pereda y Ana Verocai. La desafiliación en la educación media y superior de Uruguay: Conceptos, estudios y políticas. Montevideo: Central de Impresiones S.A., 2010.
Booth, Alison L., Lina Cardona-Sosa y Patrick Nolen. “Do single-sex classes affect exam scores? An experiment in a coeducational university”. IZA Discussion Papers, n. 7207, 2013. Disponible en http://ftp.iza.org/dp7207.pdf [Accedido en agosto de 2014].
CEPAL. “Panorama Social de América Latina 2005”.2005. Disponible en http://www.cepal.org/cgi-bin/getProd.asp?xml=/publicaciones/xml/4/23024/P23024.xml&xsl=/dds/tpl/p9f.xsl [Accedido en agosto de 2014].
Cid, Alejandro y Charles Stokes. “Family structure and children’s education outcome: Evidence from Uruguay” en Journal Family and Economic Issues, vol.34, n.2, 2013, pp.185-99.
College Board. “College-Bound seniors: Total group profile report: Total Group”. New York, 2007. Disponible en http://www.collegeboard.com/prod_downloads/about/news_info/cbsenior/yr2007/national-report.pdf [Accedido en agosto 2014].
Currie, Janet, Eliana Garces y Duncan Thomas. “Longer-term effects of Head Start” en American Economic Review, vol.92, n.4, 2002, pp. 999-1012.
Dobbie, Will y Ronald G. Fryer. “Getting beneath the veil of effective schools” en American Economic Journal: Applied Economics, vol.5, n.4, 2013, pp.28-60.
Dougherty, Christopher. “Why are the returns to schooling higher for women than for men?” enThe Journal of Human Resources, vol. 40, n.4, 2005, pp.969-88.
Duryea, Suzanne, Sebastian Galiani, Hugo Ñopo y Claudia Piras. “The educational gender gap in Latin America and The Caribbean”. IADB Research Department Working Papers n.600, 2007. Disponible en http://www.iadb.org/res/publications/pubfiles/pubwp-600.pdf [Accedido en agosto de 2014].
Falch, Torberg y Linn R. Naper. “Educational evaluation schemes and gender gaps in student achievement” en Economics of Education Review, vol.36, 2013, pp.12-25.
Fernald, Anne, Virginia A. Marchman y Adriana Weisleder.“SES differences in language processing skill and vocabulary are evident at 18 months” en Developmental Science, vol.16, n.2, 2013, pp.234-48.
Filardo, Verónica. “Transiciones a la adultez y educación” en Filgueira, Fernando y Pablo Mieres (eds.) Jóvenes en tránsito: Oportunidades y obstáculos en las trayectorias hacia la vida adulta. Montevideo: Rumbos, UNFPA, 2011, pp.13-62.
Flossman, Anton L., Rémi Piatek y Laura Wichert. “Going beyond returns to education: The role of non cognitive skills on wages in Germany”. 2007. Disponible en http://www.eea-esem.com/files/papers/EEA-ESEM/2007/1840/FloPiWi.pdf [Accedido en agosto 2014].
Freeman, Catherine E. “Trends in educational equity of girls & women: 2004.” National Center for Education Statistics. Washington DC, 2004. Disponible en http://eric.ed.gov/?id=ED492634 [Accedido en agosto de 2014].
Fryer, Ronald G. y Steven D. Levitt. “An empirical analysis of the gender gap in mathematics” enAmerican Economic Journal: Applied Economics, vol.2, n.2, 2010, pp.210-40.
Fryer, Roland G. y Steven D. Levitt. “Understanding the black-white test score gap in the first two years of school” en Review of Economics and Statistics, vol. 86, n.2, 2004, pp.447-64.
Goldin, Claudia, Lawrence F. Katz y EIlyana Kuziemko.“The homecoming of American college women: The reversal of the college gender gap” en Journal of Economics Perspectives, vol.20, n.4, 2006, pp.133-56.
Graduate XXI. “High School Graduation Rates in Latin America”. Inter-American Development Bank, 2013. Disponible en www.graduatexxi.org/en/que-es-la-desercion-escolar [Accedido en agosto de 2014].
