"To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1869

Keywords:

gender, educational environment, teacher's behavior, teacher

Abstract

Social Representations of Gender are related to stereotypes and gender roles, that interfere in personal development. The aim of this research is to understand the social representations of gender in teachers at elementary school in Santiago of Chile. This is a qualitative research from a post-positivist paradigm. Following the snowball technique, in-depth interviews with teachers were conducted and then subjected to content analysis. Among the main results, the following stand out: the reproduction of social representations differentiated according to biological sex and the effort made by teachers to promote gender equality in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, S. (2002). Las Representaciones Sociales: Ejes Teóricos para su discusión. Cuaderno de Ciencias Sociales, 127. Recuperado de http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/ICAP/UNPAN027076.pdf

Boyle, J. (2005). Estilos de etnografía. En J. Morse (Coord.), Asuntos Críticos en los Métodos de Investigación Cualitativa (pp. 211-240). Alicante, España: Universidad de Alicante.

Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: Una alternativa metodológica alcanzable. Revista Psicoperspectivas, 2, 53-82.

Chaigneau, S. (2012). La edad se correlaciona directamente con la fuerza de los estereotipos de género: evidencia obtenida en una tarea de memoria de reconocimiento. Revista PSYKHE, 21(2), 119-132.

Calderón, Y., y Campos, G. (2013). Las Mujeres Jóvenes en México: ¿Estudian o Trabajan?. Revista Última Década, 21(39), 63-83. https://doi.org/10.4067/S0718-22362013000200004

Camacho, J. (2017). Identificación y caracterización de los docentes hombres y mujeres acerca de la relación ciencia-género en la educación científica. Estudios Pedagógicos, 43(3), 63-81.

Cornejo, M., y Salas, N. (2011). Rigor y calidad metodológicos: Un reto a la Investigación Social Cualitativa. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 10(2), 12-34. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue2-fulltext-144

Carvalho, G. (2017). Formación continua y Representaciones de Género en el Espacio Escolar. Atos De Pesquisa Em Educação, 12(3), 759-782. https://doi.org/10.7867/1809-0354.2017v12n3p759-782

Del Castillo, O., Romero, S., González, T., y Campos, M. (2014). Gender equity in physical education: The use of language. Motriz: Revista Educación Física, 20(3), 239-248. https://doi.org/10.1590/S1980-65742014000300001

Do Amaral, A., y Uchoa, Â. (2015). Gênero, Sexualidade e Diversidade na Escola a partir da Perspectiva de Professores/as. Trend by Psychology, 23(3), 577-591.

Espinoza, A. M., y Taut, S. (2016). El rol del Género en las Interacciones Pedagógicas en Aulas de Matemáticas chilenas. Pontificia Universidad Católica de Chile. Psykhe, 25(2), 1-18.

Fernández, M. C., y Hauri, S. (2016). Resultados de aprendizaje en la Araucanía. La brecha de género en el SIMCE y el androcentrismo en el discurso de docentes de lenguaje y matemáticas. Revista Calidad en la Educación, 45, 54-89. https://doi.org/10.4067/S0718-45652016000200003

Gómez, M. (20 de mayo de 2012). Análisis de Contenido cualitativo y cuantitativo [Entrada en un blog]. Recuperado de https://metodologiaecs.wordpress.com/2012/05/20/analisis-de-contenido-cualitativo-y-cuantitativo/

Gómez, V., Arellano, O., y Valenzuela, C. (2017). Negociaciones en familia: género, trabajo y cuidado en Chile. Revista Estudos Feministas, 25(2), 661-682. https://doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n2p661

González Ávila, M. (s. f.). Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Recuperado de http://www.oei.es/historico/salactsi/mgonzalez5.htm

Hidalgo, T., y Almonacid, A. (2014). Estereotipos de género en las clases de educación física. Revista Motricidad Humana, 15(2), 86-95.

Houghton, C., Hunter, A., y Meskell, P. (2012). Linking aims, paradigm and method in nursing research. Revista Nurse Researcher, 20(2), 34-39. https://doi.org/10.7748/nr2012.11.20.2.34.c9439

Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En S. Moscovici (Comp.), Psicología Social (pp. 469-493). Barcelona, España: Paidós.

Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 21(1), 133-154.

Kerkhoven, A., Russo, P., Land-Zandstra, A., Saxena, A., y Rodenburg, F. (2016). Gender Stereotypes in Science Education Resources: A Visual Content Analysis. PLoS ONE, 11(11), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0165037

Makarova, E., y Herzog, W. (2015). Trapped in the Gender Stereotype? The image of science among secondary school students and teachers. Equality, Diversity & Inclusion, 34(2), 106-123. https://doi.org/10.1108/EDI-11-2013-0097

Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619.

Materán, A. (2008) “Las Representaciones Sociales: Un Referente Teórico para la Investigación Educativa”. Revista Geoenseñanza. Vol.13, Num.2, pp. 243-248.

Mayring, Philipp (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2). Recuperado de http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002204

Ministerio de Educación. (2017). Educación para la igualdad de género, Plan 2015-2018. Recuperado de https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2017/01/CartillaUEG.pdf

Ministerio de Educación. (2018). Orientaciones para Promover la Igualdad de Género en Educación Parvularia. Recuperado de https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2018/03/Igualdad-de-G%C3%A9nero.pdf

Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Argentina: Huemul.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). La UNESCO lanza en América Latina y el Caribe su campaña E2030 Educación para Transformar Vidas. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/santiago/press-room/news-archive/campana-e2030/

Páramo, P. (2010). Las representaciones de género en profesores universitarios. Revista Estudios pedagógicos, 36(2), 177-193. https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000200010

Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de Investigación social. Madrid, España: Síntesis.

Vásquez, A. (2012). Representaciones Sociales, inclusión de género y sexo en los juegos recreativos tradicionales de la calle Caldas-Antioquia, Colombia. Revista Estudios Pedagógicos, 38(1), 371-391. https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000400020

Published

2019-09-30

How to Cite

Ramírez-Pereira , M., Cabezas Aravena, F., Parada Muñoz, E., Quintrileo Valenzuela, C., & Duarte González, R. (2019). "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study. Páginas De Educación, 12(2), 124–139. https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1869

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.