Primary School Teachers who wrote Textbooks for their Students. Argentina, early XX Century

Authors

  • Agustina Guadalupe Mosso Investigaciones Socio Históricas Regionales – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (ISHIR-CONICET). Rosario. Santa Fe. Argentina. https://orcid.org/0000-0003-3515-7641

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1835

Keywords:

primary school, textbooks, Argentina, simbolic imposition

Abstract

This article brings together the first advances of a line of research that investigates primary teachers who, in addition to exercising in the classroom, wrote textbooks for their students during the first half of the twentieth century in Argentina. Numerous evidences were found that suggest that teachers, as literate agents, brought complexity to the classroom with teaching practices by writing materials for their students, among which we can mention manuals, reading books or literacy cards. In this article, textbooks are used as territories of symbolic imposition and institutionalization of relations between knowledge and power in the school (Martínez Bontafé as cited in Sardi, 2010, p. 91). First, the characteristic notes of the Argentine educational system of the period —in which these women taught and for which they produced their writings— are studied, since they are fundamental for understanding the subsequent analysis of textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alloatti, N. (2007). Cuentos y lecciones: textos para los niños decimonónicos en Argentina. Revista OCNOS, 3, 91-101.

Aróstegui, J. (1995). La investigación histórica: teoría y método. Barcelona, España: Crítica.

Caldo, P. (2017). Un cachito de cocinera. Mujeres, libros y recetas de cocina en la Argentina de fines de siglo XIX y principios del XX. Rosario, Argentina: Casagrande.

Caldo, P., Pellegrini, M., y Mosso, A. (2016). Los usos sociales de la historia. La estrategia de Olga Cossettini, Rosario 1935 – 1943. Panta Rei Revista digital de ciencia y didáctica de la Historia, 97-110. https://doi.org/10.6018/pantarei/2016/6

Chartier, R. (1999). Cultura escrita, literatura e historia. México D. F., México: Fondo de Cultura Económica.

Chartier, R. (2001). Escribir las prácticas. Foucault, de Certeau, Marin. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Chartier, R. (2005a). Pluma de ganso, libro de letras, ojo viajero. México D. F., México: Universidad Iberoamericana.

Chartier, R. (2005b). El pasado del presente. Escritura de la historia, historia de lo escrito. México D. F., México: Universidad Iberoamericana.

Chartier, R. (2008). ¿Existe una nueva historia cultural?. En S. Gayol, M. Madero (Eds.), Formas de historia cultural (pp. 29-46). Buenos Aires, Argentina: Prometeo Ediciones.

Congreso de la Nación Argentina. (1884). Ley No. 1420. Ley reglamentando la Educación Común. Recuperado de https://www.apdh-argentina.org.ar/sites/default/files/u7/Ley_1420.pdf

De Toro y Gómez, C. (1936). El hogar de todos (23ª ed.) Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.

Del Prado, A. (1932). Sol ( 4ª ed.). Buenos Aires, Argentina: Editorial Independencia.

Finocchio, S. (2009). La escuela en la historia argentina. Buenos Aires, Argentina: Edhasa.

Finocchio, S. (2010). Una cartografía de saberes escolares en movimiento para América Latina. Propuesta Educativa, 34, 65-76.

Fiorucci, F. (2013). Presentación. Prismas: revista de historia intelectual, 17(2), 165-168.

Fiorucci, F. (2016). País afeminado, proletariado feminista, mujeres inmorales e incapaces: la feminización del magisterio en disputa (1900-1920). Anuario Historia de la Educación, 17(2), 120-137.

Goldman, N., y Arfuch, L. (1995). Historia y prácticas culturales. Entrevista a Roger Chartier. Historias, 35, 3-17. Recuperado de https://www.estudioshistoricos.inah.gob.mx/revistaHistorias/wp-content/uploads/historias_35_portada.pdf

Iantorno de Nasino, M. (1926). Por nuestro bien. Buenos Aires, Argentina: Talleres Gráficos Cappellano Hermanos.

Kaufmann, C. (Coord.). (2012). Textos escolares, dictaduras y después. Miradas desde Argentina. Alemania, Brasil, España e Italia. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública. Formar al ciudadano de la República (1870-1916). Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Malvigne de Mercado Vera, E. (1930). Días de sol (3ª ed.). Buenos Aires, Argentina: F. Crespillo.

Olguín, M., y Zamora Grondona, V. (1936). Lucha (10ª ed.). Buenos Aires, Argentina: Ángel Estrada & cía.

Perrot, M. (2008). Mi historia de las mujeres. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Puiggrós, A. (1996). Qué pasó en la educación argentina. Breve historia de la conquista hasta el menemismo. Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.

Sardi, V. (2010). El desconcierto de la interpretación. Historia de la lectura en la escuela primaria argentina entre 1900 y 1940. Santa Fe, Argentina: Universidad Nacional del Litoral.

Sennett, R. (2009). El artesano. Barcelona, España: Anagrama.

Solari, M. (1991). Historia de la Educación Argentina (13ª ed.). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Terradas, I. (1992). Eliza Kendal. Reflexiones sobre una anti biografía. Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona.

Viñao Frago, A. (2008). La escuela y la escolaridad como objetos históricos. Facetas y problemas de la historia de la educación. História da Educação, 12(25), 9-54.

Yannoulas, S. (1996). Educar. ¿Una profesión de mujeres? La feminización del normalismo y la docencia. 1870-1930. Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.

Published

2019-07-03

How to Cite

Mosso, A. G. (2019). Primary School Teachers who wrote Textbooks for their Students. Argentina, early XX Century. Páginas De Educación, 12(2), 89–106. https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1835

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.