Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v12i1.1772Keywords:
secondary school, educational inclusion, vocational training, youth, drop outAbstract
Compulsory secondary school was stablished by law in Argentina in 2006. However, there are still problems that refer to drop off and to the development of meaningful learning processes for students. From a qualitative analysis perspective, this article analyzes the educational proposal of a secondary school with vocational training and takes up the voice of its graduates to analyze the inclusion of young people "to" secondary school (in terms of retention) and "in" secondary school (in terms of developing meaningful learning processes for students). Youngsters assessed work formation and personal containment as strategies that had enabled their educational inclusion.
Downloads
References
Bertranau, F., y Casanova, L. (2014). Informalidad laboral en la Argentina: segmentos críticos y políticas para la formalización. Buenos Aires, Argentina: Organización Internacional del Trabajo.
Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterio y bases sociales del buen gusto. Madrid, España: Taurus.
Cabrera Borges, C. (2017). ¿Cómo retener a los jóvenes y adultos en el sistema educativo público? Análisis de las estrategias desplegadas en tres liceos nocturnos del Uruguay. Páginas de Educación, 10(2), 57-78. https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1424
Camillioni, A. (2006). El saber sobre el trabajo en el currículo escolar. Anales de la educación común, 2(3), 112-117.
Croso, C. (2009). Universalizar el acceso y completar la educación secundaria. Entre la meta social y la realidad latinoamericana. Buenos Aires, Argentina: SITEAL/IIPE-UNESCO Sede Regional Buenos Aires/OEI.
Consejo Federal de Educación. (2009). Orientaciones para la organización pedagógica e institucional de la educación secundaria obligatoria. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/93-09-anexo-5900b6d3bab8e.pdf
Dussel, I. (2009). La escuela media y la producción de la desigualdad: continuidades y rupturas. En G. Tiramonti y N. Montes (Comps.), La escuela media en debate. Problemas actuales y perspectivas desde la investigación (pp. 39-52). Buenos Aires, Argentina: Manantial/FLACSO.
Gentili, P. (2011). Pedagogía de la igualdad. Ensayos contra la educación excluyente. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Gluz, N. (2016). Políticas y prácticas en torno a la “inclusión escolar”. ¿Por qué es tan difícil la democratización escolar?. Buenos Aires, Argentina: Estación Mandioca.
Grupo Viernes. (2008). Una experiencia de cambio en el formato de la escuela media: las Escuelas de Reingreso en la Ciudad de Buenos Aires. Revista Propuesta Educativa, 17(30), 57-69.
Jacinto, C. (2013). La formación para el trabajo en la escuela secundaria como reflexión crítica y como recurso. Revista Propuesta Educativa, 22(40), 48-63.
Kessler, G. (2004). Sociología del delito amateur. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Mallimaci, F., y Giménez Béliveau, V. (2006). Historia de vida y métodos biográficos. En I. Vasilachis de Gialdino (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 175-212). Barcelona, España: Gedisa.
Montes, N., y Ziegler, S. (2010). Miradas sobre una experiencia de cambio en la escuela secundaria. Nuevos formatos para promover la inclusión educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 47(15), 1075-1092.
Nóbile, M. (2011). Redefiniciones de la relación docente-alumno: una estrategia de personalización de los vínculos. En G. Tiramonti (Dir.), Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media (pp. 179-204). Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones/Buenos Aires, Argentina: FLACSO.
Organización Internacional del Trabajo. (2013). Trabajo decente y juventud en América Latina. Lima, Perú: Organización Internacional del Trabajo.
Pérez, P. (2008). La inserción ocupacional de los jóvenes en un contexto de desempleo masivo. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.
Puiggrós, A., y Gagliano, R. (Dir.). (2004). La fábrica del conocimiento. Los saberes socialmente productivos en América Latina. Rosario, Argentina: APPEAL/Homo Sapiens.
Rodríguez, L. M. (2007). Saberes socialmente productivos, formación y proyecto. En M. Gómez Sollano (Coord.), Saberes socialmente productivos y educación. Contribuciones al debate (pp. 55-60). México D. F., México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Sautu, R. (1999). El método biográfico. La reconstrucción de la sociedad a partir del testimonio de los actores. Buenos Aires, Argentina: Editorial Belgrano.
Southwell, M. (2011). La educación secundaria en la Argentina. Notas sobre la historia de un formato. En G. Tiramonti (Dir.), Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media (pp. 35-70). Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones/Buenos Aires, Argentina: FLACSO.
Tenti Fanfani, E. (2007). La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Terigi, F. (2007, mayo). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. Ponencia presentada en el III Foro Latinoamericano de Educación. Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy, Buenos Aires, Argentina.
Tiramonti, G. (2011). Escuela media: la identidad forzada. En G. Tiramonti (Dir.), Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media (pp. 17-34). Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones/Buenos Aires, Argentina: FLACSO.