The Relationship Between Family and School in High School Education. The Perspective of High School Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v12i1.1787

Keywords:

family-school relationship, high school, teacher, teacher’s training

Abstract

Difficulties associated with relationship between family and school appear increasingly as a matter of discussion in the international bibliography. This study seeks to investigate the perspectives of secondary school teachers on the relationship between family and school. For this purpose, a qualitative methodological design was used, including two focus groups among secondary school teachers who, at the time of the study, worked in the first grade. The data generated were then studied using the content analysis technique. Among the main results of the research, which presupposes a first approach to the subject, it stands out that teachers consider the participation of families to be fundamental, but this is not done in an adequate manner because families show some difficulties, institutions do not have clear guidelines to facilitate their approach, and teacher training in this area is insufficient.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiz, I. (1997). El proyecto educativo institucional. Propuestas para un diseño colectivo. Buenos Aires, Argentina: Aique.

Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid, España: Akal.

Castro, J.,y Regattieri, M. (2012).Interacción escuela familia. Insumos para las prácticas escolares. Brasilia, Brasil: UNESCO – MEC.

Comellas, M.J. (2009).Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona, España: Grao.

Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Dabas, E. (1998).Redes sociales, familias y escuelas. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Day, C. (2005).Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid, España: Narcea.

Day, C. (2012).Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid, España: Narcea.

Flick, U. (2004).Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.

Gallo, P. (2009). Transformaciones en las relaciones intergeneracionales, Autoridad y Violencia en las escuelas. En G. Noel(Comp.),La violencia en las escuelas desde una perspectiva cualitativa (pp. 7-20). Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.

Gimeno Sacristán, J. (1997).Docencia y cultura escolar. Reformas y modelo educativo. Buenos Aires, Argentina: Lugar editorial.

Glaser, B., y Strauss, A. (1967).The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York, NY: Aldine Publishing Company.

González, M., Vandemeulebroecke, L., y Colpin, H. (2001). Pedagogía familiar. Aportes desde la teoría y la investigación. Montevideo, Uruguay: Trilce.

González Tornaría, M.L., y Wagner, A. (2011).La relación familia-escuela: perspectivas y formación de docentes brasileros y uruguayos (Proyecto de investigación). Universidad de la República/UniversidadCatólicadelUruguay/UniversidadFederaldeRioGrandedoSul.

Lacasa, P. (1997).Familias y escuelas. Caminos de la orientación educativa. Madrid, España: Visor.

Ley Nº 18.437. (12 de diciembre de 2008).Ley General de Educación. Recuperado de http://www.impo.com.uy/bases/leyes/18437-2008

Marcelo, C., y Vaillant, D. (2009).Desarrollo profesional docente. Madrid, España: Narcea.

Marrero, A. (2011).La formación docente en su laberinto. Los debates, los actores y una ley. Montevideo, Uruguay: Ediciones Cruz del Sur.

Maxwell, J. (1996). Qualitative research design. An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage.

Minuchin, S., y Fishman, H. (1984).Técnicas de terapia familiar. Barcelona, España: Paidós.

Palacios, J., y Oliva, A. (2008). La adolescencia y su significado evolutivo. En J. Palacios, A. Marchesi, y C. Coll(Comps.), Desarrollo psicológico y educación. 1. Psicología evolutiva (p. 433-451). Madrid, España: Alianza.

Paredes, M. (2003). Los cambios en la familia en Uruguay: ¿Hacia una segunda transición demográfica? En Nuevas formas de familia. Perspectivas nacionales e internacionales (p. 73-102). Montevideo, Uruguay: UNICEF – UDELAR.

Pérez de León, P. (2001). Focus group. Sistematización de prácticas y calidad. Prisma, 16, 165-179.

Perrenoud, P. (2010).Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona, España: Grao.

Rodrigo, M.J., y Palacios, J. (1998).Familia y Desarrollo humano. Madrid, España: Alianza.

Rodrigo, M.J., Máiquez, M., Martín, J., y Byrne, S. (2008).Preservación familiar. Un enfoque positivo para la intervención con las familias. Madrid, España: Pirámide.

Vaillant, D. (2009). Formación de profesores de Educación Secundaria: Realidades y discursos. Revista de Educación, 350, 105-122.

Vaillant, D. (2010). Capacidades docentes para la educación del mañana. Pensamiento iberoamericano, 7, 113-128.

Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.). (2007).Estrategias de investigación cualitativa. Buenos Aires, Argentina: Gedisa.

Walsh, F. (2004).Resiliencia Familiar: estrategias para su fortalecimiento. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Published

2019-03-14

How to Cite

Vaccotti, R. (2019). The Relationship Between Family and School in High School Education. The Perspective of High School Teachers. Páginas De Educación, 12(1), 164–178. https://doi.org/10.22235/pe.v12i1.1787

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.