Greene, Jay P. y Marcus A. Winters. “Leaving boys behind: Public high school graduation rates” Manhattan Institute for Policy Research Civic Report 48, 2006. Disponible en http://eric.ed.gov/?id=ED491633 [Accedido en agosto de 2014].
Heckman, James J., Rodrigo Pinto y Peter Savelyev. “Understanding the mechanisms through which an influential early childhood program boosted adult outcomes” en American Economic Review, vol.103, n.6, 2013, pp. 2052-86.
Heckman, James J. y Yona Rubinstein. “The Importance of noncognitive skills: Lessons from the GED Testing Program” en American Economic Review, vol.91, n.2, 2001, pp.145-49.
Jencks, Cristopher. Who Gets Ahead? The Determinants of Economic success in America. New York: Basic Books, 1979.
Junta Nacional de Drogas. “Quinta Encuesta Nacional sobre el consumo de drogas en la Educación Media”. Montevideo, 2012. Disponible en http://www.infodrogas.gub.uy/images/stories/pdf/2012_v_estidiantes.pdf[Accedido en agosto de 2014].
Llambí, Cecilia y Marcelo Perera. “La Función de Producción Educativa: el posible sesgo en la estimación de efectos ‘institucionales’ con los datos PISA. El caso de las escuelas de Tiempo Completo”. Documento de Trabajo 03/2009 CINVE, 2009.
Magnuson, Katherine A., Christopher Ruhm y Jane Waldfogel. “Does pre kindergarten improve school preparation and performance?” en Economics of Education Review, vol.26, 2007, pp.33-51.
Ministerio de Educación y Cultura. “Logro y nivel educativo alcanzado por la población”. Montevideo, 2012. Disponible en http://educacion.mec.gub.uy [Accedido en agosto 2014].
OECD. “Equally prepared for life? How 15-year-old boys and girls perform in school”. Organisation of Economic Co-operation and Development. 2009. Disponible en http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/42843625.pdf [Accedido en agosto de 2014].
Oreiro, Cecilia y Juan Pablo Valenzuela. “Factores determinantes del desempeño educativo del Uruguay 2003-2006”. Serie Documentos de Trabajo 340. Departamento de Economía de la Universidad de Chile, 2011.
Paglin, Morton y Anthony M. Rufolo. “Heterogeneous Human Capital, Occupational Choice, and Male-female Earnings Differences” en Journal of Labor Economics, vol.8, n.1, 1990, pp.123-44.
Park, Hyunjoon, Jere R. Behrman y Jaesung Choi. “Do Single-Sex Schools Enhance Students’ Stem (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) Outcomes?” PIER Working Paper n.12-038, 2012.
Ruigrok, Amber N. V., Gholamreza Salimi-Khorshidib, Meng-Chuan Lai, Simon Baron-Cohen, Michael V. Lombardo, Roger J. Tait y John Suckling. “A meta-analysis of sex differences in human brain structure” en Neuroscience and Behavioral Reviews, vol.39, 2014, pp.34-50.
Segal, Carmit. “Misbehavior, education and labor market outcomes” en Journal of the European Economic Association, vol.11, n.4, 2013, pp.743-79.
Sulimani-Aidan, Yafit y Rami Benbenishty. “Future expectations of adolescents in residential care in Israel” en Children and Youth Review, vol.33, n.7, 2011, pp.1134-41.
UNESCO. “La conclusión universal de la educación primaria en América Latina: ¿estamos realmente tan cerca?”. 2004. Disponible en http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001373/137330s.pdf [Accedido en agosto de 2014].
Wilder, Gita Z. y Kristin Powell. Sex differences in test performance: A survey of the literature. College Board Report n. 89-3. New York: College Entrance Examination Board, 1989.
Zimbardo, Phillip G. yJohn N. Boyd.“Putting time in perspective: A valid, reliable individual differences metric” en Journal of Personality and Social Psychology, vol.77, n.6, 1999, pp. 1271-88.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Recognition License that allows third parties to share the work provided that its author is indicated and Your first publication in this journal.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet after the publication process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).